Czytanie sztuki Heinera Müllera Kwartet (w tłumaczeniu Jacka St. Burasa), opieka reżyserska Bożena Baranowska.

Bohaterami Kwartetu są Wicehrabia de Valmont i Markiza de Merteuil z powieści Pierre’a Choderlos de Laclos Niebezpieczne związki. Dawnych kochanków łączą wspólne intrygi, a wzajemne relacje podszyte są agresją i cynizmem. Gry, polegające na zamianie ról, tożsamości i osobowości, maskują lęk bohaterów przed starzeniem się, utratą atrakcyjności i wynikających stąd towarzyskich wpływów. Müller intrygująco określa czas i miejsce akcji: „Salon przed Rewolucją Francuską. Bunkier po trzeciej wojnie światowej”.

Czytali: Bożena Baranowska, Dominika Figurska, Katarzyna Cygler, Tadeusz Szymków.

Oprawa muzyczna: Leopold Solter.

Heiner Müller (1929-1995) Niemiecki dramatopisarz i reżyser. Uważany jest za spadkobiercę Brechta. Kontrowersyjną twórczość Müllera chętnie porównuje się z dziełami Geneta. Związany z ideologią komunistyczną w swojej twórczości odwoływał się do najnowszej historii Niemiec, obnażając mechanizmy historii, której jesteśmy jednocześnie ofiarami i spadkobiercami. Istotną jego dorobku stanowią nieznane dotąd w Polsce adaptacje dramatów Szekspira. Napisał m.in. Hamlet Maszyna, Anatomia Tytusa, Makbet. W początkach lat 80-tych jego nazwisko stało się znane również poza granicami Niemiec, między innymi za sprawą Roberta Wilsona, z którym współpracował przy realizacji niemieckiej części wielkiego projektu scenicznego Civil wars (Kolonia, 1984).

Kwartet

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa