Facebook

YT

Twitter

Instagram

Teatr Polski we Wrocławiu, dyrektor Cezary Morawski

Magda Piekarska

To im zawdzięczamy historyczne "Dziady"

Przedstawienie:
DZIADY
Źródło:
"Gazeta Wyborcza - Wrocław" 2016 nr 47
Data publikacji:
2016-02-26

Dzień przed premierą fotografka Natalia Kabanow postanowiła zebrać wszystkich twórców spektaklu w jednym miejscu, na teatralnej scenie. Zobaczcie ich – to oni właśnie przywrócili nam Dziady.

 

Ekipa "Dziadów"

 

Zdjęcie powstało w ubiegły piątek [19 lutego 2016] o godzinie 14. Zamiar udało się zrealizować tylko częściowo – kierowcy wciąż jeździli po mieście w poszukiwaniu rekwizytów i materiałów, suflerka Magdalena Kabata leżała w domu złożona grypą, charakteryzatorek nie było o tej porze w teatrze. Nie było też we Wrocławiu Mai Kleszcz, Wojciecha Krzaka i Jana Duszyńskiego, którzy skomponowali muzykę. Brakowało pracowników działu administracji, księgowości, krawców, ślusarzy, stolarzy, szewców, inspicjentek, rekwizytorów, części elektryków, akustyków, montażystów i garderobianych. Ale i tak na tym wyjątkowym zdjęciu zebrało się aż sto osób. Żeby objąć obiektywem taką grupę, Kabanow musiała wdrapać się na balkon – z poziomu widowni było to niemożliwe.

Rozszyfrowaliśmy, kto jest kim na tym zdjęciu. Nie wszystkich można oglądać na scenie w teatrze.

1. Paweł Kierepka, elektryk, ustawia światła podczas spektakli.
2. Leszek Tatarkiewicz, portier, wydaje klucze do sal prób i pilnuje, żeby publiczność nie wdarła się do teatru tylnym wejściem.
3. Wojciech Bratos, elektryk.
4. Michał Matoszko, grafik, zaprojektował plakat do III części (razem z Natalią Kabanow) i do 14-godzinnego maratonu, czuwał nad oprawą graficzną całości: plakatami, programami, teatralnymi pocztówkami.
5. Monika Susłowicz, krawcowa.
6. Jakub Syrkowski, asystent Roberta Rumasa, pomagał mu przy realizacji scenografii.
7. Teresa Grzybek z teatralnej pralni.
8. Marzena Sadocha, dramaturżka Polskiego, była wsparciem dla aktorów podczas prac nad Dziadami.
9. Robert Urbański z magazynu kostiumów, dba o to, żeby kostiumolodzy mogli szybko znaleźć w nim wszelkie potrzebne elementy strojów.
10. Maria Tomczyk, krawcowa.
11. Marta Zięba, aktorka, Pasterka w części II i III, tam także uczestniczka balu, w Ustępie gra m.in. na gitarze elektrycznej i na perkusyjnym woodblocku. Mówi też jeden z tekstów.
12. Anna Dobosz, kierowniczka garderobianych.
13. Ewa Zdaniewicz, kierowniczka pracowni krawieckiej damskiej.
14. Dariusz Bartołd, kierownik pracowni elektryków.
15. Wojciech Ziemiański, aktor, uczestnik obrzędu w części II, w części III Kapral, "unus defensor Mariae".
16. Piotr Rudzki, kierownik literacki Teatru Polskiego. Czuwał nad programami do spektaklu.
17. Paweł Olszewski, elektryk-oświetleniowiec.
18. Arkadiusz Ślesiński, kostiumolog, zaprojektował wraz z Julią Kornacką (nie ma jej na zdjęciu) kostiumy do wszystkich części Dziadów.
19. Wiesław Cichy, aktor, Ksiądz w części IV i Senator Nowosilcow w części III. Jako Ksiądz milczy i uważnie słucha oszalałego z miłości Gustawa, jako Senator mówi dużo i słucha głównie siebie.
20. Justyna Skoczek, pianistka i korepetytorka, w części III i Ustępie, kierowniczka muzyczna spektaklu. W scenie balu u Senatora gra rolę przez Mickiewicza opisaną jako Dyrektor muzyki. Dzięki niej w dużej mierze aktorzy Polskiego tak dobrze śpiewają w Dziadach.
21. Jadwiga Ziemińska, zastępca kierownika technicznego do spraw kostiumów i obsługi sceny. Zajmuje się też logistyką spektaklu.
22. Jarosław Minałto, sekretarz literacki, odpowiada za programy teatralne i całą oprawę literacką spektaklu.
23. Katarzyna Dudzic-Grabińska, asystentka Michała Zadary.
24. Magda Płyszewska z działu impresariatu, dba o to, żeby Dziady bezboleśnie dotarły i wróciły z krajowych i zagranicznych wojaży.
25. Jakub Kreczmer, montażysta. Razem z kolegami dba m.in. o to, żeby w odpowiednim momencie na scenie wyrósł las, a domek księdza obracał się wokół własnej osi. Odpowiada za błyskawiczne zmiany scenografii w przerwach.
26. Marian Czerski, aktor, Diabeł w części III i uczestnik obrzędu w części II.
27. Jolanta Klier, kadrowa, dba o to, żeby każdy uczestnik guślarskiego obrzędu – od krawcowej po Widmo złego pana – miał stosowną umowę.
28. Igor Kujawski, aktor, występuje w części III jako Żegota w scenie więziennej, Wysocki w Salonie Warszawskim, Starosta na balu.
29. Paweł Stanaszek, montażysta.
30. Kasia Majewska, dział literacki, razem z Piotrem Rudzkim i Jarosławem Minałtą dba o oprawę literacką spektaklu.
31. Edwin Petrykat, aktor, zagrał pięć ról w Dziadach: w części II był Widmem złego pana, a w części III Archaniołem II, Aniołem, Szambelanem i Kolleskim regestratorem.
32. Grzegorz Kloc, montażysta.
33. Wojciech Czerepak, montażysta.
34. Grzegorz Sznajder, montażysta.
35. Sebastian Cezari, montażysta.
36. Jakub Giel, aktor, zagrał w Dziadach rekordową liczbę ról. Razem z Michałem Mrozkiem i Dagmarą Mrowiec-Matuszak tworzy chór młodzieży w części I, jest uczestnikiem obrzędu w części II, a w części III – Tomaszem w scenie więziennej, Hrabią w Salonie warszawskim, Doktorem u Senatora, Widmem w ostatniej scenie, śpiewa też jeden z tekstów Ustępu.
37. Iwona Rólczyńska, na co dzień inspicjentka, tutaj wyjątkowo nie za sceną, ale na scenie – występuje gościnnie, tańcząc na balu u Senatora jako Dama VII.
38. Mariusz Kiljan, aktor, w Dziadach Guślarz, hochsztapler i prowincjonalny celebryta w części I, II i III, w tej ostatniej przede wszystkim ksiądz Piotr.
39. Janka Woźnicka, aktorka, Waleryja w części I, w części II uczestniczka obrzędu, w części III Ewa i panna.
40. Ewa Skibińska, aktorka, przejmująca Rollisonowa w części III.
41. Agnieszka Tiutiunik, kierowniczka działu marketingu. Odpowiada za promocję spektaklu w mieście. Dzięki niej fani Dziadów mogą szpanować zakładką do książki czy pocztówką z hasłem: "ZGADNIESZ ŻE DOJDZIE DO NIEŚMIERTELNOŚCI" i "SŁOŃCE WOLNOŚCI ZAŚWIECI". Albo zostawić wlepkę w ulubionym miejscu: "PRZECHADZKA MODNA JEST O TEJ GODZINIE".
42. Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego. Uwierzył w potencjał wystawienia Dziadów w całości i zaprosił Michała Zadarę do pracy.
43. Adam Szczyszczaj, aktor, Myśliwy Czarny w części I, Widmo w części II, a w części III Sobolewski w scenie więziennej, Literat I w Salonie warszawskim i Pelikan w gabinecie Senatora.
44. Rafał Kronenberger, aktor, bierze udział w obrzędzie w części II, jest też tam Krukiem przypominającym Widmu złego pana jego grzechy, a w części III – Literatem III w Salonie warszawskim i Bajkowem plującym mandarynkami w gabinecie Senatora. W Ustępie gra na perkusji, śpi na bębnach i podpiera się pałeczkami. I odzywa się jako Oleszkiewicz.
45. Katarzyna Strączek, aktorka, w części III – Dama I w Salonie warszawskim i Jenerałowa oraz Matka na balu.
46. Dariusz Maj, aktor, Jenerał w Salonie warszawskim, Sekretarz w gabinecie Senatora, w Ustępie zamęcza pozostałych opowieściami o Petersburgu, gra na trąbce i wali w perkusję.
47. Michał Chorosiński, aktor, pojawia się jako Frejend w scenie więziennej, Literat IV w Salonie warszawskim, jest też Bestużewem na balu, a w Ustępie gra na perkusji.
48. Dagmara Mrowiec-Matuszak, aktorka, kobiecy rodzynek w chórze młodzieży w części I, jako policjantka mówi wiersz Upiór, występuje też w części II, biorąc udział w obrzędzie, a w części III jest Kmitową i Księżną.
49. Adam Cywka, aktor, jako Belzebub w części III w scenie widzenia Senatora pyta diabłów pomniejszych: "Łotrze, a znasz mój czyn? Od cara zwierzchność mam!". W Salonie warszawskim jako Kamerjunkier i Pułkownik na balu.
50. Michał Zadara, reżyser, to on przywraca nam Dziady. Nad realizacją Mickiewiczowskiego dramatu w całości, bez najmniejszych skrótów, pracował przez sześć lat.
51. Tomasz Kocuj, aktor, w części III pojawia się jako Józef w scenie więziennej, jako anioł odwiedza celę księdza Piotra, jest też uczestnikiem salonowych rozmów i balu u Senatora.
52. Michał Mrozek, aktor, bez niego chór młodzieży w części I nie byłby tym samym chórem, w II części bierze udział w obrzędzie i patrzy pożądliwie na pasterkę Zosię. W części III jako ksiądz Lwowicz pojawia się w scenie więziennej, jest też jednym z młodych salonowców i lokajem u Senatora.
53. Robert Rumas, scenograf, dzięki któremu na scenie Polskiego przenieśliśmy się do szkieletora, czyli niedokończonego parkingu szpecącego ulicę Zielińskiego, do zaśmieconego polskiego lasu, ale też do dziewiętnastowiecznego teatru.
54. Marek Zaborski, inspektor BHP, dbał o to (z pomocą teatralnych strażaków), żeby mimo płonących wieńców i ognisk nikomu włos z głowy nie spadł.
55. Mariusz Turchan, specjalista do spraw promocji i organizacji widowni.
56. Artur Sienicki odpowiada za światło i wideo, wykorzystane w części II i podczas Ustępu.
57. Małgorzata Konieczna, sekretariat teatru i asystentka dyrektora.
58. Katarzyna Jędrzejak, księgowa, kasjerka.
59. Agnieszka Zagrobelna, specjalistka do spraw promocji i organizacji widowni.
60. Aleksandra Książek, specjalistka do spraw promocji i organizacji widowni.
61. Tomasz Lulek, aktor, w części III był w anielskim chórze.
62. Weronika Czyżewska, rzeczniczka prasowa.
63. Ewa Wawrzyniak, zastępczyni głównej księgowej Jadwigi Zgrzebnickiej.
64. Barbara Rólczyńska i Chopsi, kasjerki, sprzedały 599 biletów na maraton z Dziadami.
65. Małgorzata Wesołowska, księgowa.
66. Joanna Zborowska, garderobiana.
67. Alina Rudkowska, księgowa.
68. Witold LiszkowskI, malarz, malował m.in. realistyczną scenografię do części III.
69. Dominika Rudkowska, archiwistka administracyjna.
70. Jacek "Budyń" Szymkiewicz, kompozytor, to spod jego ręki wyszła szalona muzyka do Ustępu.
71. Wojciech Bielach, elektroakustyk, dba o to, żeby nie tylko było "ciemno wszędzie", ale i – w razie potrzeby – "głucho wszędzie".
72. Maciej Kabata, kierownik pracowni akustycznej, dzięki której podczas maratonu Dziadów wszystko było tak pięknie słychać.
73. Marcin Niebojewski, zastępca kierownika pracowni akustycznej.
74. Mikołaj Szmeichel, młody aktor, to on tak pięknie śpiewał jako Dziecię w części I piosenkę o Młodzieńcu Zaklętym. I był w anielskim chórze w części III.
75. Jacek Cimicki, zastępca kierownika technicznego, łącznik między reżyserem a pracownikami technicznymi.
76. Nina Karniej, asystentka reżysera.
77. Daniel Przastek, dramaturg. Z Michałem Zadarą odwiedził Wilno i Kowno, spędził godziny w bibliotekach, próbując zrozumieć, co Mickiewicz miał na myśli.
78. Marta Streker, na początku asystentka reżysera, pod koniec pracy – druga reżyserka.
79. Joanna Śliwa, specjalistka ds. organizacji pracy artystycznej. Robiła wszystko, żeby pogodzić przygotowania do maratonu z codzienną pracą teatru.
80. Monika Bolly, w części II brała udział w obrzędzie, w części III była cudowną śpiewającą diablicą, w Ustępie najpierw zanudziła Przeglądem wojsk, żeby potem solidnie nami potrząsnąć, a na koniec pojawiła się na balu jako Sowietnikowa.
81. Bogusław Danielewski, aktor, najstarszy (88 lat) członek ekipy Dziadów. Gra Starca w części I i II i Boga w części III. Jako Bóg mówi jedno słowo: "Przerwa". Pojawia się też w Salonie warszawskim – jako Stary Polak.
82. Andrzej Kłak, aktor, występuje w części III jako Feliks Kółakowski w scenie więziennej, Zenon Niemojewski w Salonie warszawskim i Justyn Pol na balu. W Ustępie gra na kontrabasie i na gitarze.
83. Anna Ilczuk, aktorka, przewodniczka po świecie Dziadów. Jako Dziewica pojawia na samym początku, potem serwuje nam wstęp do części II i III. Wraca w Ustępie, żeby opowiedzieć o spotkaniu z Oleszkiewiczem i walić w bębny, mówi też słynny wiersz Do przyjaciół Moskali. I recytuje Objaśnienia, czyli przypisy do całego utworu.
84. Michał Opaliński, aktor, w części III występuje jako Jankowski w scenie więziennej, jako Mistrz ceremonii w Salonie warszawskim i jako Sowietnik na balu u Senatora.
85. Michał Stawiski, młody aktor, w części II jako upiorny Józio domaga się goryczy dwóch ziarnek.
86. Bartosz Porczyk, aktor, jako Gustaw biega za Waleryją i zalicza nieudane łowy w części I, w części III staje się Konradem i rzuca wyzwanie Bogu, a w części IV – znów jako Gustaw – kobietom, tym puchom marnym. I krzyczy do księdza: „Przywróć nam «Dziady»”.
87. Julia Leszkiewicz, aktorka, jako Rózia w części II razem z braciszkiem zamiast pączków, ciastek, mleczka wybiera gorczycę, a w Ustępie tak mówi Drogę do Rosji, że nas, widzów, dosłownie wciska w fotele z wrażenia.
88. Sylwia Boroń, aktorka, jako pasterka Zosia w części II z chęcią by pogoniła i baranka, i motylki, w części III jako anielica skutecznie broni Konrada przed bluźnierstwem, jest też młodą, patriotycznie nastrojoną damą w Salonie warszawskim.
89. Paulina Panas, młoda aktorka, jedna z córek księdza w części IV.
90. Marcin Pempuś, aktor, pojawia się jako Jakub w scenie więziennej, jest też diabłem w widzeniu Senatora, Literatem II w Salonie warszawskim, oficerem rosyjskim na balu i gra na gitarze w Ustępie.
91. Anna Tomaszewska, młoda aktorka, druga z córek księdza w części IV.
92. Paweł Majchrowski, student PWST, w teatrze występuje gościnnie, w scenie więziennej jest Suzinem i żołnierzem na balu.
93. Aleksandra Ochman, młoda aktorka, na zmianę z Julią Leszkiewicz gra Rózię.
94. Małgorzata Gorol, aktorka, wysłuchuje przemowy Anny Ilczuk we wstępie do części III, w scenie widzenia Ewy jest Marceliną i Damą III na balu u Senatora.
95. Eryk Skonieczny, młody aktor, członek anielskiego chóru w części III.
96. Kacper Kuryś, młody aktor, członek anielskiego chóru w części III, na zmianę z Mikołajem Szmeichelem śpiewa o zaklętym młodzieńcu w części I.
97. Anna Makowska-Kowalczyk, razem z mężem Kubą Kowalczykiem, którego nie ma na zdjęciu, animuje kruka, sowę, motylki, baranka.
98. Klaudia Cygoń, studentka PWST, Dama V na balu u Senatora.
99. Daria Krzyżaniak, studentka PWST, Dama VI na balu u Senatora.
100. Aleksander Rudkowski, główny specjalista do spraw organizacji pracy artystycznej.

 

PodglądZałącznikWielkość
Dziady - zdjęcie rodzinne - 2016
Dziady - zdjęcie rodzinne - 20161.01 MB

Inne media

Jacek Cieślak Małpa domaga się banana Rozmowy
DZIADY
Joanna Targoń Po premierze Recenzje
Aneta Kyzioł Zapuścić kły w dusze Recenzje
Jacek Cieślak Wieczór, który przeszedł do historii Rozmowy
Sławomir Sierakowski 14 godzin z Mickiewiczem Recenzje
Mirosław Kocur Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki Recenzje
Magda Piekarska Zwycięstwo "Dziadów" i Teatru Polskiego Recenzje
Magda Piekarska Tokarczuk o "Dziadach", czyli święcie i strachu w teatrze
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska, Dorota Oczak-Stach Wielka owacja dla "Dziadów"
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska, Dorota Oczak-Stach, Ewa Wilczyńska 14-godzinne "Dziady" w Teatrze Polskim. "To było wspaniałe przeżycie"
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
Wydarzenia
Magda Piekarska Jak Zadara "Dziady" przywrócił
Wydarzenie: Dziady - premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
RecenzjeWydarzenia
PAP Dariusz Kosiński: "Dziady" Zadary to już klasyka Wydarzenia
Grzegorz Chojnowski "Dziady" na medal Recenzje
Edwin Bendyk "Dziady" na poważnie, żadnych skrótów Recenzje
Katarzyna Kaczorowska Sobota w Teatrze Polskim Zapowiedzi
Magda Piekarska Jak przetrwać "Dziady". Poradnik survivalowy WydarzeniaZapowiedzi
Magda Piekarska WARTO 2016. Anna Makowska-Kowalczyk - aktorka i lalkarka
Wydarzenie: Małgorzata Gorol, Andrzej Kłak i Anna Makowska-Kowalczyk nominowani do nagrody WARTO
Wydarzenia
Katarzyna Niedurny Dźwięk migawki Rozmowy