W środę 23 listopada 2011 po raz dziewiętnasty ogłoszono nominacje do Paszportów „Polityki”. Podobnie jak rok temu, wszyscy nominowani w kategorii Teatr mają w dorobku artystycznym współpracę z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Krzysztof Garbaczewski wystawił tu Nirvanę i Biesy. Sebastian Majewski pracował jako dramaturg z Janem Klatą przy Sprawie Dantona i Ziemi obiecanej. Paweł Passini natomiast wyreżyserował Amszela Kafkę.

Paszporty „Polityki” zostaną wręczone we wtorek 17 stycznia 2012 podczas uroczystej gali w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, która będzie transmitowana przez TVP2.

Tak o nominowanych napisała „Polityka”:

Krzysztof Garbaczewski urodził się w 1983 r. w Białymstoku. Reżyser teatralny, absolwent krakowskiej PWST. Twórca swoistych instalacji teatralnych, łączących elementy teatru, performansu, koncertu, sztuk wizualnych i wykorzystujących nowe technologie. Zadebiutował w 2008 r. Chórem sportowym Elfriede Jelinek w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, tam też zrealizował Odyseję Homera/Marcina Cecki. W wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego wystawił Opętanych według powieści Gombrowicza oraz Gwiazdę śmierci z tekstem Marcina Cecki, inspirowanym Gwiezdnymi wojnami George’a Lucasa. We wrocławskim Teatrze Polskim wyreżyserował Nirvanę (na podstawie Tybetańskiej księgi umarłych) i Biesy Dostojewskiego. Jego najnowszym spektaklem jest Życie seksualne dzikich (Nowy Teatr w Warszawie) z tekstem Marcina Cecki, inspirowanym dziełem antropologa Bronisława Malinowskiego.

Sebastian Majewski urodził się w 1971 r. we Wrocławiu. Absolwent wrocławskiego Studium Kulturalno-Oświatowego i reżyserii na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (filia warszawskiej Akademii Teatralnej), dramatopisarz, dramaturg (stały współpracownik reżysera Jana Klaty), reżyser, twórca offowego wrocławskiego teatru Scena Witkacego, od 2008 r. twórca linii programowej Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Początkowo kontynuował rozpoczęty przez poprzednią dyrekcję dialog z wałbrzyszanami na temat ich miasta, by w kolejnych sezonach, zatytułowanych „Znamy, znamy” i „Znamy, znamy do kwadratu”, rozszerzyć zakres tematyczny produkcji, zaproponować najciekawszym młodym reżyserom i dramaturgom (m.in. Monice Strzępce i Pawłowi Demirskiemu, Krzysztofowi Garbaczewskiemu czy Weronice Szczawińskiej) ekspedycje w głąb pokoleniowych mitologii. Najnowszy sezon, zatytułowany „Wolimy, wolimy”, przyniesie cykl nowych spojrzeń na popularne i lubiane przez widzów gatunki, od komedii, przez musical, po melodramat.

Paweł Passini urodził się w 1977 r. w Warszawie, reżyser teatralny, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, uczestnik Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Twórca działający na pograniczach: teatru instytucjonalnego i offowego, dramatycznego i muzycznego, klasyki i nowoczesności (projekt internetowego neTTheatre). Do jego najważniejszych spektakli należą m.in. Klątwa Wyspiańskiego i Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa – oba z Teatru im. Jana Kochanowskiegow Opolu, impresaryjna Alicja w Krainie Czarów według Lewisa Carrolla, przygotowane w warszawskim Studium Teatralnym Bramy raju. Krucjata dziecięca według Jerzego Andrzejewskiego i Marcela Schwoba, oparte na biografii Stanisława Wyspiańskiego Odpoczywanie z krakowskiej Łaźni Nowej i tamtejsze Wszystkie rodzaje śmierci na motywach Siddharthy Hermanna Hessego. Współreżyserował tryptyk Nic co ludzkie w lubelskiej Scenie Prapremier InVitro. Jego inspirowana operą Pucciniego Turandot, koprodukcja neTTheatre z Lublina i Grupy Coincidentia z Białegostoku, zdobyła nagrody na festiwalu w Edynburgu. Najnowszy spektakl Artaud. Sobowtór i jego teatr wyreżyserował w warszawskim Teatrze Studio.

Paszporty

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa