Europejski Kongres KulturyTrickster

  • Program Kulturalny Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej
  • Trickster 2011
  • Europejski Kongres Kultury 2011
  • 8–11 września 2011, Wrocław

 

Mirosław Bałka, Polska

Wege zur Behandlung von Schmerzen

  • Pawilon Czterech Kopuł, ul. Wystawowa 1
  • Wernisaż 8 września 2011, godz. 20:00; 9–11 września 2011, godz. 10:00–22:00

Jeden z najważniejszych współczesnych rzeźbiarzy pracuje nad dziełem, które zainauguruje projekt Trickster 2011. Na miejsce realizacji artysta wybrał zachodnie skrzydło Pawilonu Czterech Kopuł. Wrocław ze swoją historią, wielokulturową i skomplikowaną tożsamością, sama Hala Stulecia i tereny wystawowe wokół niej – wydają się idealnym gruntem dla Mirosława Bałki, który w swojej twórczości zmaga się z tematami pamięci, przemijania, utraty i ocalenia, zarówno w wymiarze osobistym czy indywidualnym, jak i zbiorowym czy kulturowym.

 

Krystian Lupa + kreacja zbiorowa, Polska

Poczekalnia.0, Teatr Polski we Wrocławiu

  • Scena na Świebodzkim, pl. Orląt Lwowskich 20c
  • 8–10 września 2011, godz. 20:00

www.teatrpolski.wroc.pl/przedstawienia/poczekalnia-0

Projekt będzie eksperymentem, ale nie tyle ze względu na metodę pracy: laboratoryjnej, opartej na improwizacjach (tu punktem wyjścia są ostatnie spektakle Lupy), ile przede wszystkim na konfrontację dwóch niezwykle silnych osobowości, odległych od siebie pokoleniowo i estetycznie.


Oskar Dawicki, Polska

Przyczynek do anatomii złego smaku

  • Hala Wytwórni Filmów Fabularnych, ul. Wystawowa 1
  • 8 września 2011, godz. 21:00

Jeden z najciekawszych polskich performerów Oskar Dawicki na Europejski Kongres Kultury przygotowuje multisensoryczny projekt stanowiący refleksję na temat współczesnych strategii estetycznych. Głównym bohaterem akcji będą nie tyle artyści (sam Dawicki i jeden z najodważniejszych interpretatorów muzyki Chopina Roland Zugzwang), co Zły Smak. We współczesnej Europie Zły Smak zajmuje istotne miejsce, będąc stale obecnym elementem działań artystów, polityków, intelektualistów, celebrytów. Zły Smak – niejednoznaczny, wielowymiarowy – odpycha i jednocześnie inspiruje, zawstydza i perwersyjnie pociąga. W ramach wydarzenia zaprezentowane zostaną: Pokaz najnowszej pracy, Recital fortepianowy Rolanda Zugzwanga oraz Poczęstunek symboliczny Ryana Bromleya.


Société Réaliste, Francja/Węgry

EU Green Card Lottery

  • Klub festiwalowy, dziedziniec Pawilonu Czterech Kopuł, ul. Wystawowa 1
  • 8–11 września 2011, godz. 10:00–22:00

www.societerealiste.net

www.green-card-lottery-eu.org

Société Réaliste stworzyli trzyczęściowy projekt, na który składają się strona internetowa, kampania promocyjna i instalacja. Strona imituje pasożytnicze strony internetowe Amerykańskiej Loterii Wizowej – ich właściciele wykorzystują potencjalnych emigrantów ekonomicznych, każąc im płacić za samą rejestracje w loterii, mimo że w rzeczywistości jest ona darmowa. Kampania promocyjna Zielonej Karty UE ma nakłonić ludzi do odwiedzenia strony internetowej projektu, instalacja zaś stanowi fikcyjne biuro loterii. Projekt ma na celu zwrócenie uwagi na problem globalnej emigracji i realną – wydestylowaną z politycznej poprawności i demagogii – analizę polityki emigracyjnej Unii Europejskiej.

 

Monika Strzępka i Paweł Demirski, Polska

Tęczowa Trybuna 2012, Teatr Polski we Wrocławiu

  • Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego, ul. Zapolskiej 3
  • 9–10 września 2011, godz. 16:00

www.teatrpolski.wroc.pl/przedstawienia/teczowa-trybuna-2012

Tęczowa Trybuna 2012 jest projektem teatralno-społecznym, podejmującym temat demokratyzacji życia publicznego i przestrzeni publicznej w Polsce. Powstające w polskich miastach stadiony, na których odbędą się mecze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w roku 2012, posłużą autorom jako pole dyskusji o – z jednej strony – komercjalizacji przestrzeni publicznych; z drugiej strony o dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, status majątkowy etc.

 

Massimo Furlan, Szwajcaria

1973, Numero 23 Prod. Company

  • Hala Wytwórni Filmów Fabularnych, ul. Wystawowa 1
  • 10 września 2011, godz. 16:00 i 21:00

www.massimofurlan.com

Centralną kwestią spektaklu Furlana jest pamięć i jej reprezentacje. Rekonstrukcja telewizyjnego show – konkursu Eurowizji z kwietnia 1973 roku – przechodzi w cykl rozmów z naukowcami, byśmy mogli zrozumieć, jakie znaczenie miał w badanym przez nas momencie kulturowy fenomen, jakim była Eurowizja, w kontekście antropologicznym, politycznym i socjologicznym.

Projekt dofinansowany przez Szwajcarską Fundację dla Kultury Pro Helvetia.


Organizatorzy:

Narodowy Instytut Audiowizualny

Teatr Polski we Wrocławiu


Kuratorka projektu: Agata Siwiak

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa