Facebook

YT

Twitter

Instagram

Teatr Polski we Wrocławiu, dyrektor Cezary Morawski

Katarzyna Niedurny

Dźwięk migawki

Przedstawienie:
BURZA
Przedstawienie:
DZIADY
Przedstawienie:
MITOLOGIE
Przedstawienie:
SEN NOCY LETNIEJ
Przedstawienie:
ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA
Przedstawienie:
SZOSA WOŁOKOŁAMSKA
Przedstawienie:
TĘCZOWA TRYBUNA 2012
Przedstawienie:
WYCINKA HOLZFÄLLEN
Źródło:
"Dwutygodnik.com" 2016 nr 177
Data publikacji:
2016-01-29

Rozmowa z Natalią Kabanow

 

Katarzyna Niedurny: W Teatrze Polskim, skąd pochodzi większość twoich zdjęć, zatrudniona jesteś jako grafik. W którym momencie zaczęłaś być także fotografem?

Natalia Kabanow: Rzeczywiście od ponad 10 lat pracuję w Teatrze Polskim we Wrocławiu jako grafik, robię plakaty, strony internetowe i właściwie cały layout związany z występowaniem tej marki w sferze publicznej. Pierwsze zdjęcia, jakie w teatrze robiłam, były mi potrzebne do tej działalności. Wybrałam się na próbę przedstawienia Sen nocy letniej w reżyserii Moniki Pęcikiewicz, żeby zdobyć materiał obrazkowy do strony internetowej – takiej zajawki, która miała promować spektakl. Zrobiłam plakat do tego przedstawienia, na którym pokazałam kalejdoskop nagich ciał aktorów, strona internetowa też miała być kalejdoskopem, ale chciałam do niego użyć innych motywów. Zrobiłam zdjęcia z prób, spodobały się i od tego czasu zaczęłam być brana pod uwagę także jako fotograf. Pierwsze przedstawienie, które fotografowałam już samodzielnie, to była Szosa Wołokołamska.

Jak wygląda twoja praca? Jak na fotografa teatralnego jesteś w specyficznej sytuacji, bo cały czas jesteś w środku zdarzeń. Zazwyczaj do robienia zdjęć zatrudniane są osoby z zewnątrz, które przyjeżdżają tylko na próbę generalną.

– Moja sytuacja rzeczywiście jest komfortowa. Zawsze jestem na pierwszej próbie. Tam poznaję koncepcję spektaklu. Później zdarza mi się fotografować próby robocze. Jeśli w dodatku robię do spektaklu plakat, to rozmawiam z reżyserem bądź dramaturgiem, scenografem. Mam sporą wiedzę o przedstawieniu na starcie i na ogół nie mogę się doczekać efektu finalnego. To, że znam idee, sprawia, że jestem wyczulona na pewne sensy, choć zawsze czeka na mnie jakaś niespodzianka.

Zdarza mi się również fotografować spektakle, których nie znam. To jest zupełnie inna praca, bo nie wiem, czego się spodziewać. To też ciekawe doświadczenie. Kiedy jednak mam szansę na trzy próby, to na tej ostatniej z czystym sumieniem mogę się pobawić, skupić na drugim planie, na detalach, które mnie intrygują.

Na co zwracasz uwagę przy dokumentacji, a co jest dla ciebie ważne na fotografiach z trzeciej próby generalnej?

– Gdy robię dokumentację, staram się stworzyć zdjęcia, które będą technicznie dobre, reprezentatywne dla spektaklu, na których widać wszystko, tzn. scenografię i wszystkich aktorów. Wynika to z doświadczenia. Zdarzyło mi się na przykład, zanim jeszcze zaczęłam robić zdjęcia w teatrze, że zgłosił się do Polskiego magazyn, któremu wywiadu udzielała jedna z naszych aktorek. Uznała jedną z granych ról za kluczową dla niej, tymczasem nie było jej na żadnej fotografii dokumentującej spektakl, był to epizod, ale dla niej bardzo ważny. Rozumiem to i nie pomijam nikogo.

Kiedy jestem na trzeciej generalnej, wracam do motywów, które najbardziej mi się podobały w spektaklu, a nie były może tak bardzo istotne dla całości, fotografuję drugie, trzecie plany, mogę wtedy poeksperymentować.

Zdarzają się również spektakle wyzwania, na których od pierwszej próby muszę kombinować i których właściwie zdokumentować się nie da. Tak było z Burzą Krzysztofa Garbaczewskiego. Wszystko w niej jest czarne: scenografia jest czarna, kostiumy są czarne, a na całości wyświetlana jest czarno-szara ruchoma projekcja. W takich warunkach bardzo trudno jest zrobić technicznie poprawne zdjęcie. Dlatego jestem zadowolona, że i tak udało mi się ustrzelić kilka fot, które były nawet prezentowane na wystawie. Ale to jeden z tych spektakli, na które chciałabym wrócić i jeszcze pofotografować.

Czasem się zastanawiam, co zdjęcie właściwie mówi o spektaklu. Przecież to jest zupełnie inne medium i trzeba tu dokonać pewnego przekładu na inny język. Chociażby dlatego, że fotografia się nie rusza, nie wydaje dźwięków.

– Spektakl z jednej strony jest pewną formą plastyczną, dźwiękową, z drugiej ideą. Dla mnie zdjęcie, które mówi o spektaklu, to zdjęcie, które pokazuje ideę, zawarte w nim relacje i emocje. Niekoniecznie musi w oczywisty sposób wizualnie odwzorowywać spektakl. Mitologie Pawła Świątka na podstawie Mitologii Rolanda Barthes’a, to ciekawy przykład. Pięknie ubrane aktorki poruszają się po wybiegu modowym, wypowiadając bardzo mocne słowa. Właściwie już na pierwszej z prób sfotografowałam wszystko. Nie było tam żadnych drugich planów, to, co wizualne, podane było jak na tacy. Miałam jednak pewien niedosyt. Pomyślałam wtedy, że trzeba zrobić zdjęcia na backstage’u. Tak jak na pokazach mody. Szczególnie że kulisy Sceny na Świebodzkim są raczej brzydkie. Mogłam tam robić fotografie w oldschoolowym anturażu. Brudy przygotowań ideologicznie pasowały do treści przekazywanej przez aktorów słowami. Dziś te migawki funkcjonują jako zdjęcia ze spektaklu, mimo że nie oddają perspektywy widza.

Dobrym przykładem jest również Tęczowa Trybuna 2012 Moniki Strzępki. Jest to spektakl, który dzieje się w świecie piłki nożnej, kibiców. A jednak spośród fotografii, które zrobiłam i ja, i reżyserka za najbardziej reprezentatywne uznałyśmy zdjęcie przedstawiające Michała Chorosińskiego przebranego za Courtney Love. Wygląda na nim jak anioł, upadły albo niosący zagładę. Jest w nim jakaś szczególna emocja.

Jak wybierasz takie zdjęcia, które przekazujesz potem do teatru?

– Zawsze mam z tym duży kłopot. Zazwyczaj proszę kogoś o pomoc, szczególnie że teraz ten wybór powinien dokonywać się bardzo szybko. Już po pierwszej generalnej dobrze mieć zdjęcia, a jeśli spektakl jest głośny medialnie, jak np. Dziady Zadary, to media chcą mieć zdjęcia już trzy dni przed premierą. To jest kłopotliwe, bo trzeba fotografować coś, co nie jest jeszcze gotowe. Zawsze bardzo mnie to stresuje. Wolę poczekać, aż aktorzy będą na stówę w roli, aż będą gotowe światło, scenografia, kostiumy.

Przypomina mi się, jak ktoś z redakcji "Didaskaliów" opowiadał mi, że publikują już mało zdjęć ze spektakli Krystiana Lupy, bo wszystkie wyglądają tak samo: przestrzeń i stół. Przy okazji Wycinki odnaleziono wreszcie coś innego. Twoje zdjęcie, które przedstawiało Piotra Skibę i Martę Ziębę, trafiło na okładkę.

– To ciekawe, bo myślę sobie, że chętnie wróciłabym na Wycinkę. Fotografowałam ją tylko na jednej próbie, która zresztą nie odbyła się w całości. Spektakle przedpremierowe były otwarte dla widowni i biletowane, a dla Lupy te pokazy odgrywały rolę prób generalnych, próbowałam robić zdjęcia, ale widownia była bezlitosna, nie pozwalała mi na dźwięki migawki. Dwa razy próbowałam i dwa razy mnie wyrzucano. Tym bardziej ucieszyłam się z tej okładki.

Wchodzisz czasem do aktorów na scenę?

– Dostałam ostatnio taką propozycję, ale mam wrażenie, że to nie ma sensu. Aktorzy grają w końcu do przodu, do widza. Poza tym czuję, że nie powinnam tam wchodzić, że zaburzałabym ich relacje. Na scenie byłam tylko raz, w czasie spektaklu KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... Tam jest taki moment, w którym wychodzą wszyscy: aktorzy, pracownicy techniczni –  tego dnia był tam też reżyser Łukasz Twarkowski i scenograf Piotr Choromański – odgrywają imprezę, więc tu pasowałam, mogłam nawet robić zdjęcia z fleszem, co w "normalnych warunkach" jest nie do pomyślenia. Kiedyś w czasie Snu nocy letniej aktorzy zaproponowali mi, żebym w trakcie spektaklu weszła na scenę. Jednak duża, otwarta przestrzeń sceny Teatru Polskiego jest nie dla mnie. W KLINIKEN... byłam za szybą. Nie widziałam widowni i dlatego mogłam czuć się w miarę swobodnie. Zresztą nawet w czasie prób mam jakiś problem ze swoją obecnością. Zawsze ubieram się na czarno, żeby mnie nie było widać, i stresuje mnie dźwięk migawki. Zdaję sobie sprawę, że to rozprasza.

Czy aktorzy reagują na twoją obecność?

– Czasem tak. Na przykład kiedy mówią monolog, który w trakcie spektaklu ma być skierowany do publiczności, czuję, że sama staję się publicznością. Lubię to. Kiedyś zdarzyło mi się być na próbie improwizacji, Ewa Skibińska zaczęła mi wtedy, trochę dla żartu, pozować do zdjęć. Powiedziała mi później, że moja obecność uruchomiła w niej coś, co pasowało jej do roli i zafunkcjonowało w spektaklu.

Zawód fotografa teatralnego jest coraz bardziej zauważany. Ty jakiś czas temu miałaś swoją wystawę Wysoka czułość, Instytut Teatralny wydał album ze zdjęciami Magdy Hueckel, odbył się również konkurs na najlepszą fotografię teatralną.

– Oczywiście widzę to i cieszę się. Myślę, że jest to wynik coraz lepszych możliwości technicznych aparatów. Na początku zdjęcia teatralne były pozowane. Robiono wtedy specjalne światło, a przebrani aktorzy udawali, że grają. Później długo jeszcze możliwości techniczne, a raczej ich brak, stanowiły wyzwanie dla fotografów, choć nie twierdzę, że ograniczenia nie są kreatywne. Powstało wtedy wiele przepięknych zdjęć metodą analogową, które bardzo cenię. Właściwie to uwielbiam stare fotografie i mam nadzieję, że znajdę czas na kliszę, w sumie to od tego kiedyś zaczynałam. Myślę, że pojawiła się także potrzeba wyjścia poza dokumentację. Magda Hueckel i Krzysztof Bieliński ruszyli mocno tą dziedziną. Dla mnie to ważni twórcy, szczególnie Bieliński. Kiedyś totalnie zafascynowało mnie to, co robi.

Sądzę, że kolejnym ważnym powodem popularności fotografii jest ciągle wzrastająca rola obrazów. Żyjemy w rzeczywistości obrazkowej, zdjęć jest wszędzie mnóstwo. W zasadzie każdy z odpowiednim sprzętem może wykonać poprawną fotografię. Dlatego coraz bardziej chodzi o indywidualne podejście do tematu zdjęć i oddanie czegoś więcej. Gdyby chodziło tylko o rzemieślniczą dokumentację, nudziłoby mnie to.

Aparatem cyfrowym możesz też robić znacznie więcej zdjęć niż analogowym. Wojciech Plewiński wspomina w dodatku o problemie, który za sobą niósł ograniczony dostęp do filmów. Musiał wtedy najpierw uczestniczyć w próbach, szkicując sobie sceny, a potem zdecydować, na które z nich wykorzystać klisze.

– Moje pierwsze wejście na próbę to też tworzenie takiego ogólnego szkicu. Wykonuję go jednak aparatem, w trochę innym celu. Robię dużo ogólnych planów, żeby wiedzieć, co dalej, by nie dać się zaskoczyć. To one pomagają mi się orientować w tej przestrzeni, gdy przychodzę na próbę za drugim razem. Dzięki nim mogę przemyśleć, na co warto zwracać uwagę. Na początku ciągle coś przegapiałam, skupiałam się na jakimś elemencie i nagle okazywało się, że coś ciekawszego działo się zupełnie gdzie indziej.

Jesteś także grafikiem, powiedz mi, jak pracujesz nad plakatami do spektakli.

– Zawsze staram się rozmawiać z reżyserem, twórcami przedstawienia, by poznać ideę spektaklu. Lubię również zobaczyć projekt scenografii, żeby poczuć klimat. Niektórzy artyści mówią całkiem abstrakcyjnie, inni zaś operują konkretem. Jeśli chodzi o plakat, ważne dla mnie jest to, w jakim kierunku plastycznym idzie spektakl. Fotografując próbę, nawet bardzo roboczą, mam możliwość przypatrywania się pracy twórczej, słuchania rozmów między reżyserem i aktorami. Jest to dla mnie ważne źródło inspiracji. Potem zamieniam te wszystkie informacje w projekt, który konsultuję z reżyserem, szefem teatru, marketingiem. Jednak najważniejsze jest dla mnie zdanie twórców. Moja praca przede wszystkim musi się łączyć z tym, co powstanie na scenie.

Ostatnio o jednym z twoich plakatów, tym ze spektaklu Śmierć i dziewczyna Eweliny Marciniak, było całkiem głośno. Twój projekt został ocenzurowany przez Facebooka, a później stał się częścią dużej afery.

– To była bardzo specyficzna sytuacja. Ani dla mnie, ani dla teatru nie było to miłe. Pamiętam, jak napisał do mnie kolega, że mój plakat jest na pierwszej stronie portalu Gazeta.pl w kontekście skandalu. Dla mnie to był kompletny absurd, nie przyszło mi do głowy, że ten plakat może ktoś czytać jako plakat promujący pornografię. Wydaje mi się, że to, co zrobiłyśmy z Gosią Gorol, która jest na zdjęciu, jest delikatne. Oczywiście, chciałam zrobić coś wyrazistego, bo ten spektakl jest mocny, ale na zasadzie żartu, niedomówienia. Na przykład wybrałyśmy do zdjęcia cielistą bieliznę, bo czarna wydawała się nam zbyt ostentacyjna, była w niej wulgarność, której kompletnie nie wpisałam w ten projekt. Wśród moich propozycji, które przedstawiłam Ewelinie Marciniak, były mocniejsze rzeczy, jak sama określiła "na granicy dobrego smaku", i nawet przez chwilę była taka myśl, żeby jeden z tych projektów wykorzystać, ale stwierdziłyśmy, że nie chcemy iść w tym kierunku, że wolimy działać na wyobraźnię. A tymczasem z ludźmi stały się jakieś bardzo dziwne rzeczy. To ciekawe, że w Polsce cały czas tak reaguje się na seksualność. Niby nam się wydaje, że jesteśmy tacy wyzwoleni, a jednak mamy tematy tabu, które wzbudzają agresję.

A czy aktorzy, którzy rozbierają się w trakcie spektaklu, mają problem z tym, żebyś robiła im zdjęcia?

– Nikt mi nigdy nie powiedział, że nie mam tego robić. Ale jest też tak, że teatr nie publikuje takich zdjęć na stronie internetowej. Jeśli je udostępniam na przykład na potrzeby "Notatnika Teatralnego", to tylko za zgodą aktorów. Myślę, że aktorzy czują się bezpiecznie, wiedzą, że nie zrobię niczego przeciwko nim. Przez chwilę po aferze z plakatem, kiedy już minęło moje uczucie przerażenia, chciałam pociągnąć temat nagości i intymności w teatrze, który niezwykle mnie interesuje i zrobić o tym wystawę. Galeria Socato, z którą współpracuję, planuje jednak obecnie pokaz moich zdjęć teatralnych niekoniecznie związanych z tym aspektem. Chciałabym jednak kiedyś wrócić do tematu nagości i poświęcić jej jakiś silniej autorski projekt. To jeden z moich planów na przyszłość.

***

Natalia Kabanow
Malarka, graficzka, fotograficzka, absolwentka Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. W latach 1996–2001 studentka i asystentka w pracowni grafiki warsztatowej prof. Stanisława Ficnera. Prezentowała swoje prace między innymi na Biennale Grafiki Studenckiej, w Club der polnischen Versager w Berlinie i w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu. Od kilku lat graficzka Teatru Polskiego we Wrocławiu i "Notatnika Teatralnego", odpowiedzialna za wizerunek teatru i pisma. Autorka scenografii do filmu Made in Poland Przemysława Wojcieszka.

 

Natalia Kabanow (fot. Oskar Sadowski)

Inne media

Jacek Cieślak Małpa domaga się banana Rozmowy
Jacek Cieślak Małpa domaga się banana Rozmowy
WYCINKA HOLZFÄLLEN
Adam Hájek RECENZE: Poláci pět hodin šikanovali diváky. A Češi jim tleskali
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Pilznie
Recenzje
Mariusz Cisowski Wycinka Holzfällen w Teatrze Polskim Recenzje
Marcin Jacoby, współpraca Anna Legierska Za co Chińczycy cenią polski teatr?
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Chinach
Rozmowy
Jean-Marie Gavalda Fascynująca stypa
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Fabienne Darge Lupa ożywia potwory Bernharda
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Marie-José Sirach Lupa sublimuje złość Thomasa Bernharda
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Vaucluse Matin "Wycinka" Krystiana Lupy wyznacza wielkie wydarzenie Festiwalu
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Agence France Presse Mondiales Wielki mistrz teatru polskiego Krystian Lupa zachwyca Awinion
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Armelle Héliot Krystian Lupa: najczystszy Thomas Bernhard
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Hughes Le Tanneur Lupa w krok za Thomasem Bernhardem
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
Hughes Le Tanneur Relacja mediumiczna
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
EsejeWydarzenia
Armelle Héliot Awinion: nadzwyczajny teatr w wykonaniu Krystiana Lupy i jego aktorów
Wydarzenie: Wycinka Holzfällen w Awinionie
RecenzjeWydarzenia
SPECTRIBE WYCINKA HOLZFÄLLEN - oficjalny trailer Wideo
Tomasz Miłkowski WYCINKA
Wydarzenie: Pierwsza odsłona Dziadów i Wycinka Holzfällen na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2015
RecenzjeWydarzenia
Karol Płatek Te chwile. O arcydziele
Wydarzenie: Pierwsza odsłona Dziadów i Wycinka Holzfällen na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2015
RecenzjeWydarzenia
Agnieszka Górnicka Dziś wszyscy jesteśmy martwi
Wydarzenie: Pierwsza odsłona Dziadów i Wycinka Holzfällen na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2015
RecenzjeWydarzenia
Teatr Powszechny w Łodzi Dyskusja o kondycji artysty
Wydarzenie: Dyrektor Mieszkowski i Krystian Lupa w łódzkiej dyskusji o kondycji współczesnego twórcy
Wideo
Tomasz Fryzeł Teatr, który się obnaża Recenzje
Marcin Kościelniak Skorumpowane talenty
Wydarzenie: Dwa nasze przedstawienia w konkursie Boskiej Komedii w Krakowie
RecenzjeWydarzenia
Mike Urbaniak Wycięci w pień Recenzje
Łukasz Maciejewski Arcydzieło Recenzje
Jacek Wakar Łupiny Recenzje
Witold Mrozek Bernhard znaczy triumf Recenzje
Katarzyna Kaczorowska Konwenans, fałsz i my Recenzje
Mirosław Kocur Szlachetny recycling Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Wycinki Holzfällen w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Grzegorz Chojnowski Koncert i show Recenzje
Magda Piekarska Między miłością a pogardą Recenzje
Małgorzata Matuszewska Na świecie nic by się nie działo bez utopii Zapowiedzi
Magda Piekarska Krystian Lupa obnaża artystów RozmowyZapowiedzi
PAP Wrocław. "Wycinka" w reż. Krystiana Lupy w Polskim Zapowiedzi
Grzegorz Chojnowski Krystian Lupa i jego WYCINKA (Wywiad), cz. 1 AudioRozmowyZapowiedzi
Grzegorz Chojnowski Krystian Lupa i jego WYCINKA (Wywiad), cz. 2 AudioRozmowyZapowiedzi
Karolina Kijek Według Lupy Zapowiedzi
ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA
Mariusz Cisowski Spektakl opowiadany ciałami Recenzje
Jacek Cieślak Intymność niekoniecznie jest związana z ciałem Rozmowy
Natalia Rojek Aby stać się fortepianem. O spektaklu Eweliny Marciniak "Śmierć i dziewczyna" Recenzje
Polityka Ewelina Marciniak: Teatr to nieokiełznana podróż
Wydarzenie: Dominika Knapik i Ewelina Marciniak nominowane do Paszportów "Polityki" za rok 2015
Rozmowy
Polityka Dominika Knapik: Zakładam dres i tańczę
Wydarzenie: Dominika Knapik i Ewelina Marciniak nominowane do Paszportów "Polityki" za rok 2015
Rozmowy
Magda Piekarska Jubileusz Teatru Polskiego: Kontrola zamiast kwiatów
Wydarzenie: Jubileusz 70-lecia Teatru Polskiego we Wrocławiu
Wydarzenia
Mike Urbaniak Chcieliście porno - to macie Rozmowy
Jakub Węgrzyn Śmierć w nowych dekoracjach Recenzje
Eldoradas Butrimas Lenkus sukrėtęs spektaklis: ar yra jame vulgarybių? Wydarzenia
Piotr Mucharski Siły teatralnej prewencji FelietonyWydarzenia
Michael Dale Protesters Arrested For Blocking Entrance To Polish Theatre, Claim New Play Is Pornographic Wydarzenia
Mirosław Kocur Nienawiść Recenzje
Łukasz Drewniak K83/Nasłuch: awantura wrocławska FelietonyRecenzje
Novinky.cz V Polsku demonstrovali proti hře s českými pornoherci Wydarzenia
Magda Piekarska Czyje ciało jest zagrożeniem? Rozmowy
Aleksandra Mazur 585. premiera Teatru Polskiego - "Śmierć i dziewczyna" Recenzje
Jacek Cieślak Bajka o przemocy Recenzje
Magda Piekarska Ogień na lodzie Recenzje
Magda Piekarska, współpraca koz, docz, natsa [Magdalena Kozioł, Dorota Oczak-Stach, Natalia Sawka] Teatr Polski się nie ugiął Wydarzenia
Robert Ziębiński Śmierć i dziewczyna, czyli pan minister walczy z porno Wydarzenia
kae Theaterskandal: Polen streitet über angeblichen Bühnen-Porno Wydarzenia
Alex Duval Smith Polish minister tries to ban Nobel winner’s ‘pornographic’ play Wydarzenia
Marcin Kościelniak Porno w teatrze Recenzje
Katarzyna Mikołajewska Jelinek wydelikacona jak należy Recenzje
mag, docz [Magda Piekarska, Dorota Oczak-Stach] "Śmierć i dziewczyna". Sceny seksu miały znaczącą, chłodną wymowę [OPINIE] RecenzjeWydarzenia
Aneta Kyzioł Porno we Wrocławiu. Mimo protestów premiera spektaklu "Śmierć i dziewczyna" się odbyła RecenzjeWydarzenia
Jacek Cieślak Porno we Wrocławiu? Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Śmierci i dziewczyny w Radiu Wrocław, cz. 1 AudioRecenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Śmierci i dziewczyny w Radiu Wrocław, cz. 2 AudioRecenzje
Martin Sander Jelineks "Der Tod und das Mädchen" löst Theaterskandal aus Wydarzenia
Grzegorz Chojnowski ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA (Teatr Polski we Wrocławiu) Recenzje
Barbara Marcinik Reżyserka Ewelina Marciniak o swoim spektaklu pt. "Śmierć i dziewczyna" Audio
Barbara Marcinik Krytyk Jacek Cieślak po premierze spektaklu pt. "Śmierć i dziewczyna" AudioRecenzje
Edwin Bendyk Śmierć i dziewczyna, czyli skandal w Teatrze Polskim Wydarzenia
Agnieszka Kołodyńska "Śmierć i dziewczyna" - skandalu nie było Recenzje
Michał Hernes Porno szeroko ukryte Recenzje
Łukasz Wojtysko Walka na seks i życie Eseje
Magdalena Kozioł, współpraca Magda Piekarska PO seksem oburzona Wydarzenia
Agnieszka Wolny-Hamkało Przy ciele FelietonyZapowiedzi
Magda Piekarska Tutaj nie chodzi o porno RozmowyZapowiedzi
Magda Piekarska Aktorzy porno zagrają w Teatrze Polskim Zapowiedzi
docz [Dorota Oczak-Stach] Facebook ocenzurował plakat Teatru Polskiego. Nie spodobała się ręka w majtkach Zapowiedzi
DZIADY
Joanna Targoń Po premierze Recenzje
Aneta Kyzioł Zapuścić kły w dusze Recenzje
Magda Piekarska To im zawdzięczamy historyczne "Dziady" Wydarzenia
Jacek Cieślak Wieczór, który przeszedł do historii Rozmowy
Sławomir Sierakowski 14 godzin z Mickiewiczem Recenzje
Mirosław Kocur Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki Recenzje
Magda Piekarska Zwycięstwo "Dziadów" i Teatru Polskiego Recenzje
Magda Piekarska Tokarczuk o "Dziadach", czyli święcie i strachu w teatrze
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska, Dorota Oczak-Stach Wielka owacja dla "Dziadów"
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska, Dorota Oczak-Stach, Ewa Wilczyńska 14-godzinne "Dziady" w Teatrze Polskim. "To było wspaniałe przeżycie"
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska Jak Zadara "Dziady" przywrócił
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
RecenzjeWydarzenia
PAP Dariusz Kosiński: "Dziady" Zadary to już klasyka Wydarzenia
Grzegorz Chojnowski "Dziady" na medal Recenzje
Edwin Bendyk "Dziady" na poważnie, żadnych skrótów Recenzje
Katarzyna Kaczorowska Sobota w Teatrze Polskim Zapowiedzi
Magda Piekarska Jak przetrwać "Dziady". Poradnik survivalowy WydarzeniaZapowiedzi
Anna Legierska Polski teatr podbija Chiny
Wydarzenie:
Rozmowy
Magda Piekarska WARTO 2016. Andrzej Kłak - chrzest teatralny przeszedł w Wałbrzychu
Wydarzenie: Małgorzata Gorol, Andrzej Kłak i Anna Makowska-Kowalczyk nominowani do nagrody WARTO
Wydarzenia
Magda Piekarska WARTO 2016. Anna Makowska-Kowalczyk - aktorka i lalkarka
Wydarzenie: Małgorzata Gorol, Andrzej Kłak i Anna Makowska-Kowalczyk nominowani do nagrody WARTO
Wydarzenia
Magda Piekarska WARTO 2016. Małgorzata Gorol - błyszczy w każdej roli
Wydarzenie: Małgorzata Gorol, Andrzej Kłak i Anna Makowska-Kowalczyk nominowani do nagrody WARTO
Wydarzenia
Jolanta Kowalska Nie chcę cenzurować postaci Rozmowy
SEN NOCY LETNIEJ
Mariusz Cisowski Sen nocy letniej - Teatr Polski Recenzje
Tomasz Miłkowski Pole teatralnej walki
Wydarzenie: Sen nocy letniej walczył o Laur Konrada
RecenzjeWydarzenia
Marta Odziomek Las brutali
Wydarzenie: Sen nocy letniej walczył o Laur Konrada
RecenzjeWydarzenia
Edyta Walicka Kobieca reżyseria
Wydarzenie: Sen nocy letniej walczył o Laur Konrada
RecenzjeWydarzenia
Katarzyna Lemańska Tekst jest pretekstem, ciało staje się tekstem Recenzje
Piotr Wyszomirski Szekspir jako pretekst, czyli zazdrość
Wydarzenie: Sen nocy letniej był nominowany do Złotego Yoricka
RecenzjeWydarzenia
"Sen nocy letniej" Teatru Polskiego we Wrocławiu na XIV Festiwalu Szekspirowskim
Wydarzenie: Sen nocy letniej był nominowany do Złotego Yoricka
Wideo
Beata Guczalska Oberon, czyli reżyser Recenzje
Łukasz Drewniak Złość na nicość Recenzje
Anita Szurek Miłosny sen Recenzje
Leszek Koczanowicz Zwierciadło i gościńce Recenzje
Magdalena Chlasta-Dzięciołowska Bad Shakespeare czyli niebezpieczny William Recenzje
Alicja Szumańska Znakomity "Sen..." Recenzje
Bronisław Tumiłowicz Szekspir, wersja soft Recenzje
Dobrosława Marszałkowska Niekolorowy sen Recenzje
Joanna Derkaczew Spokojnie, to tylko fantazja Recenzje
Karolina Obszyńska To się nam wszystkim nawet nie śniło Recenzje
Joanna Wichowska Za karę zagrasz kobietę Recenzje
mmWroclaw Sen nocy letniej - Teatr Polski we Wrocławiu Wideo
Jolanta Kowalska Dotknąć skrywanego Rozmowy
SZOSA WOŁOKOŁAMSKA
Filip Płucisz Zapis spotkania z Adamem Szczyszczajem po przedstawieniu Szosy Wołokołamskiej
Wydarzenie: Nie w roli - spotkanie z Adamem Szczyszczajem po Szosie Wołokołamskiej
Wideo
Lena Schneider Życie jest zapętleniem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Matthias Heine Heiner Müller był Polakiem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Ekkehart Krippendorff Nie zapomnieć! Heiner Müller
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Patrick Wildermann Strach przed strachem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
NK SZOSA WOŁOKOŁAMSKA - trailer Wideo
Marzena Rutkowska Teatralny eklektyzm
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Thomas Irmer Pancerni, pies i kanapa Jelinek
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Tadeusz Bartoś Szosa Wołokołamska
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Katarzyna Lemańska Partytura na trzy głosy Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Szosy Wołokołamskiej w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Krzysztof Kucharski Szosa prosto do głowy Recenzje
Ada Struś Objazd przez "Szosę Wołokołamską" Recenzje
Grzegorz Chojnowski SZOSA WOŁOKOŁAMSKA Recenzje
Magda Piekarska Szosa Wołokołamska - udana premiera na Świebodzkim Recenzje
Magda Piekarska Wrocław. "Szosa wołokołamska" w Polskim Zapowiedzi
Wrocław. Sztuka Heinera Muellera w Polskim Zapowiedzi
BURZA
Łukasz Drewniak Kołonotatnik 48: Kącik doktora Alzheimera Recenzje
Michał Hernes Małgorzata Gorol: W "Burzy" trzeba zaszaleć Rozmowy
Aneta Kyzioł Burza sensów Recenzje
Barbara Lekarczyk-Cisek Burza: Ile jest teatru w teatrze... i w nas Recenzje
Michał Centkowski Księgi Prospery Recenzje
Mirosław Kocur Garbaczewski is back Recenzje
Witold Mrozek Szekspir psychodeliczny Recenzje
Michał Hernes Nowy wspaniały świat Recenzje
Paweł Soszyński W krzywym lustrze Prospery Recenzje
Mateusz Rossa Ejakulat magnetyzmu czarnego zła Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Burzy w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Barbara Marcinik Magazyn Bardzo Kulturalny o premierze Burzy
Wydarzenie: Premiera Burzy w mediach
Audio
Grzegorz Chojnowski BURZA (Teatr Polski we Wrocławiu) Recenzje
KLINIKEN / miłość jest zimniejsza...
Ian Pelczar KLINIKEN na Nowych Horyzontach - rozmowa z Łukaszem Twarkowskim
Wydarzenie: O KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... na Nowych Horyzontach w Radiu RAM
AudioWydarzenia
Ian Pelczar KLINIKEN na Nowych Horyzontach - rozmowa z Krzysztofem Mieszkowskim
Wydarzenie: O KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... na Nowych Horyzontach w Radiu RAM
AudioWydarzenia
Ian Pelczar KLINIKEN na Nowych Horyzontach - rozmowa z Marcinem Czarnikiem
Wydarzenie: O KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... na Nowych Horyzontach w Radiu RAM
AudioWydarzenia
Paweł Soszyński Obraz kontrolny Recenzje
Mike Urbaniak Pacjenci chorego świata Recenzje
Katarzyna Peplinska Wszyscy jesteśmy pacjentami Recenzje
Spectribe Film & Theater Production KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... - oficjalny trailer Wideo
Magdalena Chlasta-Dzięciołowska Normalni są najgorsi Recenzje
Jacek Żebrowski Kliniken/Miłość jest zimniejsza niż śmierć Recenzje
Dorota Olearczyk Toksyczni i perfekcyjni Recenzje
Ian Pelczar Filmy i inne dziedziny sztuki
Wydarzenie: Prapremiera KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... w mediach
AudioRozmowy
Katarzyna Lisowska Magnetyzm błądzenia Recenzje
Aleksandra Szatkowska Klinika, w której każdy może się znaleźć Recenzje
Marzena Sadocha Powiedz: wypierdalaj, powiedz: wróć (KLINIKEN / miłość jest zimniejsza niż śmierć) Eseje
Anka Herbut BACKSTAGE: Miłość jest zimniejsza niż śmierć Eseje
Aleksandra Szatkowska 43 filmy inspiracji Zapowiedzi
Grzegorz Chojnowski Miłość jest zimniejsza niż śmierć? AudioZapowiedzi
Ewa Orczykowska Radykalna premiera Zapowiedzi
Magda Piekarska Przemoc rodzi się w parze Zapowiedzi
Justyna Kościelna Norén i Fassbinder na Świebodzkim Zapowiedzi
Dorota Olearczyk Nowa wirusowa ofensywa wrocławskich artystów Zapowiedzi
MAS [Marcin Szewczyk] Nowa premiera w Teatrze Polskim Zapowiedzi
PAP Wrocław. "Kliniken..." na deskach Teatru Polskiego Zapowiedzi
IP Group KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... [Maud V.] WideoZapowiedzi
Marzena Sadocha Nie jestem pijany Felietony
IP Group KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... [Anna Maria Meinhof] WideoZapowiedzi
IP Group KLINIKEN / miłość jest zimniejsza... [Markus] WideoZapowiedzi
MITOLOGIE
Julia Rup Mityczne puzzle Recenzje
Przemek Chojnacki MITOLOGIE Wideo
Spectribe Film & Theater Production MITOLOGIE - oficjalny trailer Wideo
Magdalena Chlasta-Dzięciołowska Po premierze "Mitologii" Benedykt XVI abdykował Recenzje
Katarzyna Mikołajewska O co modlą się "zakondelki" i "modelnice"? Recenzje
Karolina Obszyńska Moda w teatrze Recenzje
Jacek Cieślak Tajemnica trumny papieża Recenzje
Jacek Cieślak Teatr tropi nasze największe mity Zapowiedzi
Ian Pelczar Rozmowa z Pawłem Świątkiem
Wydarzenie: Prapremiera Mitologii w mediach
AudioRozmowy
Magda Piekarska Wszystko na sprzedaż Zapowiedzi
Małgorzata Matuszewska Olśniewający pokaz mody i ambicji Zapowiedzi
Magdalena Talik Premiera "Mitologii" w Teatrze Polskim Zapowiedzi
PAP Wrocław. "Mitologie" Świątka wg Barthes’a Zapowiedzi
Grzegorz Chojnowski MITOLOGIE na Świebodzkim (cz. 2) AudioRozmowyZapowiedzi
Grzegorz Chojnowski MITOLOGIE na Świebodzkim (cz. 1) AudioRozmowyZapowiedzi
Anka Herbut Wieszaki na cudzość Rozmowy
Marzena Sadocha Cuba Libre dla wszystkich! Felietony
Jakub Papuczys Co w ostatnim roku warto było zobaczyć w teatrze Eseje
Krzysztof Kucharski Z miłością, przemocą i władzą Zapowiedzi
Przemek Pozowski Teatr Polski: Sezon w oczekiwaniu na scenę Zapowiedzi
Magda Szpecht Ecce Homo / Sexuall Eseje
Marta Bigda Frekwencja niefutbolowa Wydarzenia
TĘCZOWA TRYBUNA 2012
Witold Mrozek TOK FM ujawnia - nieznany monolog z "Tęczowej Trybuny 2012"!
Wydarzenie:
FelietonyWydarzenia
Izabela Szymańska Teatr, który nie jest produktem
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
Wydarzenia
Joanna Wichowska WST 2012: Dzień siódmy i ósmy
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Wojciech Majcherek Teatr protestu
Wydarzenie:
FelietonyWydarzenia
Agnieszka Graff Trybuna - dużo zachwytu i pewna wątpliwość
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Hanna Samson Hajda na wroga!
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Jacek Zembrzuski Szacunek... Godność teatru
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Witold Mrozek Pani prezydent przyjeżdża do stolicy
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
FelietonyWydarzenia
Wojciech Majcherek Różności
Wydarzenie:
FelietonyWydarzenia
Jacek Cieślak Sztuka rzucona na aut Wydarzenia
Katarzyna Dreszer Ta niedobra demokracja, czyli nic nowego
Wydarzenie: Dwa nasze przedstawienia na Boskiej Komedii w Krakowie
RecenzjeWydarzenia
Łukasz Badula Boska Komedia: Tęczowa Trybuna 2012
Wydarzenie: Dwa nasze przedstawienia na Boskiej Komedii w Krakowie
RecenzjeWydarzenia
Jacek Cieślak Wojna festiwalowa
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Piotr Wyszomirski R@port z Dwójmiasta, czyli jak polityka zabija kulturę
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Witold Mrozek Polska jest stadionem Felietony
Katarzyna Oleksy Hanka w krainie kibiców
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Bydgoszczy
RecenzjeWydarzenia
Joanna Krakowska Żyleta, getto i głos wolny Eseje
Mike Urbaniak Wałbrzyscy celebryci Rozmowy
Magda Szpecht Różowe wuwuzele Recenzje
Karolina Obszyńska Podpiszecie? Recenzje
Jarosław Klebaniuk Poza polityczną poprawnością Recenzje
s Czy teatr powinien być niepolityczny? - z dyskusji w Gazeta Cafe RozmowyWydarzenia
Julia Rup Tęczowa Trybuna 2012 Recenzje
Łukasz Drewniak Eurodemolka Recenzje
Jan Pelczar Więcej niż futbol Recenzje
Aneta Kyzioł Ty nie jesteś wszyscy Recenzje
Strzępka&Demirski Popremierowe pajury z pokoju 410 Felietony
Joanna Wichowska Pedalski spisek Recenzje
Bronisław Tumiłowicz Polska to stadion Recenzje
Maciej Nowak Kibice na szpilkach Felietony
Joanna Kowalska Nie ma demokracji Recenzje
Marta Wróbel Polaków portret własny Recenzje
SPECTRIBE TĘCZOWA TRYBUNA 2012 - trailer Wideo
Mike Urbaniak Hani tęczowa trybuna Recenzje
Katarzyna Kamińska Polska depresja, polska nerwica Recenzje
Przemek Pozowski Jeszcze o "Tęczowej Trybunie…": Gejem w elitę Recenzje
Magda Piekarska Wszyscy jesteśmy pedałami Recenzje
Olga Strzyżewska Po premierze "Tęczowej Trybuny 2012": Całe to pedalstwo Recenzje
Magda Piekarska Wielka utopia Recenzje
Jacek Cieślak Brutalna prawda o Polakach Recenzje
Mariola Szczyrba Euro odwołane, komary atakują... Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Tęczowej Trybuny 2012 w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Lucyna Jadowska Demirski: Euro 2012 nie zbawi Polski RozmowyZapowiedzi
Magda Piekarska Z nowego stadionu donikąd Zapowiedzi
ŁB [Łukasz Badula] Kibice z Tęczowej Trybuny w Teatrze Polskim Zapowiedzi
Gazeta.pl W sobotę premiera "Tęczowej Trybuny 2012" WideoZapowiedzi
Marta Wróbel W sobotę premiera "Tęczowej Trybuny 2012" Zapowiedzi
Kibice.net "Tęczowa Trybuna" w Teatrze Polskim Zapowiedzi
js "Tęczowa Trybuna 2012", czyli rzecz o kibicach-gejach Zapowiedzi
Adrian Fulneczek Tęczowa próba prasowa Zapowiedzi
Adrian Fulneczek Tęczowy plakat
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 - prapremiera światowa na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
WydarzeniaZapowiedzi
Lucyna Jadowska Geje na stadiony - Tęczowa Trybuna w Teatrze Polskim Zapowiedzi
mmWroclaw TĘCZOWA TRYBUNA 2012 - próba prasowa Wideo
Olga Strzyżewska Tęczowy sektor Zapowiedzi
Magda Piekarska A to są te koteczki - kibice RozmowyZapowiedzi
Magda Piekarska Roku 2013 nie będzie Zapowiedzi
(qc) TĘCZOWA TRYBUNA 2012 w Teatrze Polskim we Wrocławiu Zapowiedzi
Lucyna Jadowska Tęczowa Trybuna 2012, czyli walka gejów o miejsca na wrocławskim stadionie Zapowiedzi
Przemek Pozowski Kibice wychodzą z szafy RozmowyZapowiedzi
Aneta Kyzioł Salonu nie ma RozmowyZapowiedzi
Grzegorz Nurek Rozstrzeliwujemy bajki RozmowyZapowiedzi
Jacek Cieślak Nasz teatr jest mało oryginalny
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
Wydarzenia
Magda Piekarska Boskie nagrody dla Teatru Polskiego
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Małgorzata M. Niemczyńska i Joanna Targoń Boska Trybuna 2011
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Jolanta Ciosek Boscy Strzępka i Klata
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Magda Piekarska Dolny Śląsk rządzi
Wydarzenie: Dwa nasze spektakle nagrodzone w konkursie na inscenizację polskiej sztuki współczesnej 2011
Wydarzenia
Mirosław Baran R@port w Gdyni, a Tęczowa Trybuna w Gdańsku
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Mirosław Baran Festiwal R@Port bez Lupy i Klaty
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Katarzyna Kabacińska Melpomena jest kobietą
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Bydgoszczy
Wydarzenia
Małgorzata Matuszewska Teatr. "Trickster 2011", czyli "Poczekalnia. 0" Krystiana Lupy i "zielona karta" do Unii
Wydarzenie: Trickster 2011
RozmowyWydarzenia
Aneta Kyzioł Bezwzględny trickster
Wydarzenie: Trickster 2011
Wydarzenia
Olga Strzyżewska Prowokator, aktywista i wirus, czyli Trickster 2011
Wydarzenie: Trickster 2011
Wydarzenia
Magda Piekarska Teatralny Trickster
Wydarzenie: Trickster 2011
Wydarzenia
ak [Agnieszka Kołodyńska] Przemoc i remont w Teatrze Polskim
Wydarzenie: Trickster 2011
Wydarzenia
Marcin Szewczyk Pięć premier Teatru Polskiego w nowym sezonie
Wydarzenie: Trickster 2011
Wydarzenia
Tomasz Miłkowski Wrocław nadaje ton
Wydarzenie: Teatr Polski doceniony w podsumowaniu sezonu 2010/2011 tygodnika "Przegląd"
Wydarzenia
Krzysztof Kucharski Skończył się sezon triumfalny Wydarzenia
Magdalena Grzebałkowska i Dorota Karaś Był sobie Polak, Andrzej, czterej pancerni i gej Rozmowy
maga [Magda Piekarska] Teatr w podróży Wydarzenia
maga [Magda Piekarska] Teatr w podróży Wydarzenia
Magda Piekarska X-peryment dla Europy Wydarzenia
Magda Piekarska X-peryment dla Europy Wydarzenia
maga [Magda Piekarska] Deszcz nagród Wydarzenia
Magda Piekarska Idę, stąpając po linie Rozmowy