Facebook

YT

Twitter

Instagram

Teatr Polski we Wrocławiu, dyrektor Cezary Morawski

Gombrowicz - Loading. Esej o formie życia

Data wydarzenia:
25.10.2014
Przedstawienie:
KRONOS

W sobotę 25 października 2014 o godzinie 18:30 w krakowskim Pałacu pod Baranami (Rynek Główny 27) w ramach VI Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. J. Conrada (Conrad Festival) w Krakowie odbyło się spotkanie Gombrowicz, Kronos i teatr połączone z premierą książki Grzegorza Jankowicza Gombrowicz – Loading. Esej o formie życia. W dyskusji prowadzonej przez Krzysztofa Mieszkowskiego udział wzięli Krzysztof Garbaczewski, Janusz Margański i autor. Wstęp był wolny.

 

Spotkanie promocyjne podczas Festiwalu Conrada (fot. Konstancja Konopka)

 

Serię wydawniczą poczekalnia.0 rozpoczyna esej Grzegorza Jankowicza dotyczący Kronosu Witolda Gombrowicza, a także spektaklu na motywach Kronosu w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Jankowicz, krakowski filozof literatury, krytyk i tłumacz, próbuje zdefiniować współczesny "kronos" jako inskrypcję, której celem jest wpisanie w język "nagiego życia". Jego zdaniem notatki Gombrowicza to nie tylko prywatny kalendarz życiowych zdarzeń, ale także tekst rzucający światło na sposób, w jaki radzimy (lub nie radzimy) sobie z istnieniem. W swoim eseju, jak mówi, szuka odpowiedzi na pytania: "Co z tym istnieniem robimy? W jaki sposób się doń odnosimy? Jak nim zarządzamy? Dlaczego tak bardzo nas fascynuje? Dlaczego poświęcamy mu dziś tak wiele uwagi?".

 

Od chwili publikacji Kronos Gombrowicza wywoływał emocje i gorące spory. Nie zwlekając, ruszyły rozwiązywać jego tajemnicę – bo jest to zapis wyjątkowo tajemniczy – dziesiątki komentatorów. Nad Kronosem pochylali się najświetniejsi interpretatorzy, gombrowiczolodzy, historycy i krytycy literatury, pisarze. Aż wreszcie przyszedł Grzegorz Jankowicz, znakomity eseista, komisarz Maigret polskiej humanistyki. Nie będę zdradzał rozwiązania.

Marek Bieńczyk

Uwaga, ten tekst to pułapka. Wygląda, jak kolejna rozprawa tłumacząca, dlaczego Gombrowicz paradygmatycznym pisarzem był. W istocie to labirynt wciągający do inicjacyjnej podróży, której celem jest indywiduacja zwieńczona odsłonięciem nowej podmiotowości. Czy powstały na gruzach nowoczesności podmiot wznieci bunt przeciwko Kronosowi? Nie ma odpowiedzi, Autor kończy swój znakomity esej pytaniami. Bo kto wie, gdzie upadnie strzała, którą w chwili nieuwagi Kronosa wypuścił Kairos?

Edwin Bendyk

Grzegorz Jankowicz (ur. 1978) – filozof literatury, krytyk i tłumacz. Pracownik Centre for Advanced Studies in the Humanities Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wiceprezes Fundacji Korporacja Ha!art, redaktor jej dwóch serii wydawniczych: Linia Krytyczna i Proza obca. Redaktor działu kultury "Tygodnika Powszechnego". Juror Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada, Festiwalu Copernicus oraz Międzynarodowego Festiwalu Historycznego "Wiek XX. Anamneses". Ostatnio opublikował Po co jest sztuka? Rozmowy z pisarzami (Kraków 2013) oraz Cmono. Rozmowy z pisarzami (Kraków 2013).

 

Grzegorz Jankowicz
Gombrowicz – Loading. Esej o formie życia
Teatr Polski we Wrocławiu & Książkowe Klimaty
premiera 25 października 2014

 

Gombrowicz - Loading. Esej o formie życia - okładka

 

***

 

poczekalnia.0 to wspólna inicjatywa wydawnicza Teatru Polskiego we Wrocławiu i Wydawnictwa Książkowe Klimaty, którą łączą wspólne idee przekraczania granic, gry z wyobraźnią i przełamywania schematów za pomocą literatury i teatru. Inspiracją dla proponowanych książek będą spektakle – jako punkt wyjścia do poruszenia najciekawszych zjawisk teatralnych, ale także problemów współczesnego świata, polityki, ekonomii, kultury. Seria będzie towarzyszyła teatrowi, zwiększała pole jego oddziaływania, ułatwiała jego odbiór, przybliżała jego wieloaspektowość i intelektualnie obudowywała przedstawienia, co pozwoli na pozostawienie po nich trwałego śladu.

W serii wydawniczej znajdą się tomy rozmów z aktorami, szkice sylwetek wybitnych twórców teatralnych, zapisy prób do spektakli, teksty dramatyczne, a także książki będące wnikliwym, interdyscyplinarnym opisem zjawisk, które zmieniają obraz polskiego teatru, analizą przemian zachodzących w kulturze oraz związków teatru z performansem, nowymi mediami czy sztukami wizualnymi – z przywołaniem kontekstów estetycznych, historycznych i ideologicznych. Planowane tytuły będą próbą wprowadzenia w obieg społeczny nowego, odważnego sposobu myślenia oraz pisania o współczesnym teatrze i kulturze, tak by narzędzia opisu czujnie ewoluowały i nadążały za zmianami w sztuce. Zaprezentujemy więc krytyczne, a często alternatywne ujęcia ważnych tematów płynnej nowoczesności, sięgając po nowe metodologie, eksplorując przestrzenie niezbadane, marginalizowane czy przemilczane w debacie publicznej. W ramach serii wydawniczej zaproponujemy nazwiska znane oraz autorów debiutantów, tematy modne, szeroko komentowane, jak i te jeszcze nierozpoznane.

Kolejne książki serii to m.in. międzypokoleniowa rozmowa o Dziadach Adama Mickiewicza, jaką przeprowadzili Leszek Koczanowicz i jego syn Tadeusz; wywiad-rzeka z Krystianem Lupą autorstwa Romana Pawłowskiego oraz po raz pierwszy tłumaczony na język polski tom listów Bernarda-Marie Koltèsa.

poczekalnia.0 - logo serii