Czytanie sztuki Heinera Müllera Kwartet (w tłumaczeniu Jacka St. Burasa), opieka reżyserska Bożena Baranowska.

Bohaterami Kwartetu są Wicehrabia de Valmont i Markiza de Merteuil z powieści Pierre’a Choderlos de Laclos Niebezpieczne związki. Dawnych kochanków łączą wspólne intrygi, a wzajemne relacje podszyte są agresją i cynizmem. Gry, polegające na zamianie ról, tożsamości i osobowości, maskują lęk bohaterów przed starzeniem się, utratą atrakcyjności i wynikających stąd towarzyskich wpływów. Müller intrygująco określa czas i miejsce akcji: „Salon przed Rewolucją Francuską. Bunkier po trzeciej wojnie światowej”.

Czytali: Bożena Baranowska, Dominika Figurska, Katarzyna Cygler, Tadeusz Szymków.

Oprawa muzyczna: Leopold Solter.

Heiner Müller (1929-1995) Niemiecki dramatopisarz i reżyser. Uważany jest za spadkobiercę Brechta. Kontrowersyjną twórczość Müllera chętnie porównuje się z dziełami Geneta. Związany z ideologią komunistyczną w swojej twórczości odwoływał się do najnowszej historii Niemiec, obnażając mechanizmy historii, której jesteśmy jednocześnie ofiarami i spadkobiercami. Istotną jego dorobku stanowią nieznane dotąd w Polsce adaptacje dramatów Szekspira. Napisał m.in. Hamlet Maszyna, Anatomia Tytusa, Makbet. W początkach lat 80-tych jego nazwisko stało się znane również poza granicami Niemiec, między innymi za sprawą Roberta Wilsona, z którym współpracował przy realizacji niemieckiej części wielkiego projektu scenicznego Civil wars (Kolonia, 1984).

Kwartet

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa