W poniedziałek 22 czerwca 2009 o godzinie 19:00 na Scenie Kameralnej (ul. Świdnicka 28) odbyło się podsumowanie sezonu edukacyjnego 2008/2009 w Teatrze Polskim we Wrocławiu – podczas spotkania ogłosiliśmy wyniki konkursów na recenzję, jednoaktówkę, plakat i fotografię oraz wręczyliśmy nagrody laureatom XLIII Wojewódzkiego Konkursu „Młodzież Poznaje Teatr”.

Podsumowanie działań edukacyjnych w Teatrze Polskim w sezonie 2008/2009

Działania edukacyjne Teatru Polskiego we Wrocławiu w ciągu ostatnich trzech sezonów zostały mocno zintensyfikowane i poszerzone. Nawiązując do bogatej tradycji tworzonej przez lata przez Annę Hannową, zaproponowaliśmy nowe formy poznawania i uczestniczenia w życiu teatralnym. Dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się uruchomić Wszechnicę Teatralną, czyli otwarte i bezpłatne sobotnie spotkania z twórcami, teoretykami, krytykami i historykami. Dwa razy w miesiącu odbywały się wykłady z historii teatru, dyskusje panelowe na temat kondycji współczesnego teatru, warsztaty dotyczące wybranej dyscypliny artystycznej, warsztaty aktorskie dla osób niepełnosprawnych, spotkania z aktorami i projekcje spektakli.

Uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpień m.in. na temat: teatru antycznego (prof. Mirosław Kocur), Wojciecha Bogusławskiego (prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska), Jerzego Jarockiego (prof. Beata Guczalska), polskiego romantyzmu (prof. Dariusza Kosińskiego), Henryka Tomaszewskiego (Marek Oleksy) Jerzego Grzegorzewskiego (Rafał Węgrzyniak), Jerzego Grotowskiego (Jarosław Fret), Gardzienic (dr Ireneusz Guszpit) czy współczesnego dramatu rosyjskiego (Krzysztof Kopka). Panele dyskusyjne koncentrowały się wokół m.in. następujących tematów: rola dramaturga w teatrze, prowokacja, parafraza klasyki, rutyna teatralna, wojna w teatrze polskim oraz polityka i sztuka. Wzięli w nich udział m.in.: Anna Augustynowicz, Michał Borczuch, Zbigniew Brzoza, Łukasz Chotkowski, Joanna Derkaczew, prof. Krystyna Duniec, Jolanta Kowalska, Paweł Łysak, dr Daniel Przastek, Wiktor Rubin, Michał Zadara i wielu innych. Dużym powodzeniem cieszyły się spotkania z aktorami: Mariuszem Banaszewskim, Bartoszem Porczykiem, Kingą Preis, Halina Rasiakowną, Ewą Skibińską i Zbigniewem Zamachowskim.

Kolejne nowości to dwie dwumiesięczne edycje warsztatów dramaturgicznych, w których uczestniczyli studenci wrocławskich uczelni, oraz trzy kolejne edycje warsztatów aktorskich i jedna krytycznoteatralnych dla młodzieży. I wreszcie bezpłatny miesięcznik „1212 Generacja Tpl” redagowany przez licealistów i studentów z całego Dolnego Śląska. Udało im się wydać dziewięć numerów, które dobrze i atrakcyjnie opisały, jak wyglądał mijający sezon w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz co ciekawego wydarzyło się w dolnośląskich teatrach.

Tradycyjnie już przez cały sezon uczniowie z naszego regionu nadsyłali swoje prace na XLIII Wojewódzki Konkurs „Młodzież Poznaje Teatr”. W rywalizacji na najlepszą recenzję, jednoaktówkę, plakat i fotografię uczestniczyło w sumie czterdzieści pięć osób.

 

Gala podsumowująca sezon edukacyjny 2007/2008 w Teatrze Polskim

W poniedziałek 22 czerwca 2008 roku na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego zgromadzili się uczestnicy warsztatów, kursów, klubowicze 1212, jurorzy konkursów, redakcja „1212 Generacji Tpl” oraz wielbiciele Wszechnicy Teatralnej, by wspólnie podsumować kończący się sezon edukacyjny. Najpierw rozdano nagrody. W konkursie na plakat przyznano następujące: I miejsce – plakat do spektaklu Iwona księżniczka Burgunda autorstwa Jakuba Wojtyniaka, II miejsce – plakat do spektaklu Lalka autorstwa Dawida Krawczyka, III miejsce – plakat do spektaklu Mizantropautorstwa Joanny Koszałkowskiej, oraz cztery wyróżnienia: A. Adamskiej, Kindze Brodzik, Malwinie Łukasik oraz Barbarze Bubel. W konkursie na fotografię teatralną wyróżnienie otrzymał Paweł Cybulski.

Jury recenzenckie doceniło następujących uczestników: Krzysztofa Diksa (I miejsce za tekst „Hamlet” oczyszczony), Martę Kaprzyk (II miejsce za tekst Never Again) i Czesława Domarackiego (II ex aequo za tekst RRRewolucja) oraz Katarzynę Parchimowicz (wyróżnienie za pięć recenzji). Autorzy najlepszych jednoaktówek to: Konrad Bęben (Mięso z kaczki), Magdalena Franczuk (Persefony czyli dziecko dwugłowe) i Jowita Kukurudza (Spotkał raz Lucek Anioła… czyli krótka historia marności). Do prezentacji jury wybrało Mięso z kaczki. Czytanie przygotowała Halina Rasiakówna, a wzięli w nim udział: Monika Bolly, Tomasz Cymerman, Marian Czerski, Jakub Giel, Rafał Kronenberger, Piotr Łukaszczyk, Stanisław Melski i Marcin Pempuś.

Działania edukacyjne Teatru Polskiego we Wrocławiu zostały docenione w ubiegłorocznym podsumowaniu przygotowanym przez miesięcznik „Teatr” za „umiejętne organizowanie raczkującej w Polsce nowoczesnej edukacji teatralnej”.

Rozstrzygnięcie Konkursu na recenzję:

Jury w składzie:

  • Marzena Sadocha – przewodnicząca,
  • Anna Wojciechowska,
  • Jarosław Minałto

19 czerwca 2009 rozstrzygnęło konkurs i przyznało następujące nagrody:

  • I nagrodę – dla Krzysztofa Diksa, godło: Wieczór, za tekst „Hamlet” oczyszczony – za dojrzałe i pogłębione refleksje krytyczne, znakomitą orientację w świecie kultury oraz odważną polemikę z zawodowymi recenzentami,
  • II nagrodę – ex aequo dla Marty Kaprzyk, godło: Makowa Panienka, za tekst Never Again oraz dla Czesława Domarackiego, godło: Ediaf, za tekst RRRewolucja! – za oryginalne podejście do tematu, a także plastyczne i emocjonalne omówienia przedstawień,
  • wyróżnienie dla Katarzyny Parchimowicz, godło: Panna Cogito, za pięć tekstów: Warto szukać pod stołem nosorożców, Bądź wspaniale przygotowany do życia!, Wszyscy jesteśmy dziećmi rrrrrrewolucji, Dlaczego śnieg kłamie, czyli zagubieni w gąszczu zdań oraz Homo sovieticus kontra teraźniejszość lub po prostu walka o rzeczywistość – jury dostrzega w tym przypadku pierwsze, jeszcze schematyczne próby krytyczne autorki, która mierzy się z wymogami gatunkowymi recenzji, doceniając jednocześnie zaangażowanie, przemyślane analizy wielu spektakli i wiedzę teatralną.

Rozstrzygnięcie Konkursu na jednoaktowkę:

Jury w składzie:

  • Piotr Rudzki – przewodniczący,
  • Marta Kuźmiak,
  • Ewa Siwek

16 czerwca 2009 rozstrzygnęło konkurs i nagrodziło po jednym tekście z każdej kategorii.

  • Gimnazjum: Jowita Kukurudza, Wałbrzych, godło: listek, Spotkał raz Lucek Anioła… czyli krótka historia marności,
  • Liceum: Magdalena Franczuk, Wrocław, godło: Absinthe, Persefony czyli dziecko dwugłowe,
  • Studenci: Konrad Bęben, Wrocław, godło: H2NO3, Mięso z kaczki.

Rozstrzygnięcie Konkursu na plakat teatralny:

Jury w składzie:

  • Natalia Kabanow – przewodnicząca,
  • Michał Matoszko,
  • Katarzyna Markowicz

17 czerwca 2009 rozstrzygnęło konkus i nagrodziło następujące prace:

  • I miejsce – plakat do spektaklu Iwona księzniczka Burgunda autorstwa Jakuba Wojtyniaka,
  • II miejsce – plakat do spektaklu Lalka autorstwa Dawida Krawczyka,
  • III miejsce – plakat do spektaklu Mizantrop autorstwa Joanny Koszałkowskiej.
  • oraz 4 wyróżnienia dla:
  • A. Adamskiej za klimat plakatu do spektaklu Lalka,
  • Kingi Brodzik za zabawę słowem i formą na plakacie do spektaklu Mayday,
  • Malwiny Łukasik za różnorodność środków wyrazu na plakacie do spektaklu Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty,
  • Barbary Dubel za malarskość plakatu Bal manekinów.

Rozstrzygnięcie Konkursu na fotografię teatralną:

Jury w składzie:

  • Natalia Kabanow – przewodnicząca,
  • Michał Matoszko,
  • Katarzyna Markowicz

17 czerwca 2009 rozstrzygnęło konkus i postanowiło przyznać wyróżnienie dla Pawła Cybulskiego.

 

W 2009 roku nagrody książkowe ufundowali:

Wydawnictwo Znak

Wydawnictwo Znak

Wydawnictwo Naukowe PWN

Wydawnictwo Naukowe PWN

Historia Teatru - Wydawnictwo Naukowe PWN„Historia Teatru” Wydawnictwo Naukowe PWN
Opracowanie, wykorzystując najnowszą wiedzę, prezentuje 4500 lat historii teatru od przedstawienia obchodów świąt w starożytnym Egipcie do czasów najnowszych.
Zespół wybitnych specjalistów opisał teatry różnych kultur i wielość form, jakie przybierały w czasie swych długich dziejów. Za przykłady posłużyły im najwybitniejsze dzieła, twórcy teatralni, aktorzy i najciekawsze postaci teatralne.
Ogromną rolę w książce odgrywają ilustracje, które poruszają wyobraźnię dzisiejszych odbiorców, pomagają zrozumieć prezentowane dzieła i odczuć magię teatru.

 

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa