W sezonie 2011/2012 Teatr Polski we Wrocławiu pokazywał swoje nie tylko premierowe przedstawienia w wielu miastach Polski i Europy. Udział w festiwalach teatralnych zaowocował licznymi nagrodami reżyserskimi i aktorskimi, w tym trzema nagrodami głównymi. Zauważony i doceniony został także profil repertuarowy Teatru Polskiego we Wrocławiu (doroczna ankieta branżowego miesięcznika „Teatr”, ranking wydarzeń kulturalnych roku 2010 tygodników „Polityka” i „Przekrój”, podsumowania teatralne dzienników „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza – Wrocław” i „Polska – Gazeta Wrocławska” oraz podsumowanie sezonu 2010/2011 tygodnika „Przegląd”).

Sezon 2011/2012 w Teatrze Polskim we Wrocławiu w liczbach

4 premiery (Poczekalnia.0; Blanche i Marie; Hans, Dora i Wilk; Czy pan to będzie czytał na stałe?), 26 nagród indywidualnych i zespołowych, 0 wyróżnień, 14 nominacji do nagród, 6 medali i odznaczeń, 20 festiwali i występów gościnnych w kraju (Bydgoszcz, Chorzów, Gdańsk, Kłodzko, Kraków, Łódź, Poznań, Toruń, Warszawa, Zabrze) i za granicą (Chorwacja, Hiszpania, Niemcy, Rosja, Słowenia, Szwajcaria, Włochy), 293 spektakli repertuarowych [przy tym od stycznia 2012 czynne tylko 2 z 3 scen], 52 687 widzów, 93,34% frekwencji, 6 Wszechnic Teatralnych, 10 Czytań (w tym 1 Czytanie dla dzieci), 7 Magli sztuk, 1 pokaz wideoinstalacji, 5 wydań gazetki „1212 Generacja Tpl”, 3 rodzaje warsztatów teatralnych dla młodzieży (aktorskie, krytyki teatralnej i dziennikarskie) plus 1 warsztaty „Zima w teatrze”, 30 imprez obcych na wszystkich scenach Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Działo się

wrzesień 2011
Wyjazdy, udział w festiwalach
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XVIII Mednarodni festival uprizoritvenih umetnosti Ex Ponto w Lublanie (Słowenia)
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
♦ Beata Kurzyca, Alina Rudkowska i Jadwiga Ziemińska – złote medale za długoletnią służbę
♦ Ewa Wilk i Tadeusz Tworek – srebrne medale za długoletnią służbę
Inne
♦ Prapremiera Poczekalni.0 Krystiana Lupy + kreacji zbiorowej w reżyserii Krystiana Lupy
♦ Przygotowaliśmy projekt Trickster 2011, towarzyszący Europejskiemu Kongresowi Kultury, który odbywał się we Wrocławiu między 8 a 11 września 2011 – w jego ramach pokazaliśmy Poczekalnię.0 i Tęczową Trybunę 2012, a także instalację Mirosława Bałki Wege zur Behandlung von Schmerzen, performans Oskara Dawickiego Przyczynek do anatomii złego smaku, projekt grupy Société Réaliste EU Green Card Lottery oraz spektakl Massima Furlana 1973; imprezą towarzyszącą EKK był ponadto projekt Stowarzyszenia im. S. Brzozowskiego i „Krytyki Politycznej” House of Change, którego częścią był spektakl według scenariusza i w reżyserii Michała Kmiecika Karabiny pana Youdego. Dobry człowiek z Hubei z udziałem aktora Teatru Polskiego we Wrocławiu Wiesława Cichego oraz członków Inicjatywy Lokatorskiej we Wrocławiu
♦ Do zespołu artystycznego dołączyła Sylwia Boroń
♦ Wernisaż zawieszonego na ścianie Teatru Polskiego we Wrocławiu od strony ulicy Bogusławskiego nowego obrazu Lecha Twardowskiego Fukushima – Generator – Guernica
♦ Dwoje reżyserów przedstawień Teatru Polskiego we Wrocławiu otrzymało nominacje do Nagrody im. Konrada Swinarskiego za sezon 2010/2011: Jan Klata za reżyserię Utworu o Matce i Ojczyźnie oraz Barbara Wysocka za reżyserię Szosy Wołokołamskiej
♦ Zagraliśmy sto pięćdziesiąte przedstawienie Małych zbrodni małżeńskich Erica-Emmanuela Schmitta
♦ Uruchomiona została angielska wersja strony internetowej Teatru Polskiego we Wrocławiu
♦ W Teatrze Polskim w Poznaniu czytanie tekstu dramaturżki Teatru Polskiego we Wrocławiu Marzeny Sadochy Małe dziecko, który znalazł się w finale IV edycji Konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej Metafory Rzeczywistości 2011 w Poznaniu (reżyseria – Norbert Rakowski)
♦ Podczas I Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Zrozumieć człowieka, zrozumieć świat” w Lublinie wygłoszony został referat kierownika literackiego Teatru Polskiego we Wrocławiu Piotra Rudzkiego Człowiek – aktor – postać. Próby teatralne Krystiana Lupy jako ścieżka samopoznania i twórczości, napisany na przykładzie prób do Poczekalni.0
♦ Na antenie TVP1 wyemitowany został film dokumentalny Miasto spotkań. Pejzaż kulturalny Wrocławia 1948–2011, zrealizowany przez zespół dziennikarzy TVP Wrocław pod kierunkiem Elżbiety Sitek – film opowiada między innymi o Teatrze Polskim we Wrocławiu: wspomniano pożar gmachu głównego w 1994 roku, omówiono historię Sceny na Świebodzkim (inauguracyjna premiera Kasi z Heilbronnu Jerzego Jarockiego, przedstawienia Krystiana Lupy), zapowiedziano wreszcie najnowszą premierę Poczekalni.0
♦ Adam Cywka, Michał Opaliński, Marcin Pempuś i Wojciech Ziemiański zostali uwzględnieni w dziewiętnastej edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego, opublikowanej przez wortal e-teatr.pl
♦ Film Adriana Panka Daas z Anną Ilczuk i Wojciechem Ziemiańskim został nagrodzony na XXX Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” – jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych doceniło Arkadiusza Tomiaka za zdjęcia, Piotra Domaradzkiego i Mirosława Makowskiego za dźwięk oraz Mariusza Bonaszewskiego za najlepszą rolę męską; oprócz tego Daas otrzymał pozaregulaminową Nagrodę Dziennikarzy

październik 2011
Wyjazdy, udział w festiwalach
Tęczowa Trybuna 2012, X Festiwal Prapremier w Bydgoszczy
Prezydentki, III Festival d’Autunno Prospettiva w Turynie (Włochy)
Smycz, III Festiwal Teatralny „Wielcy Artyści Małemu Miastu” w Kłodzku
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XI Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu
Sprawa Dantona, Teatro Español w Madrycie (Hiszpania)
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
Utwór o Matce i Ojczyźnie – trzecie miejsce w plebiscycie publiczności XVIII Mednarodni festival uprizoritvenih umetnosti Ex Ponto w Lublanie
Tęczowa Trybuna 2012 – Grand Prix X Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy
Tęczowa Trybuna 2012 – nagroda w plebiscycie młodych w kategorii Spektakl
♦ Stanisław Melski – Medal Komisji Edukacji Narodowej
♦ Bogusław Danielewski – nagroda WENA za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury
Utwór o Matce i Ojczyźnie – Grand Prix XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu
♦ Jan Klata – Nagroda Główna za reżyserię na XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
♦ Justyna Łagowska – nagroda za scenografię na XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
♦ Magdalena Śniadecka – nagroda za fonosferę na XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
Inne
♦ We współpracy z hiszpańskimi i rosyjskimi partnerami zorganizowaliśmy międzynarodowy projekt „Partnerstwo Wschód-Południe” [South/East Partnership] – w programie części hiszpańskiej znalazły się debaty Literatura w czasach przemian oraz Teatr i film w czasach przemian, projekcje filmów z Hiszpanii, Polski i Rosji z ostatnich 30 lat oraz pokazy naszego spektaklu Sprawa Dantona, w programie części rosyjskiej natomiast prezentacja Igora Stokfiszewskiego Teatr polityczny Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, debata Teatr i film w czasach przemian oraz projekcje filmów z Hiszpanii, Polski i Rosji z ostatnich 30 lat
♦ xxx

listopad 2011
Wyjazdy, udział w festiwalach
Poczekalnia.0, XX Festival de Tardor de Catalunya Temporada Alta w Gironie i Salt (Hiszpania)
Kazimierz i Karolina, XX Festiwal Ars Cameralis w Chorzowie
Tęczowa Trybuna 2012, jesienny aneks do IV festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku
Inne
♦ xxx

grudzień 2011
Wyjazdy, udział w festiwalach
Szosa Wołokołamska, X festiwal spielzeit’europa w Berlinie (Niemcy)
Utwór o Matce i Ojczyźnie, IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie
Tęczowa Trybuna 2012, IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
Tęczowa Trybuna 2012 – Grand Prix IV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie
♦ Jan Klata – nagroda za najlepszą reżyserię na IV Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
♦ zespół Teatru Polskiego we Wrocławiu – nagroda dla najlepszego zespołu aktorskiego na IV Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie (Tęczowa Trybuna 2012 i Utwór o Matce i Ojczyźnie)
Inne
♦ Prapremiera Blanche i Marie Pera Olova Enquista w reżyserii Cezarego Ibera
♦ xxx

styczeń 2012
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
♦ Krzysztof Garbaczewski – Paszport „Polityki” w kategorii Teatr „za nieoczywiste operowanie materią sceniczną, za zmysł przygody, improwizacji, zespołowości; za ambicję badania przy pomocy teatru form i granic człowieczeństwa w dobie rozwoju technologii i mediów”
Inne
♦ xxx

luty 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Tęczowa Trybuna 2012, XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi
Wszechnica Teatralna
♦ Dwa wykłady Krzysztofa Mieszkowskiego o Dziadach Adama Mickiewicza
Inne
♦ xxx

marzec 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XXXII Warszawskie Spotkania Teatralne
Tęczowa Trybuna 2012, XXXII Warszawskie Spotkania Teatralne
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
Utwór o Matce i Ojczyźnie – nagroda marszałka województwa dolnośląskiego za najlepszy spektakl w teatrach Dolnego Śląska w 2011 roku
Tęczowa Trybuna 2012 – nagroda marszałka województwa dolnośląskiego za najciekawsze wydarzenie w teatrach Dolnego Śląska w 2011 roku
♦ Mariusz Kiljan – nagroda marszałka województwa dolnośląskiego za najlepszą rolę męską w teatrach Dolnego Śląska w 2011 roku (Frankenstein w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu)
Wszechnica Teatralna
♦ Kinga Preis – Polskie Nagrody Filmowe – Orły 2012 w kategorii Najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę w filmie Wojciecha Smarzowskiego Róża
♦ Wykład dr. Piotra Rudzkiego „Cóż to czytasz, mości książę?” – Shakespeare współczesny
Inne
♦ Prapremiera inspirowanego Sigmundem Freudem spektaklu Hansa, Dory i Wilka Aśki Grochulskiej i Michała Borczucha w reżyserii Michała Borczucha
♦ xxx

kwiecień 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Tęczowa Trybuna 2012, XXXII Warszawskie Spotkania Teatralne
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
♦ Kinga Preis – Wiktor 2011 w kategorii Aktor telewizyjny roku
Wszechnica Teatralna
♦ Wykład dr. Magdaleny Chlasty-Dzięciołowskiej Literatura i teatr w orbicie psychoanalizy
Inne
♦ Prapremiera Czy pan to będzie czytał na stałe? Marzeny Sadochy i Michała Kmiecika w reżyserii Michała Kmiecika
♦ xxx

maj 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XIX Međunarodni festival malih scena w Rijece (Chorwacja)
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XXI Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu
Kazimierz i Karolina, V Europejskie Spotkania Teatralne „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
♦ Jan Klata – nagroda za opracowanie muzyczne na XXI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
♦ Magdalena Śniadecka – nagroda za fonosferę na XXI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu (Utwór o Matce i Ojczyźnie)
♦ Marcin Czarnik – najlepszy aktor w roli głównej na V Europejskich Spotkaniach Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu według serwisu Teatr dla Was
♦ Mirek Kaczmarek – najlepsza scenografia na V Europejskich Spotkaniach Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu według serwisu Teatr dla Was
♦ Mirek Kaczmarek i Małgorzata Matera – najlepsze kostiumy na V Europejskich Spotkaniach Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu według serwisu Teatr dla Was
♦ Justyna Łagowska – najlepsza reżyseria światła na V Europejskich Spotkaniach Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu według serwisu Teatr dla Was
♦ Maćko Prusak – najciekawszy ruch sceniczny na V Europejskich Spotkaniach Teatralnych „Bliscy Nieznajomi” w Poznaniu według serwisu Teatr dla Was
Wszechnica Teatralna
♦ Wykład Agnieszki Wolny-Hamkało „[…] my przecie słabe, / Do walk z mężczyzną niezdolne niewiasty” – kobiety zwyciężone i zwyciężczynie w literaturze i teatrze
Inne
♦ xxx

czerwiec 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Utwór o Matce i Ojczyźnie, II Międzynarodowy Festiwal Płatonowowski [Международный Платоновский фестиваль искусств] w Woroneżu (Rosja)
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
♦ Monika Bolly – nagroda w kategorii Najlepsza rola kobieca na XIV Międzynarodowym Festiwalu „Bosforskie agony” w Kerczu (monodram Sachem w Teatrze Małym we Wrocławiu)
♦ Kinga Preis – tytuł Profesjonalistki Forbesa w konkursie Profesjonaliści Forbesa 2012 – Zawody Zaufania Publicznego
Wszechnica Teatralna
♦ Wykład dr. Bogusława Bednarka o Weselu Stanisława Wyspiańskiego
Inne
♦ xxx

lipiec 2012
♦ xxxxx

sierpień 2012
Wyjazdy, udział w festiwalach
Utwór o Matce i Ojczyźnie, XXII Theaterfestival Basel w Bazylei (Szwajcaria)
Inne
♦ Trwają intensywne próby dwóch wrześniowych premier: Titusa Andronicusa na podstawie dramatu Williama Shakespeare’a i fragmentów utworu Heinera Müllera Anatomia Tytusa Fall of Rome Komentarz do Szekspira w reżyserii Jana Klaty (koprodukcja z Staatsschauspiel Dresden) oraz Kliniken/RWF na podstawie sztuki Larsa Noréna Klinika i inspirowanego twórczością Rainera Wernera Fassbindera utworu Anki Herbut Traumgruppe w reżyserii Łukasza Twarkowskiego

 

Ponadto w sezonie 2011/2012

Organizowaliśmy kolejne wydarzenia kulturalne pro publico bono pod hasłem „Czynne poniedziałki”:

Czytania
9.09.2011 – Truman Capote, Śniadanie u Tiffany’ego, reżyseria – Katarzyna Strączek
10.10.2011 – Tadeusz Różewicz, Straż porządkowa, reżyseria – Łukasz Korczak
21.11.2011 – Jarosław Kamiński, Proces Johnny’ego D., reżyseria – Jakub Porcari
19.12.2011 – Tomasz Man, Moja ABBA, reżyseria – Tomasz Man
23.01.2012 – Adam Radecki, Kwiaty dla mnie w twoje urodziny, reżyseria – Adam Radecki
27.02.2012 – Peter Weiss, Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade, reżyseria – Sebastian Krysiak
26.03.2012 – Zyta Rudzka, Zimny bufet, reżyseria – Łukasz Korczak
23.04.2012 – Werner Schwab, Szaleństwo Troilusa i teatr Kresydy, reżyseria – Tomasz Węgorzewski
11.06.2012 – Michał Walczak, Ostatni tatuś, reżyseria – Lena Frankiewicz [czytanie dla dzieci]
18.06.2012 – Walter Benjamin, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, reżyseria – Aśka Grochulska

Magiel sztuk
7.11.2011 – Magiel filmowy – Zbigniew Rybczyński
5.12.2011 – Magiel literacki – Magdalena Grzebałkowska (spotkanie poświęcone ks. Janowi Twardowskiemu)
6.02.2012 – Magiel teatralny – Krzysztof Warlikowski i Piotr Gruszczyński
13.02.2012 – Magiel literacki – Martin Pollack
19.03.2012 – Magiel filmowy – Przemysław Wojcieszek
14.05.2012 – Magiel filmowy – Leszek Dawid
4.06.2012 – Magiel literacki – Jacek Dehnel

Film
28.11.2011 – wideoinstalacja Yael Bartany …i zadziwi się Europa [Mur i wieża, Mary koszmary, Zamach]

Nasi aktorzy występowali na innych scenach (Monika Bolly – monodram Kalina na motywach sztuki Michała Zabłockiego 3 x Kalina, Teatr Mały we Wrocławiu, reż. Stanisław Melski, 2012 w sali Centrum Sztuki Impart we Wrocławiu; Dominika Figurska – Postać, spektakl-wykład Sztuka i społeczeństwo według tekstu Marzeny Sadochy My, karły z wpisanym esejem Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Marzena Sadocha, 2011; Ewa Kamas – Żywy trup, Hopla, żyjemy! Krystyny Meissner, Wrocławski Teatr Współczesny, reż. Krystyna Meissner, 2012; Teresa Sawicka – Postać, Retrospekcje własne Przemka Jurka, spektakl zespołu Behavior i grupy aktorów przygotowany w ramach konkursu offowego XXXIII Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, reż. Mariusz Kiljan, 2012; Marzycielka, Hopla, żyjemy! Krystyny Meissner, Wrocławski Teatr Współczesny, reż. Krystyna Meissner, 2012; Agata Skowrońska – Postać, Szmaty Michaiła Durnienkowa, Grupa Artystyczna Ad Spectatores we Wrocławiu, reż. Kinga Maciejewska, Zuzanna Mukoid i Jacek Timingariu, 2012; Wiesław Cichy – Postać, Karabiny pana Youdego. Dobry człowiek z Hubei Michała Kmiecika, Stowarzyszenie im. S. Brzozowskiego i „Krytyka Polityczna” we współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu [projekt „House of Change” towarzyszący Europejskiemu Kongresowi Kultury we Wrocławiu], reż. Michał Kmiecik, 2011; Michał Chorosiński – Postać, spektakl-wykład Sztuka i społeczeństwo według tekstu Marzeny Sadochy My, karły z wpisanym esejem Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Marzena Sadocha, 2011; Mirosław Haniszewski – Postać, spektakl-wykład Wiry według Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Agnieszka Olsten, 2011; Mariusz Kiljan – Postać, I Love You Joego DiPietra i Jimmy’ego Robertsa, Teatrze Studio Buffo w Warszawie, reż. David Foulkes, 2011; Wiktor Frankenstein, Frankenstein Rafała Dziwisza i Piotra Dziubka na motywach powieści Mary Shelley, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, reż. Wojciech Kościelniak, 2011; Rafał Kronenberger – Postać, spektakl-wykład Sztuka i społeczeństwo według tekstu Marzeny Sadochy My, karły z wpisanym esejem Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Marzena Sadocha, 2011; Michał Majnicz – Gustaw-Konrad, Dziady według Adama Mickiewicza, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, reż. Maja Kleczewska, 2011; Bruno Jasieński, Bruno Jasieński padł Ewy Wyskoczyl z wykorzystaniem wierszy i tekstów Brunona Jasieńskiego oraz cytatów z książek Marci Shore i Leszka Kołakowskiego, Teatr ZL w Tarnowskich Górach, reż. Ewa Wyskoczyl, 2011; Michał Mrozek – Postać, spektakl-wykład Wiry według Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Agnieszka Olsten, 2011; Edwin Petrykat – Antykabaret Dobry wieczór we Wrocławiu, Ristorante Convivio we Wrocławiu, reż. Marek Kocot, 2011; Andrzej Wilk – Melancholik, Hopla, żyjemy! Krystyny Meissner, Wrocławski Teatr Współczesny, reż. Krystyna Meissner, 2012; Wojciech Ziemiański – Postać, spektakl-wykład Wiry według Stanisława Brzozowskiego, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie [projekt „Brzozowski. Wstęp wolny”], reż. Agnieszka Olsten, 2011), reżyserowali (Bożena Baranowska – czytanie Nondum Lidii Amejko, Maxim Gorki Theater w Berlinie, 2011; czytania fragmentów sztuk Olga, eine charmante Frau Dany Łukasińskiej i Wszystkie rodzaje śmierci Artura Pałygi, Akademie der Künste w Berlinie, Instytut Polski w Berlinie oraz Agencja Dramatu przy współpracy Europäisches TheaterInstitut w Berlinie [w ramach projektu TheaterSlam w Berlinie], 2011; Mariusz KiljanRetrospekcje własne Przemka Jurka, spektakl zespołu Behavior i grupy aktorów przygotowany w ramach konkursu offowego XXXIII Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 2012; Zbigniew LesieńWydmuszka Marcina Szczygielskiego, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Płocku, 2011; Mieszczanin szlachcicem Molière’a, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Płocku, 2011; Stanisław MelskiKalina na motywach sztuki Michała Zabłockiego 3 x Kalina [monodram Moniki Bolly], Teatr Mały we Wrocławiu, 2012 w sali Centrum Sztuki Impart we Wrocławiu) i grali w filmach (w sezonie 2011/2012 premiery kinowe miały takie obrazy, jak Daas Adriana Panka z Anną Ilczuk i Wojciechem Ziemiańskim, 2011; Nie ten człowiek Pawła Wendorffa z Kingą Preis i Wiesławem Cichym, 2010; 80 milionów Waldemara Krzystka z Sylwią Boroń, Anną Ilczuk, Janem Bleckim, Wiesławem Cichym, Adamem Cywką, Marianem Czerskim, Mirosławem Haniszewskim, Michałem Mrozkiem i Michałem Opalińskim, 2011; Z miłości Anny Jadowskiej z Anną Ilczuk i Michałem Opalińskim, 2011; ponadto Kinga Preis pojawiła się w filmie dokumentalnym Artura Burszty i Jolanty Kowalskiej Dorzecze Różewicza, 2011, a Aldona Struzik w dokumencie fabularyzowanym Marcina Bradkego i Macieja Kieresa Daisy, 2011).

Niestety, pożegnaliśmy też w minionym sezonie Krystynę Skuszankę, wieloletnią dyrektorkę Teatru Polskiego we Wrocławiu (1965–1972), wybitną twórczynię i reżyserkę niezapomnianych przedstawień (Jak wam się podoba Williama Shakespeare’a, 1966, wznowienie 1969; Stanisław i Bogumił Marii Dąbrowskiej, 1966; Teatr okrutny według O panu, który spalił panią i Zbrodni przy ulicy Lourcine Eugène’a Labiche’a, 1967; Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego, 1967; Życie snem Pedra Calderóna de la Barki, 1968; Królewskie łowy słońca Petera Shaffera, 1968; Fantazy Juliusza Słowackiego, 1969; Burza Williama Shakespeare’a, 1969; Miarka za miarkę Williama Shakespeare’a, 1970; Rzecz ludzka Mieczysława Jastruna połączona z Grą snów Augusta Strindberga, 1971; Wasantasena Śudraki, 1971; Wieczór Trzech Króli Williama Shakespeare’a, 1972; poza tym wraz z mężem Jerzym Krasowskim współreżyserowała również Kordiana Juliusza Słowackiego, 1965, i Rzecz listopadową Ernesta Brylla, 1968), Ewę Szumańską, pisarkę, dziennikarkę, satyryczkę, autorkę słuchowisk radiowych, w tym najsłynniejszego Z pamiętnika młodej lekarki, ale też w latach 1949–1958 etatową aktorkę Teatru Polskiego we Wrocławiu (wówczas Państwowych Teatrów Dramatycznych we Wrocławiu), a ponadto dwóch reżyserów pracujących niegdyś w naszym teatrze: Bogdana Hussakowskiego (na Scenie Kameralnej wyreżyserował prapremierę tragifarsy Przemysława Nowakowskiego Trzy kobiety wokół mojego łóżka, EuroDrama 2002) oraz Lecha Emfazego Stefańskiego (na Dużej Scenie wystawił swoją pracę warsztatową – Mieszczanina szlachcicem Molière’a połączonego z Mandragorą Karola Szymanowskiego, 1964).

Do historii przeszły również zdjęte z afisza spektakle Berek Joselewicz, Juliusz Cezar, Trzy siostry (ONE) oraz Zaśnij teraz w ogniu.

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa