W czwartek 18 grudnia 2014 o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie (ul. Jazdów 1) odbyło się czytanie Piczomiry, królowej Branlomanii Aleksandra Fredry w reżyserii Michała Kmiecika. Czytanie powstało w ramach cyklu Fredro. Nikt mnie nie zna we współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. W obsadzie aktorzy Teatru Polskiego: Jakub Giel, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Igor Kujawski, Dagmara Mrowiec, Michał Mrozek, Michał Opaliński i Janka Woźnicka. Wstęp na czytanie był wolny.

 

Aleksander Fredro
Piczomira, królowa Branlomanii
Tragedia w 4 aktach

Piczomirę, „dramat wszeteczny”, najbardziej obsceniczny tekst polskiej kultury napisał młody hrabia Fredro dla swoich wojskowych kompanów. Przez lata dramat krążył w nieoficjalnym obiegu. Po raz pierwszy wydano go w 1920 roku jako „rękopis, w jednem, jedynem wydaniu, w pięciuset numerowanych egzemplarzach, z góry przez odbiorców prywatnych zamówionych” – jak głosiła inskrypcja wydawcy.

Spazm lubieżności jest tu ściśle związany z doświadczeniem wojny jako centralnego mechanizmu patriarchalnej kultury, a także jako przeżycia granicznego, które nieodwracalnie zmienia stosunek do ciała. A jeśli dziś przeczytać Fredrowskie obscenum? Czy nadal będzie dla nas tylko – jak chciał Stanisław Pigoń – „potarganym i zaśmieconym zwitkiem koziej sierści”?

„Oscar Wilde powiedział, że we wszystkim na tym świecie tak naprawdę chodzi o seks. Tylko nie w seksie. W seksie chodzi o władzę. W Piczomirze z kolei chodzi o jedno i drugie, a proporcje nie są wcale takie zachwiane, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka”.

Michał Kmiecik

 

Teatr Polski we Wrocławiu planuje przygotowanie premiery na podstawie grudniowego czytania zorganizowanego w ramach projektu Fredro. Nikt mnie nie zna.

Piczomira w serwisie Polona

 

Fredro. Nikt mnie nie zna

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa