Sezon teatralny 2014/2015 okazał się artystycznie jak zawsze udany dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. Wystawiliśmy cztery duże premiery: Wycinkę Holzfällen Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy, Podróż zimową Elfriede Jelinek w reżyserii Pawła Miśkiewicza, Burzę Williama Shakespeare’a w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego oraz Dziadów część III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary – każda z nich spotkała się z żywiołowymi komentarzami krytyków i widzów. Dodatkowo w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu na Scenie im. J. Grzegorzewskiego odbyło się 6 pokazów kina audialnego Czarne Słońce, przygotowanych przez twórców z IP Group (dwa pokazy były anglojęzyczne, cztery – polskojęzyczne; partnerami projektu byli Teatr Polski we Wrocławiu i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty). Byliśmy na 22 festiwalach w kraju i za granicą. Otrzymaliśmy łącznie 25 nagród i 3 wyróżnienia. Nasze spektakle były oblegane przez publiczność. Intensywnie odbywały się imprezy okołoteatralne oraz edukacyjne. Opublikowaliśmy też książkę, inaugurując przy okazji serię wydawniczą, a dzięki audiodeskrypcji kontynuowaliśmy udostępnianie naszych przedstawień osobom niepełnosprawnym.

Poza scenami macierzystymi zagraliśmy spektakle między innymi na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach, festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”, Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie, Kaliskich Spotkaniach Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Bez Granic” dla dzieci w Cieszynie i Czeskim Cieszynie czy Festiwalu Szekspirowskim w Trójmieście; wystąpiliśmy też w krakowskiej Cricotece w ramach projektu Biografie w teatrze. Wywoziliśmy nasze przedstawienia również za granicę – do Hiszpanii (Festival de Tardor de Catalunya Temporada Alta w Gironie i Salt), do Chin (Tianjin CaoYu International Theatre Festival w Tiencin, Lin Zhaohua Theatre Arts Festival w Pekinie oraz Beijing People’s Art Theatre International Festival 2015 w Pekinie), do Rumunii (Festivalul International de Teatru w Sybinie) i do Francji, gdzie po raz pierwszy w naszej historii wystąpiliśmy w Awinionie na najważniejszym festiwalu teatralnym na świecie, czyli Festival d’Avignon. Co więcej, Wycinka Holzfällen otworzyła tegoroczną edycję festiwalu awiniońskiego – po raz pierwszy polskie przedstawienie zostało wybrane na jego inaugurację. Po raz pierwszy też swój spektakl pokazywał w Awinionie Krystian Lupa, choć niewiele brakowało, by w roku 2003 awiniońska publiczność zobaczyła jego Stosunki Klary Dei Loher z TR Warszawa, wtedy jednak festiwal został zerwany przez strajkujących związkowców. Przy okazji pokazów Dziadów w Chinach warto nadmienić, że naszej wizycie w Państwie Środka towarzyszyło wydanie arcydramatu Mickiewicza po chińsku. Przedmowę do książki napisał dyrektor Krzysztof Mieszkowski.

Spośród licznych nagród szczególnie dla nas cenny okazał się laur TVP Kultura: Gwarancja Kultury w kategorii Teatr dla zespołu aktorskiego Teatru Polskiego we Wrocławiu – „indywidualności, które tworzą wspólnotę sztuki aktorskiej” – „za wkład w sukces realizowanych w minionym roku premier […] oraz za przypomnienie o tym, jak ważną wartością teatru publicznego jest zespół”. Rozbiliśmy też bank z nagrodami krakowskiego festiwalu Boska Komedia, co jest o tyle ważne, że jury jest tam złożone wyłącznie z gości zagranicznych, którzy obiektywnie, bez oglądania się na etykietki środowiskowe, oceniają to, co zobaczą. Za sprawą głosów w plebiscycie publiczności wygraliśmy natomiast cieszyński festiwal „Bez Granic”. Również aktorzy Teatru Polskiego we Wrocławiu niejednokrotnie triumfowali w minionych miesiącach. Przede wszystkim Bartosz Porczyk, który zbierał kolejne laury za role w Dziadach i Termopilach polskich: Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza, przyznawaną przez branżowy miesięcznik „Teatr”, i Nagrodę Kulturalną „Gazety Wyborczej – Wrocław” WARTO w kategorii Teatr; był ponadto nominowany do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej i Paszportu „Polityki” w kategorii Teatr. Nagrody aktorskie Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” przywieźli Mariusz Kiljan i Ewa Skibińska, a główne nagrody aktorskie Kaliskich Spotkań Teatralnych – Krzesisława Dubielówna, Małgorzata Gorol i Ewa Skibińska. Michał Zadara za reżyserię Dziadów otrzymał ponadto doroczną nagrodę ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Widzowie chętnie chodzili na nasze spektakle repertuarowe. Liczba widzów w sezonie sięgnęła 71 915 osób, a frekwencja za sezon wyniosła 98%. W siedzibie do końca lipca 2015 roku zagraliśmy 303 spektakle. Organizowaliśmy też na ogół bezpłatne imprezy okołoteatralne (czytania, debaty, spotkania, promocje) oraz edukacyjne (wykłady, warsztaty, wystawy, przedstawienia z udziałem dzieci i młodzieży), wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim przygotowywaliśmy także międzynarodowe konferencje naukowe: o Peterze Turrinim i trzecią konferencję z cyklu Między filmem a teatrem. We współpracy z wrocławskim Wydawnictwem Książkowe Klimaty opublikowaliśmy książkę Grzegorza Jankowicza Gombrowicz – Loading. Esej o formie życia, inaugurującą serię wydawniczą poczekalnia.0. Ukazywały się też kolejne numery kwartalnika „1212 Generacja Tpl” wydawanego przez Teatr Polski, a tworzonego w całości przez młodych miłośników teatru. Za sprawą audiodeskrypcji kolejne nasze przedstawienia były udostępniane osobom niesłyszącym i niewidomym. Poza nadal pokazywanymi w tej formie pierwszą odsłoną Dziadów i Dziećmi z Bullerbyn swojej audiodeskrypcyjnej premiery doczekała się Smycz. Włączyliśmy się również aktywnie w obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce: dzięki Instytutowi Teatralnemu im. Z. Raszewskiego, Teatrowi Polskiemu we Wrocławiu i BWA Wrocław – Galeriom Sztuki Współczesnej w przestrzeni przy ul. Zapolskiej 3 odbył się wernisaż muralu Generalnie dramat autorstwa kolektywu DWA ZETA, wcześniej natomiast w ramach akcji Bilet za 250 groszy i organizowanego z tej okazji Dnia Teatru Publicznego zagraliśmy Szosę Wołokołamską w specjalnej cenie 250 groszy za bilet.

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa