Październikowy numer miesięcznika „Teatr” (10/2008) przyniósł m.in. wyniki dorocznej ankiety pt. Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2007/2008. Wzięło w niej udział 16 krytyków. Triumfatorem w kilku kategoriach okazała się Sprawa Dantona w reżyserii Jana Klaty.

W kategorii Najlepsze przedstawienie Sprawa Dantona została wymieniona 7 razy (plus jeszcze jedna odpowiedź, Łukasz Drewniak bowiem, wskazując na Factory 2 Krystiana Lupy, dodał, że Sprawa Dantona znajduje się w gronie innych wybitnych przedstawień sezonu). Wspomniane Factory 2 ze Starego Teatru w Krakowie uzyskało w tej kategorii 6 wskazań. 

Sprawa Dantona triumfowała też w kategoriach Najlepsza reżyseria (Jan Klata – 9 wskazań; dla porównania: Krystian Lupa – 4), Najlepsza scenografia (Mirek Kaczmarek – 3 wskazania), Najlepsza rola męska (Marcin Czarnik – 4 wskazania, Wiesław Cichy – 4, Bartosz Porczyk – 2), Najlepsza rola epizodyczna (Kinga Preis – 2 wskazania), a nawet… Najlepsza muzyka (2 wskazania). Ta ostatnia kategoria jest o tyle zaskakująca, że w Sprawie Dantona, jak zwykle zresztą u Jana Klaty, mamy do czynienia nie ze specjalnie komponowaną partyturą, tylko z opracowaniem muzycznym.

Zwyciężyliśmy również jako Najlepszy teatr (Łukasz Drewniak uzasadnił swój sąd: „za imponującą końcówkę sezonu: Sprawę Dantona, Cząstki elementarne i – mimo wszystko – Hamleta„). W tej kategorii na niższych stopniach podium pojawiły się jeszcze Stary Teatr w Krakowie i Teatr Polski w Bydgoszczy – pozostałe teatry wskazywano tylko raz. Paweł Sztarbowski wskazał nas zaś „za odwagę w działaniach artystycznych i umiejętne organizowanie raczkującej w Polsce nowoczesnej edukacji teatralnej„.

Przy okazji kategorii scenograficznej znalazło się ponadto w jednej z odpowiedzi miejsce dla Justyny Łagowskiej za Juliusza Cezara („znakomite wyczucie przestrzeni budynku teatralnego”) i Wojciecha Pusia za Hamleta („tworzenie światów przez światło”).

W kategorii Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu) jednokrotnie wskazywano na pracę Jana Klaty i Sebastiana Majewskiego (Sprawa Dantona) oraz Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina (Cząstki elementarne). Ewa Skibińska za kreację w Hamlecie została raz wymieniona w kategorii Najlepsza rola kobieca. W tej samej kategorii dwukrotnie wskazano na Kingę Preis w telewizyjnej Stygmatyczce.

Niespodziewanie trafiliśmy również do kategorii Najciekawsza książka o teatrze – Paweł Sztarbowski wyróżnił „coraz ciekawsze programy teatralne”.

W finałowej kategorii Największy skandal sezonu pojawiliśmy się dwukrotnie: Rafał Węgrzyniak napiętnował „powstałe w kręgu nowej lewicy postdramatyczne utwory Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki”, w tym Śmierć podatnika, Paweł Sztarbowski natomiast „próby odwołania Krzysztofa Mieszkowskiego z funkcji dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu w momencie, gdy zapomniany przez wszystkich teatr zaczął odnosić sukcesy”.

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa