Krzysztof Szekalski – Sny Mariny Abramović

reżyseria – Aleksandra Jakubczak

<!–

dramaturgia – xx

–>

czytali: Małgorzata Gorol, Agnieszka Kwietniewska, Katarzyna Strączek, Michał Opaliński, Marcin Pempuś

 

Tekst inspirowany jest postacią Mariny Abramović, jej unikatową kondycją jako artystki i kobiety, która jako pionierka sztuki performansu przekraczała granicę własnego ciała oraz możliwości umysłu, a 25 lat później stała się ekskluzywną marką, królową świata sztuki i fetyszem popkultury. Jej wyjątkowa droga posłużyła za kanwę stworzenia fantazji na temat roli i pozycji artysty w sztuce i tęsknoty za radykalnie pełną, niezapośredniczoną obecnością i takim doświadczaniem.

Abramović jest tu fantazmatem, figurą uwalniającą tematy i motywy. Jest pytaniem o możliwość radykalnego bycia w sztuce i w życiu; o to, czym dzisiaj może być poświęcenie się dla sztuki. Czy sztuka teatru może być jeszcze wehikułem duchowego rozwoju, samodoskonalenia, zmiany, przestrzenią prawdziwego spotkania, uwalniającym od ograniczeń przekroczeniem samych siebie, jak marzyli o tym wielcy teatru, jak choćby Antonin Artaud czy Jerzy Grotowski?

<!–

Od reżyserki:
xx.

–>

Krzysztof Szekalski – aktor, dramatopisarz. Ukończył Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Był etatowym aktorem w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy w latach 2000–2006. Grał w spektaklach Krystiana Lupy (Auslöschung – Wymazywanie, Niedokończony utwór na aktora), Agnieszki Glińskiej, Jérôme’a Bela (The Show Must Go On). Jest autorem sztuk teatralnych. Trzy z nich zostały zakwalifikowane do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Współtworzył scenariusz spektaklu Zachem. Interwencja w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Jest autorem i reżyserem monodramu Samospalenie (premiera 14 października 2013 w Teatrze Praga w Warszawie). Kolejnym wystawionym tekstem był Serdeczny (premiera 29 listopada 2013 w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu). Na tegorocznej rezydencji Sopot Non-Fiction realizował jako reżyser projekt Poznań miasto otwarte.

Aleksandra Jakubczak – rocznik 1983. Absolwentka wiedzy o teatrze Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Studium Przekładu Literackiego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie studentka czwartego roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała m.in z Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze, Teatrem Na Woli w Warszawie, Malta Festival oraz Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie w październiku 2013 zrealizowała spektakl dokumentalny Zachem. Interwencja (reż. Jakubczak/Wdowik). Jako laureatka konkursu Off: Premiery / Prezentacje w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia wyreżyserowała przedstawienie Serdeczny wg tekstu Krzysztofa Szekalskiego (2013, prezentowany w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu oraz Teatrze Studio w Warszawie). Podczas Ruhrtriennale 2014 asystowała przy produkcjach Romea Castellucciego Le Sacre du Printemps oraz Neither. Odbyła także warsztat mistrzowski u Jana Lauwersa podczas Biennale Teatru w Wenecji 2013.

Czytanie przygotowane w ramach XVII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.

 

<!–

Wstęp wolny! Zapraszamy!

–>

 

W tym sezonie kontynuujemy plebiscyt na najlepsze Czytanie. Zachęcamy naszych widzów do głosowania na ulubione Czytania na naszej stronie internetowej. Możliwość głosowania i komentowania zostanie uruchomiona na podstronach kolejnych Czytań, od Snów Mariny Abramović począwszy, dwie godziny od rozpoczęcia każdej imprezy.

Publiczność „Czynnych poniedziałków” uznała, że w sezonie 2013/2014 najlepsze Czytanie przygotowała Małgorzata Siuda na podstawie sztuki Lukasa Bärfussa Seksualne neurozy naszych rodziców.

 

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa