Facebook

YT

Twitter

Instagram

Teatr Polski we Wrocławiu, dyrektor Cezary Morawski

Tomasz Miłkowski

Wrocław nadaje ton

Przedstawienie:
SZOSA WOŁOKOŁAMSKA
Źródło:
"Przegląd" 2011 nr 35
Data publikacji:
2011-08-29

Po sezonie teatralnym 2010/2011: wielkie inscenizacje, klapy, nowe talenty i spektakularne zmiany na dyrektorskich stołkach.

Chociaż "teatralne serce kraju bije w Warszawie" (tak pisał Tomasz Plata: Osobiste zobowiązania, w: Strategie publiczne, strategie prywatne, Warszawa 2006), to w tym sezonie rytm uderzeń wyznaczał Wrocław. Nie tylko dlatego, że został wybrany na stolicę kulturalną Europy 2016, ani nawet dlatego, że teatry wrocławskie i dolnośląskie rozbiły w tym roku bank z nagrodami w najważniejszych konkursach teatralnych w Polsce, na czele z konkursem na inscenizację polskiego dramatu współczesnego. Można nie być admiratorem poszukiwań wałbrzyskiego teatru, ale impet, z jakim zdobywa publiczność festiwalową, budzi zazdrość. Można się dystansować od stylistyki niektórych przedstawień Teatru Polskiego we Wrocławiu, nie sposób jednak nie odnotować, że teatr ten krąży po Polsce i świecie, budząc często prawdziwy entuzjazm.

Można też marudzić na niektóre premiery we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, ale rozmach, z jakim ten właśnie teatr przygotował projekt "Różewicz rozrzucony", promieniując swymi spektaklami i aranżacjami na cały kraj, godny jest najwyższego podziwu. Krystyna Meissner i jej współpracownicy pięknie uczcili 90. urodziny mistrza Tadeusza Różewicza. Pokazywano kontrowersyjną, ale pomysłową Kartotekę w reżyserii Michała Zadary, spektakl, który unaocznił awangardowy trzon tego dramatu. Meissner dowiodła, że Białe małżeństwo nie ma sobie równych w ujawnianiu mrocznych zawiłości zmysłów, a spektakl Gabriela Gietzky'ego Pułapka uznany został za wzorzec przyzwoitej roboty teatralnej. Teatr zainicjował także różne akcje – deklamacje utworów poety w plenerze, spotkania, rozmowy. To samo zresztą eksportował Wrocław do Łodzi czy Krakowa.

Klata i monodramy

Różewiczowskie święto to nie wszystko, czym Polskę obdarował teatralny Wrocław. Eksport (to chyba dobre słowo) objął znacznie więcej przedstawień – dotyczy to większości produkcji Teatru Polskiego, z czego na czoło wysuwają się dwie premiery: Szosa Wołokołamska Heinera Müllera w inscenizacji Barbary Wysockiej i Utwór o Matce i Ojczyźnie Bożeny Keff w reżyserii Jana Klaty. Ten ostatni, głośny tekst, nominowany do nagrody Nike, a wcześniej wystawiany w szczecińskim Teatrze Współczesnym w reżyserii Marcina Libera, ze wstrząsającą rolą Ireny Jun (Matka), przez Klatę został poprowadzony inaczej, ale z reżyserską precyzją, jak uznał Krzysztof Kucharski, określając to przedstawienie mianem najlepiej wyreżyserowanego spektaklu Klaty. Druga udana próba sceny dowodzi, że mamy do czynienia z narodzinami wielkiego talentu dramatycznego. Klata był bohaterem Warszawskich Spotkań Teatralnych – tym razem wszakże nie jako reżyser wrocławski, ale krakowski, choć sam jest z Warszawy. Jego Trylogia ze Starego Teatru była chyba najżywiej oklaskiwanym spektaklem stołecznego przeglądu.

O Szosie Wołokołamskiej z wrocławskiego Teatru Polskiego, też przeboju WST, nie mam tak wysokiego mniemania jak większość recenzentów, nie uległem jej magii, choć doceniam techniczną biegłość – być może spektakl eksportowany do Warszawy wypadł słabiej niż w miejscu prapremiery, bo inne przedstawienie Wysockiej, Lenz według noweli Georga Büchnera, ze sceny studyjnej Teatru Narodowego, dowodziło (tak jak wcześniej Kaspar we Wrocławskim Teatrze Współczesnym) jej umiejętności pracy z aktorami oraz tworzenia sugestywnych napięć emocjonalnych i obrazów, którym publiczność się poddaje – zestrojony tercet stworzyli tu Oskar Hamerski, Modest Ruciński i Szymon Czacki, pierwszy raz na scenie w Warszawie (wcześniej tytułowy wrocławski Kaspar).

W rogu obfitości Wrocławia nie zabrakło spektakli jednoosobowych – Wrocław to wszak wylęgarnia teatru jednego aktora, którego przegląd, najbardziej prestiżowy w Europie, zostanie zwołany w tym roku przez Wiesława Gerasa, spiritus movens tego ruchu, już po raz 45., co chyba nie w pełni doceniają władze miasta. W minionym sezonie Wrocław zabłysnął Żywotami świętych osiedlowych według Lidii Amejko Teatru Ad Spectatores, lalkowym spektaklem autorskim Agaty Kucińskiej, zadziwiającym technicznie i przenikliwym w społecznych diagnozach. Eksportowe ambicje najmniejszego teatru sięgały dalej, bo Wrocław za sprawą Gerasa podarował Tallinowi, obecnej stolicy kulturalnej Europy, przegląd polskich spektakli jednoosobowych, podziwianych wcześniej podczas festiwali wrocławskich, wśród których znalazły się Mój trup Bogusława Kierca i Ecce homo Janusza Stolarskiego. [...]

Inne media

Katarzyna Niedurny Dźwięk migawki Rozmowy
SZOSA WOŁOKOŁAMSKA
Filip Płucisz Zapis spotkania z Adamem Szczyszczajem po przedstawieniu Szosy Wołokołamskiej
Wydarzenie: Nie w roli - spotkanie z Adamem Szczyszczajem po Szosie Wołokołamskiej
Wideo
Lena Schneider Życie jest zapętleniem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Matthias Heine Heiner Müller był Polakiem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Ekkehart Krippendorff Nie zapomnieć! Heiner Müller
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
Patrick Wildermann Strach przed strachem
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska w Berlinie
RecenzjeWydarzenia
NK SZOSA WOŁOKOŁAMSKA - trailer Wideo
Marzena Rutkowska Teatralny eklektyzm
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Thomas Irmer Pancerni, pies i kanapa Jelinek
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Tadeusz Bartoś Szosa Wołokołamska
Wydarzenie: Szosa Wołokołamska na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
RecenzjeWydarzenia
Katarzyna Lemańska Partytura na trzy głosy Recenzje
Dagmara Chojnacka Recenzja Szosy Wołokołamskiej w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Krzysztof Kucharski Szosa prosto do głowy Recenzje
Ada Struś Objazd przez "Szosę Wołokołamską" Recenzje
Grzegorz Chojnowski SZOSA WOŁOKOŁAMSKA Recenzje
Magda Piekarska Szosa Wołokołamska - udana premiera na Świebodzkim Recenzje
Magda Piekarska Wrocław. "Szosa wołokołamska" w Polskim Zapowiedzi
Wrocław. Sztuka Heinera Muellera w Polskim Zapowiedzi
UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE
maga [Magda Piekarska] Teatr Polski jedzie do Japonii
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Shizuoce
Wydarzenia
Verena Stoessinger Przegrana z pogodą, wygrana w teatrze
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Bazylei
RecenzjeWydarzenia
Bettina Schulte Tylko ty mi zostałaś, moje dziecko
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Bazylei
RecenzjeWydarzenia
Dominique Spirgi Wieczny lament matki
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Bazylei
RecenzjeWydarzenia
Krzysztof Mieszkowski Trzeba polsko-rosyjskie relacje uwolnić od politycznych i medialnych stereotypów
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Woroneżu
Felietony
Katarzyna Nowaczyk Utwór o matce i... ojcu?
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
[Joanna] Wichowska/[Paweł] Soszyński WST 2012: Proste do bólu (dzień czwarty) - 26 marca
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Witold Mrozek Przestać być matką, uciec z ojczyzny
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Hanna Samson Psychoterapia zbiorowa
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
RecenzjeWydarzenia
Katarzyna Peplinska Hity Jana Klaty Recenzje
Jolanta Ciosek Teatr musi rodzić się z pasji
Wydarzenie: Dwa nasze przedstawienia na Boskiej Komedii w Krakowie
RozmowyWydarzenia
Danuta Lubina-Cipińska Z emocjami o Polsce i rodzinie
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie triumfuje w Zabrzu
Wydarzenia
Henryka Wach-Malicka Jan Klata podbił zabrzańską publikę
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie triumfuje w Zabrzu
Wydarzenia
Mirosław Baran Teatr jest gdzie indziej
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Gdańsku
RecenzjeWydarzenia
Łukasz Rudziński Festiwal różnorodności. Podsumowanie festiwalu Wybrzeże Sztuki
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Gdańsku
Wydarzenia
Piotr Wyszomirski Matczyno-ojczyźniany musical rytualny
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie w Gdańsku
RecenzjeWydarzenia
Helga Hirsch Ofiara ofiary: polska tragedia Eseje
Agata Wlazło W okopach swojskiej niewoli Recenzje
Radi [Radosław Bruch] Kontrapunkt 2011: Dzień piąty
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na szczecińskim Kontrapunkcie
RecenzjeWydarzenia
Monika Macur Czcij matkę swoją
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na festiwalu w Łodzi
RecenzjeWydarzenia
Renata Sas Wojna jak matka
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na festiwalu w Łodzi
RecenzjeWydarzenia
Łukasz Kaczyński Chora i drapieżna jest Matka Pol(s)ka nasza
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na festiwalu w Łodzi
RecenzjeWydarzenia
Malwina Wadas Twórcy o pracy z Klatą
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na festiwalu w Łodzi
Wydarzenia
Malwina Wadas "Utwór o Matce i Ojczyźnie" Klaty na Festiwalu w Łodzi
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie na festiwalu w Łodzi
Wydarzenia
Jolanta Kowalska Czarne jest piękne! Recenzje
Joanna Derkaczew Hit Recenzje
Andrzej Horubała Śpiewogra o traumie Recenzje
Marta Bryś Sztuka nie jest od sprawiedliwości Rozmowy
Aneta Kyzioł Córczyzna Recenzje
Jarosław Klebaniuk Dwieście procent teatru Recenzje
Karolina Obszyńska Albo się tu jest, albo się tu... jest Recenzje
Olga Strzyżewska Odbija mi się trupem, czyli Klata w Teatrze Polskim Recenzje
SPECTRIBE UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE - trailer Wideo
Jacek Wakar Klata jest kobietą Recenzje
Jacek Cieślak Horror polskiej wojny domowej Recenzje
Krzysztof Kucharski Ja ciągle na klęczkach Recenzje
Magda Piekarska Uwięzieni w historii Recenzje
Katarzyna Kamińska Recenzja "Utworu o Matce i Ojczyźnie" w Teatrze Polskim Recenzje
Iga Nyc Konserwatywny lewicowiec
Wydarzenie: Utwór o Matce i Ojczyźnie - premiera na Scenie na Świebodzkim
Wydarzenia
Grzegorz Chojnowski UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE (Teatr Polski we Wrocławiu) Recenzje
Joanna Derkaczew Jana Klaty wyzwalanie z polskości Recenzje
Joanna Derkaczew Wyścig ofiar po współczucie według Jana Klaty Zapowiedzi
PAP Wrocław. Klata i Keff na jubileusz Zapowiedzi
Dagmara Chojnacka O Utworze o Matce i Ojczyźnie w Radiu Wrocław AudioRecenzje
Magda Piekarska Wrocław. Klata i Umińska-Keff o matce i ojczyźnie Zapowiedzi
Jacek Cieślak Nasz teatr jest mało oryginalny
Wydarzenie: Graliśmy dziesięciokrotnie na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2012
Wydarzenia
Magda Piekarska Boskie nagrody dla Teatru Polskiego
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Małgorzata M. Niemczyńska i Joanna Targoń Boska Trybuna 2011
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Jolanta Ciosek Boscy Strzępka i Klata
Wydarzenie: Najważniejsze nagrody Boskiej Komedii 2011 dla Teatru Polskiego we Wrocławiu!
Wydarzenia
Magda Piekarska Dolny Śląsk rządzi
Wydarzenie: Dwa nasze spektakle nagrodzone w konkursie na inscenizację polskiej sztuki współczesnej 2011
Wydarzenia
Mirosław Baran R@port w Gdyni, a Tęczowa Trybuna w Gdańsku
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Mirosław Baran Festiwal R@Port bez Lupy i Klaty
Wydarzenie: Tęczowa Trybuna 2012 w Gdańsku
Wydarzenia
Krzysztof Kucharski Skończył się sezon triumfalny Wydarzenia
Krzysztof Kucharski Skończył się sezon triumfalny Wydarzenia
Magda Piekarska X-peryment dla Europy Wydarzenia
Magda Piekarska X-peryment dla Europy Wydarzenia
maga [Magda Piekarska] Teatr w podróży Wydarzenia
maga [Magda Piekarska] Teatr w podróży Wydarzenia
maga [Magda Piekarska] Deszcz nagród Wydarzenia
Magda Piekarska Idę, stąpając po linie Rozmowy