Międzynarodowe jury w składzie: Beata Guczalska, Ramune Marcinkevičiute, Constant Meijers, István Pinczés (przewodniczący) i Wolfgang Storch, przyznało Sprawie Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reżyserii Jana Klaty aż cztery nagrody na zakończonym w piątek 29 maja 2009, prestiżowym XIX Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu: Grand Prix, nagrodę za najlepszą reżyserię, nagrodę za najlepszą scenografię dla Mirka Kaczmarka oraz nagrodę dla najlepszego aktora festiwalu – dla Marcina Czarnika za rolę Robespierre’a.

– Uznaliśmy, że forma spektaklu Sprawa Dantona jest niezwykle kreatywna i pomysłowa w odniesieniu do dość tradycyjnego dramatu politycznego Stanisławy Przybyszewskiej – powiedziała jurorka Beata Guczalska. – Jednocześnie jest skuteczną techniką przedstawiania współczesnych problemów poprzez połączenie dystansu, ironii, groteski z głębszą refleksją, która dominowała „pod spodem”.

– To przykład nowoczesnego i aktualnego teatru. Jego tematyka nie jest wcale aż taka nowa – Stanisława Przybyszewska napisała sztukę w latach 20. zeszłego stulecia. O ile mi wiadomo, nie ma przekładu tego dramatu na język węgierski, ale wydaje mi się, że bez żadnych ingerencji jego inscenizacja mogłaby potrwać nawet siedem godzin. Na uwagę zasługuje więc adaptacja tego tekstu. Klata ze szczególną ironią podszedł do rewolucji francuskiej – potraktował ją jedynie jako model, który doskonale opisuje to, co się dzieje we współczesnych społeczeństwach. W końcu nie tak dawno temu Europa Środkowa też przeszła poważny przewrót. Jestem Węgrem, nie zapominam o naszej przegranej rewolucji z 1956 roku. W spektaklu Klaty wszystko stało na wysokim poziomie: reżyseria, scenografia, ruch sceniczny, oprawa muzyczna złożona z piosenek pop. No i aktorstwo. Kandydatem do nagrody dla najlepszego aktora festiwalu był jeszcze Wiesław Cichy, który wcielił się w rolę Dantona. Spektakl zdobył nagrody za produkcję, reżyserię, aktorstwo i scenografię – to ostatecznie dowodzi, że był najlepszy na tej edycji festiwalu – tłumaczył przewodniczący jury, reżyser István Pinczés.

Spektakl Teatru Polskiego we Wrocławiu pokonał takie inscenizacje, jak Muszka owocówka w reżyserii Christopha Marthalera z Volksbühne w Berlinie (druga nagroda) czy adaptacja powieści Władimira Sorokina Lód w reżyserii Kornéla Mundruczó z Teatru Narodowego w Budapeszcie (trzecia nagroda).

Po raz pierwszy w niemal dwudziestoletniej historii Kontaktu jedno przedstawienie otrzymało aż tyle nagród. To również pierwsza od siedmiu lat na toruńskiej imprezie nagroda dla polskiego spektaklu.

Klata jako drugi polski reżyser zdobył główną nagrodę Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt w Toruniu. Sprawa Dantona to zarazem trzecie po Płatonowie i Immanuelu Kancie przedstawienie Teatru Polskiego we Wrocławiu, które wróciło z nagrodami z toruńskiej rywalizacji.

Dotychczasowi polscy laureaci festiwalu Kontakt to: Lech Raczak (Ziemia niczyja z Teatru Ósmego Dnia, III nagroda, 1992), Krystian Lupa (Kalkwerk wg T. Bernharda ze Starego Teatru w Krakowie, II nagroda, 1993; Lunatycy. Esch, czyli Anarchia wg H. Brocha ze Starego Teatru w Krakowie, III nagroda, 1995; Immanuel Kant T. Bernharda z Teatru Polskiego we Wrocławiu, III nagroda, 1996; Rodzeństwo T. Bernharda ze Starego Teatru w Krakowie, III nagroda, 1997), Jerzy Jarocki (Płatonow A. Czechowa z Teatru Polskiego we Wrocławiu, III nagroda, 1994), Grzegorz Jarzyna (Magnetyzm serca wg A. Fredry z Teatru Rozmaitości w Warszawie, Grand Prix, 2000) i Grażyna Kania (Beczka prochu D. Dukovskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, III nagroda, 2002).

Sprawa Dantona jest najczęściej nagradzanym spektaklem w historii Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa