Instytut Grotowskiego

scenariusz i reżyseria ADA TABISZ
muzyka PAULINA DERSKA
projekt grafiki MAGDALENA GŁADYSIEWICZ
opiekun artystyczny KRZYSZTOF KOPKA

Opowieść o mężczyźnie, którego żona odeszła. O człowieku samotnym, pozbawionym woli życia. Każdego dnia spędza na cmentarzu, przy grobie ukochanej, każdą wolną chwilę…

Kim jesteśmy w obliczu śmierci bliskich?

Kim oni pozostają dla nas?

Hercia to uniwersalna opowieść o samotności, utracie kogoś bliskiego, budowaniu relacji i zaangażowaniu w pomoc słabszym. Dwójka bohaterów, dojrzały mężczyzna oraz nastolatka, spotykają się przy grobie tytułowej Herci. Ich historie oparte zostały na autentycznych wypowiedziach i żadne słowo nie zostało zmyślone.

Spektakl zrealizowany w ramach „Teatru na faktach” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.

Fragmenty recenzji:

Najmocniejsze wrażenie – pod względem pomysłowości dramaturgii, jakości scenicznego rzemiosła i emocjonalnego przebiegu – zostawił wreszcie najmniejszy, najbardziej intymny spektakl przeglądu. W Herci Ady Tabisz spotyka się na scenie dwoje bohaterów: podstarzały, opuszczony mężczyzna, codziennie odwiedzający cmentarz, i pełna życia nastolatka, szukająca dla siebie miejsca, w którym mogłaby ulokować uczucia. Kiedy okaże się, że dziewczynka zaangażowała się w wolontaryjną pomoc w schronisku dla zwierząt, a mężczyzna odwiedza nie zmarłą żonę – ta odeszła z innym – ale ukochaną sukę pochowaną na cmentarzu dla zwierząt, owo proste odwrócenie znaczeń chwyta za gardło i na długo pozostawia refleksje dotyczące przywiązania i odpowiedzialności.

Adam Karol Drozdowski, „Teatr”

[…] Z kolei oddanie głosu aktorom okazało się dobrym pomysłem w przypadku […] historii mężczyzny rozpaczającego po stracie ukochanego psa – tytułowej Herci – wyreżyserowanej przez Adę Tabisz. Słowa wypowiedziane przez bohaterów tych opowieści tym razem zyskały profesjonalną, aktorską interpretację Magdaleny Gładysiewicz, Marcina Czerskiego – […] świetnie dopracowaną. […] wybrane do opowiedzenia na scenie historie mogłyby z powodzeniem stanowić inspirację do powstania na ich podstawie powieści lub filmu, choć pewnie wplotłaby się w nie wówczas w ramach pewnego artystycznego uzupełnienia fikcja – literacka lub filmowa. W przypadku interpretacji teatralnej nie dostrzegam żadnych braków, które należałoby zastąpić jakimś fikcyjnym substytutem.

Katarzyna Mikołajewska, mieszamwkulturze.pl

Skromną mądrość i magię kryjącą się w egzystencji „zwykłych” ludzi odnalazłem chociażby w spektaklu Hercia w reżyserii Ady Tabisz. […] Nie byłoby jednak tego spektaklu, gdyby nie bohaterowie, o których opowiada i artyści, którzy dotarli do ich pierwowzorów. Co ważne, aktorzy podeszli do granych przez siebie postaci z empatią i miłością – Marian Czerski jest w tej roli zarówno przejmujący, jak i rozczulający, a Magdalena Gładysiewicz pokazała wulkan pozytywnej energii, ciepła, miłości i właśnie empatii. Hercia to historia niewiarygodna, ale prawdziwa. W czasach, gdy w teatrze często dominują patologie i pseudoeksperymenty, chciałbym częściej oglądać takie małe-wielkie historie, które ściskają za serce i potrafią wprawić człowieka w pozytywny nastrój, przywracając mu wiarę w ludzi. Dzięki temu spektaklowi na mojej twarzy zagościł uśmiech. Grzechem byłoby prosić o więcej.

Michał Hernes, TuWrocław.pl

Więcej o przedstawieniu

Premiera: 15 lutego 2019, Instytut Grotowskiego, Wrocław

Czas trwania: 45 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

25 zł (norm.) i 20 zł (ulg.)

Obsada

MAGDALENA GŁADYSIEWICZ
MARIAN CZERSKI

zdjęcia DARIA PAWLAK