We wtorek 24 stycznia 2017 o godzinie 19:00 na Scenie Kameralnej ruszamy z nowym cyklem wydarzeń pod hasłem Opowieść teatralna T[pl. Raz w miesiącu będziemy pokazywali zapisy dawnych przedstawień Teatru Polskiego we Wrocławiu z archiwum Teatru Telewizji. Na początek spektakl, który 30 listopada 1994 zainaugurował działalność Sceny na Świebodzkim, czyli Kasia z Heilbronnu Heinricha von Kleista w reżyserii Jerzego Jarockiego. Przedstawienie miało swoją telewizyjną premierę 13 grudnia 1995. Wstęp wolny, zapraszamy jednak do wcześniejszego odebrania wejściówek w kasach teatru.

 

Pierwsze spotkanie z cyklu Opowieść teatralna T[pl:

Heinrich von Kleist
KASIA Z HEILBRONNU
albo Próba ognia
Rzecz o miłości w dawnych czasach

Przekład: Jacek Buras
Inscenizacja i opracowanie tekstu: Jerzy Jarocki
Współpraca reżyserska i dramaturgiczna: Andreas Wirth
Scenografia: Zofia de Ines, Wojciech Jankowiak
Muzyka: Stanisław Radwan
Realizacja telewizyjna: Stanisław Zajączkowski
Premierowa emisja w TVP: 13 grudnia 1995
Czas: 105 minut

Obsada:
Kinga Preis (Kasia z Heilbronnu), Mariusz Bonaszewski (Hrabia vom Strahl), Halina Skoczyńska (Kunegunda), Edwin Petrykat (Theobald Friedeborn), Iga Mayr (Hrabina vom Strahl), Krzysztof Dracz (Gottschalk), Wojciech Kościelniak (Rycerz Flammberg), Henryk Niebudek (Gottfryd Friedeborn), Jolanta Zalewska (Rozalia), Grażyna Krukówna (Brygida), Jerzy Schejbal (Cesarz), Krzysztof Bauman (Burgrabia von Freiburg), Miłogost Reczek (Georg), Andrzej Wilk (Hrabia Otto), Ewa Kamas, Krystyna Krotoska, Mirosława Lombardo, Małgorzata Ostrowska, Halina Śmiela, Jan Blecki, Bogusław Danielewski, Robert Gonera, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Igor Kujawski, Ferdynand Matysik, Stanisław Melski, Albert Narkiewicz, Juliusz Chrząstowski, Rafał Kronenberger, Paweł Pabisiak, Maciej Stępniak, Krzysztof Urbanowicz, Piotr Zalewski

 

Jerzy Jarocki odkrył ten XIX-wieczny utwór dla polskiego teatru. Odkrył też Kingę Preis, której powierzył rolę tytułową.

Premiera Kasi z Heilbronnu odbyła się 30 listopada 1994 roku, inaugurując działalność Sceny na Świebodzkim, gdzie nasz zespół znalazł schronienie na czas odbudowy Dużej Sceny, zniszczonej w pożarze. Zaadaptowane dla potrzeb teatru pomieszczenia starego, nieczynnego od lat dworca dały realizatorom możliwość interesującego zagospodarowania przestrzeni scenicznej.

Spektakl był oczekiwany z niecierpliwością ze względu na osobę reżysera, na miejsce o ciekawej, nieteatralnej w tradycyjnym rozumieniu architekturze i sam dramat wreszcie, będący głośnym dziełem niemieckiego romantyzmu, które ze względu na nowatorstwo formy i problematyki mogło być w pełni docenione dopiero w naszych czasach.

I publiczność, i krytycy się nie zawiedli. Kasia z Heilbronnu stała się wydarzeniem, a jej wersja telewizyjna daje nam szansę zapoznania się z tym wybitnym spektaklem, który ze względu na specyfikę inscenizacji powiązanej z architekturą dworca nie mógł być wystawiany poza macierzystą sceną.

Jest to olśniewająca bogactwem literackich pomysłów opowieść o miłości córki płatnerza z Heilbronnu i hrabiego Fryderyka. Uczucie to zostało im przepowiedziane we śnie. Jednak Kasia, aby osiągnąć cel, musi przejść zwycięsko przez wiele prób, Fryderyk zaś, który początkowo za swe przeznaczenie bierze inną kobietę, musi poznać swój błąd i zrozumieć, że to Kasia jest bliźniaczą połową jego duszy.

W tej bajkowej historii kryją się filozoficzne rozważania o ludzkim przeznaczeniu i wiara w niezależny od ludzkich działań porządek, stanowiący rękojmię naszego świata. Inscenizacja łączy dramatyzm fabuły z klimatem sennego marzenia. Cała historia akcentuje dwoistość rzeczywistości – tej świadomej i widzialnej oraz tej, jaka odkrywa się na bezdrożach snu i marzeń. Dramat bohaterów Kleista jest bowiem realizacją marzeń uniwersalnych, a przez to bliskich i współczesnych.

Wprowadzenie wygłosił historyk teatru Rafał Węgrzyniak.

 

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa