Facebook

YT

Twitter

Instagram

Teatr Polski we Wrocławiu, dyrektor Cezary Morawski

Podsumowanie roku 2015 w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Data wydarzenia:
31.12.2015
Przedstawienie:
BURZA
Przedstawienie:
DZIADÓW CZĘŚĆ III
Przedstawienie:
MEDIA MEDEA
Przedstawienie:
ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA

Rok 2015 znowu okazał się artystycznie bardzo udany dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. Wystawiliśmy cztery duże premiery: Burzę Williama Shakespeare’a w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, Dziadów część III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary, Media Medeę Marzeny Sadochy w reżyserii Marcina Libera oraz Śmierć i dziewczynę Elfriede Jelinek w reżyserii Eweliny Marciniak – każda z nich spotkała się z żywiołowymi komentarzami krytyków i widzów. Dodatkowo Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu towarzyszyły bezpłatne pokazy kina audialnego Czarne Słońce, przygotowane przez twórców z IP Group – partnerami projektu byli Teatr Polski we Wrocławiu i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Byliśmy na 22 festiwalach w kraju i za granicą. Otrzymaliśmy łącznie 26 nagród indywidualnych i zbiorowych, 6 wyróżnień oraz 1 nominację do nagrody. Nasze spektakle były oblegane przez publiczność. Intensywnie odbywały się imprezy okołoteatralne oraz edukacyjne. Dzięki audiodeskrypcji kontynuowaliśmy też udostępnianie naszych przedstawień osobom niepełnosprawnym.

Poza scenami macierzystymi zagraliśmy spektakle między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”, Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie, Kaliskich Spotkaniach Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Bez Granic” dla dzieci w Cieszynie i Czeskim Cieszynie, Festiwalu Szekspirowskim w Trójmieście, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław, Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie – Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie czy Lubińskiej Jesieni Teatralnej. Wywoziliśmy nasze przedstawienia również za granicę: do Chin (Wycinka Holzfällen na Tianjin CaoYu International Theatre Festival w Tiencin i Lin Zhaohua Theatre Arts Festival w Pekinie, a także Dziady. Części I, II i IV oraz wiersz Upiór na Beijing People’s Art Theatre International Festival 2015 w Pekinie; tu warto podkreślić, że przy okazji naszej podróży z Dziadami do Chin ukazał się chiński przekład arcydramatu Mickiewicza, a przedmowę doń napisał dyrektor Krzysztof Mieszkowski), do Rumunii (Courtney Love na Festivalul International de Teatru w Sybinie), na Słowację (Smycz na Festivalu autorského divadla Pro-téza w Bratysławie), do Rosji (SZAPOCZNIKOW. STAN NIEWAŻKOŚCI / NO GRAVITY w Moskwie na zaproszenie tamtejszego Instytutu Polskiego) i – przede wszystkim – do Francji, gdzie po raz pierwszy w naszej historii wystąpiliśmy w Awinionie na najważniejszym festiwalu teatralnym na świecie, czyli Festival d’Avignon. Co więcej, Wycinka Holzfällen otworzyła tegoroczną edycję festiwalu awiniońskiego, a jej pokazy wywołały prawdziwą euforię u publiczności i krytyków.

Spośród licznych nagród szczególnie dla nas cenny okazał się laur TVP Kultura: Gwarancja Kultury w kategorii Teatr dla zespołu aktorskiego Teatru Polskiego we Wrocławiu – „indywidualności, które tworzą wspólnotę sztuki aktorskiej” – „za wkład w sukces realizowanych w minionym roku premier [...] oraz za przypomnienie o tym, jak ważną wartością teatru publicznego jest zespół”. Nie mniej ważna była Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego za najlepszy spektakl w ministerialnym Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” dla obu odsłon Mickiewiczowskich Dziadów w reżyserii Michała Zadary. Przedstawienia te doceniono ponadto główną nagrodą za reżyserię oraz główną nagrodą aktorską dla Bartosza Porczyka za kreację Gustawa-Konrada, jak i wyróżnieniem aktorskim dla Wojciecha Ziemiańskiego. Michał Zadara za reżyserię Dziadów otrzymał ponadto doroczną nagrodę ministra kultury i dziedzictwa narodowego, a Krystian Lupa za reżyserię Wycinki Holzfällen – Wrocławską Nagrodę Teatralną. Teatr Polski honorowano nie tylko za jakość artystyczną, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu przyznał nam bowiem okolicznościową statuetkę Programu Pomocy dla Rodzin Wielodzietnych.

Aktorzy Teatru Polskiego we Wrocławiu również niejednokrotnie triumfowali w minionych miesiącach. Bartosz Porczyk za role w Dziadach i Termopilach polskich zdobył Nagrodę Kulturalną „Gazety Wyborczej – Wrocław” WARTO w kategorii Teatr. Nagrody aktorskie Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” przywieźli za Dziadów część III Mariusz Kiljan i Ewa Skibińska, a główne nagrody aktorskie Kaliskich Spotkań Teatralnych – aktorki Podróży zimowej: Krzesisława Dubielówna, Małgorzata Gorol i Ewa Skibińska. Najważniejszy polski laur aktorski, czyli przyznawaną przez branżowy miesięcznik „Teatr” Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza, otrzymała w tym roku Halina Rasiakówna za kreację Mai Auersberger w Wycince Holzfällen. Aktorki Podróży zimowej, przede wszystkim Halina Rasiakówna i Małgorzata Gorol, rozbiły też bank z nagrodami krakowskiego festiwalu Boska Komedia, co jest o tyle ważne, że jury jest tam złożone wyłącznie z gości zagranicznych, którzy obiektywnie, bez oglądania się na etykietki środowiskowe, oceniają to, co zobaczą. Za sprawą głosów w plebiscycie publiczności wygraliśmy natomiast Dziećmi z Bullerbyn cieszyński festiwal „Bez Granic”. To barwne przedstawienie decyzją Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ otrzymało również Atest Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego.

Widzowie chętnie chodzili na nasze spektakle repertuarowe. Liczba widzów na przedstawieniach w siedzibie do końca roku sięgnieła 71 251 osób, a frekwencja za rok 2015 wyniosła 99%. W siedzibie do końca roku zagraliśmy 291 spektakli. Wpływy z biletów: 2 207 407 zł.

Organizowaliśmy też na ogół bezpłatne imprezy okołoteatralne (czytania, debaty, spotkania, promocje) oraz edukacyjne (wykłady, warsztaty, wystawy, przedstawienia z udziałem dzieci i młodzieży), wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim przygotowywaliśmy zaś także ogólnopolskie i międzynarodowe konferencje naukowe: trzecią konferencję z cyklu Między filmem a teatrem oraz konferencję poświęconą problematyce twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza rozważanej w kontekstach filozoficznych i teatralno-filmowych. Ukazywały się kolejne numery kwartalnika „1212 Generacja Tpl” wydawanego przez Teatr Polski, a tworzonego w całości przez młodych miłośników teatru. Za sprawą audiodeskrypcji kolejne nasze przedstawienia były udostępniane osobom niesłyszącym i niewidomym. Poza nadal pokazywanymi w tej formie pierwszą odsłoną Dziadów i Dziećmi z Bullerbyn swojej audiodeskrypcyjnej premiery doczekała się Smycz. Włączyliśmy się również aktywnie w obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce: dzięki Instytutowi Teatralnemu im. Z. Raszewskiego, Teatrowi Polskiemu we Wrocławiu i BWA Wrocław – Galeriom Sztuki Współczesnej w przestrzeni przy ul. Zapolskiej 3 odbył się wernisaż muralu Generalnie dramat autorstwa kolektywu DWA ZETA, wcześniej natomiast w ramach akcji Bilet za 250 groszy i organizowanego z tej okazji Dnia Teatru Publicznego zagraliśmy Szosę Wołokołamską w specjalnej cenie 250 groszy za bilet.

Teatr Polski we Wrocławiu wygrywał też rankingi i podsumowania teatralne. Najpierw wymieniono nas 81 razy – najwięcej ze wszystkich teatrów branych pod uwagę – w dorocznej, wypełnianej przez krytyków ankiecie miesięcznika „Teatr” Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2014/2015, gdzie zwrócono uwagę na wszystkie nasze premiery minionego sezonu. Triumfowaliśmy też w przygotowanych przez recenzentów „Rzeczpospolitej” i „Polityki” teatralnych podsumowaniach roku, w których zgodnie za najważniejszą premierę roku 2015 w Polsce uznana została Śmierć i dziewczyna.

Trwający od września sezon 2015/2016, organizowany pod hasłem WYZWOLENIE, jest szczególny, bo jubileuszowy. Na początku stycznia 2016 roku Teatr Polski we Wrocławiu będzie świętował siedemdziesięciolecie istnienia i studziesięciolecie wybudowania gmachu przy ul. Zapolskiej. Przed nami między innymi premiery: inspirowany cyklem baśni braci Wilhelma i Jacoba Grimmów spektakl GRIMM: czarny śnieg Anki Herbut w reżyserii Łukasza Twarkowskiego, Dziady Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary (czternastogodzinny maraton – całość tekstu wieszcza narodowego; do wystawionych w poprzednich latach czterech części utworu dołączą teraz Ustęp części III oraz Objaśnienia), Proces Franza Kafki w reżyserii Krystiana Lupy oraz Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, a także liczne wydarzenia okołoteatralne i edukacyjne. Zapraszamy!