Marzena Sadocha – SZUKAM NA TWOIM CIELE. snapchat

<!–

przekład – xx

–>

reżyseria – Ewelina Marciniak

<!–

dramaturgia – Anka Herbut

–>

czytali: Małgorzata Gorol, Tomasz Kocuj (gościnnie); ze specjalnym udziałem Aleksandry Śnieżek

 

Od autorki:
W roli głównej jest ciało. To najlepszy materiał na tekst czy rzeźbę. Szapocznikow mówi wprost: „ciało ludzkie jest najwrażliwszym, jedynym źródłem wszelkiej radości, wszelkiego bólu i wszelkiej prawdy”. W roli głównej są emocje. Szapocznikow mówi zdecydowanie: „z ropy i krwi z rozerwanego serca trzeba modelować”. Nosimy ze sobą tykającą bombę, bo nosimy ze sobą swoje ciało. Kiedy wybuchnie widać będzie najlepiej, kiedy wybucha zaczyna się żal.
Inspiracją tekstu są listy Aliny Szapocznikow (1926–1973), jednej z najważniejszych powojennych polskich artystek i najoryginalniejszych rzeźbiarek XX wieku, do jej męża, krytyka i dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi – Ryszarda Stanisławskiego (1948–1971).
Inspiracją tekstu jest komunikator Snapchat, jeden z najczęściej pobieranych programów w duchu „efermerycznej aplikacji”. Każdego dnia zostaje przesłanych 400 mln zdjęć, które znikają po kilku sekundach, dzięki czemu Snapchat stał się idealną aplikacją do sextingu.

Marzena Sadocha – dramaturżka Teatru Polskiego we Wrocławiu. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Wrocławskim. Sekretarz redakcji „Notatnika Teatralnego”. Wykładowczyni Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Dramaturżka przedstawień Agnieszki Olsten (LINCZ: Pani Aoi. Wachlarz. Szafa wg jednoaktówek Yukia Mishimy, 2007) i Moniki Pęcikiewicz (Hamlet Williama Shakespeare’a, 2008) w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Tamże przygotowała czytanie HamletMaszyny Heinera Müllera (2008), własnego tekstu Za chwilę spadnie bomba (2013) oraz dwukrotnie Małego Księcia wg Antoine’a de Saint-Exupéry’ego (2013 i 2014), a w warszawskim Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego spektakl-wykład Sztuka i społeczeństwo, oparty na tekście M. Sadochy My, karły z wpisanym esejem Stanisława Brzozowskiego Sztuka i społeczeństwo (inauguracja cyklu „Brzozowski. Wstęp wolny”, 2011). Jest też autorką performansu Roma Movie w Teatrze Polskim we Wrocławiu (w ramach afterpremiery spektaklu Michała Borczucha Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię wg Bernarda-Marie Koltèsa oraz towarzyszącego przedstawieniu projektu „Miasta i psy”, 2013). Wraz z Michałem Kmiecikiem napisała Czy pan to będzie czytał na stałe? (prapremiera: reż. M. Kmiecik, Teatr Polski we Wrocławiu, 2012; pierwodruk fragmentów: „Opcje” 2012 nr 2). Autorka dramatów Małe dziecko (sztuka zakwalifikowana do finału IV edycji Konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej Metafory Rzeczywistości 2011 w Poznaniu; czytanie: reż. N. Rakowski, Teatr Polski w Poznaniu, 2011; pierwodruk: „Dialog” 2012 nr 5), Za chwilę spadnie bomba (tekst zakwalifikowany do półfinału IV edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, 2011; wyróżnienie w V edycji Konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej Metafory Rzeczywistości 2012 w Poznaniu; pierwodruk: „Notatnik Teatralny” 2012–2013 nr 70–71; czytanie: reż. M. Sadocha, Teatr Polski we Wrocławiu, 2013) i Media Medea (czytanie: reż. A. Nalepa, II Rezydencja Artystyczna i Festiwal Teatru Dokumentalnego Sopot Non-Fiction, 2013; pierwodruk: „Dialog” 2014 nr 3) oraz europoematu PTAKI KTÓRE JEM (czytanie: reż. M. Liber, Teatr Polski we Wrocławiu, 2014). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ewelina Marciniak – reżyserka, absolwentka dramatologii i europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Wyreżyserowała m.in. Nowe Wyzwolenie Stanisława Ignacego Witkiewicza (główna nagroda II Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr”), Zbrodnię Michała Buszewicza (nagrody w XVIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i na XI Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy), Amatorki wg Elfriede Jelinek (m.in. Główna Nagroda Jury dla twórców najlepszego spektaklu na XLVIII Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie i Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego), Skąpca M. Buszewicza na motywach dramatu Molière’a (nagroda publiczności na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach), Gałgana Jarosława Murawskiego oraz Morfinę wg Szczepana Twardocha. Jest również laureatką Talentu Trójki w kategorii Teatr.

<!–

Wstęp wolny! Zapraszamy!

–>

 

 


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa NarodowegoZrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa