Zapraszamy na długi weekend w naszym teatrze.

piątek, 15 lutego

Scena im. J. Grzegorzewskiego, godz. 19.00

Xięgi Schulza

Mistyczne, barwne, muzyczne widowisko oparte na twórczości Brunona Schulza.

Scena na Świebodzkim, godz. 19.00

Acid snow [Będzie jeszcze zimniej]

Kontrowersyjny norweski reżyser Rolf Alme prezentuje autorską wersję jednego z filarów dziedzictwa kulturowego Północy – Domu lalki Henrika Ibsena.

Sobota, 16 lutego

Scena im. J. Grzegorzewskiego, godz. 19.00

Xięgi Schulza

Mistyczne, barwne, muzyczne widowisko oparte na twórczości Brunona Schulza

Scena na Świebodzkim, godz. 19.00

Poradnik młodości – w ramach cyklu Świebodzki OFF

„Nic tak nie odmładza, jak prawdziwie niedorzeczny kawał.
Właśnie najgłupsze prawa natury są najbardziej smakowite”.
W. Gombrowicz

Istotą spektaklu jest podróż dojrzałych kobiet w świat przeżytej młodości. To jeden dzień z życia starszych kobiet, które nie uczestniczą już w pędzie dzisiejszego świata. Ich proste, codzienne czynności i rytuały przeplatają się z nostalgicznymi wspomnieniami. Punktem wyjścia do dramaturgii jest spojrzenie kobiety na umiłowanie młodości z przymrużeniem oka, która przejawia się w różnych aspektach poszukiwania sposobów na odzyskanie młodości.

Niedziela, 17 lutego

Scena im. J. Grzegorzewskiego, godz. 19.00

Xięgi Schulza

Mistyczne, barwne, muzyczne widowisko oparte na twórczości Brunona Schulza

Scena na Świebodzkim, godz. 19.00

Poradnik młodości – w ramach cyklu Świebodzki OFF

„Nic tak nie odmładza, jak prawdziwie niedorzeczny kawał.
Właśnie najgłupsze prawa natury są najbardziej smakowite”.
W. Gombrowicz

Istotą spektaklu jest podróż dojrzałych kobiet w świat przeżytej młodości. To jeden dzień z życia starszych kobiet, które nie uczestniczą już w pędzie dzisiejszego świata. Ich proste, codzienne czynności i rytuały przeplatają się z nostalgicznymi wspomnieniami. Punktem wyjścia do dramaturgii jest spojrzenie kobiety na umiłowanie młodości z przymrużeniem oka, która przejawia się w różnych aspektach poszukiwania sposobów na odzyskanie młodości.

Teatr na ekranie

Zobacz wrocławskiego Phillipa Marlowe`a

Zapraszamy do kina w teatrze na zarejestrowane na filmowej taśmie wspaniałe przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu. I nie tylko naszego teatru.

Przedstawienie teatralne ma w swojej naturze ulotność. Po zapadnięciu kurtyny kończy się coś bezpowrotnie – zostają wspomnienia, mniej lub bardziej trwałe wrażenia. W formie materialnej zostają plakaty, afisze, programy, fotografie oraz zapis wideo.

Historia Teatru Polskiego we Wrocławiu rozpoczęła się zimą 1945 roku. Pracowali tu wybitni aktorzy, reżyserzy, scenografowie i inni wspaniali twórcy. W archiwach mamy filmy, na których zarejestrowano ich pracę. I właśnie chcemy pokazać Państwu zapisy sztuk, których już nie moglibyście z różnych, obiektywnych względów zobaczyć.

Raz w miesiącu organizujemy pokazy przedstawień w ramach cyklu Teatr na Ekranie (wcześniej Opowieść teatralna), spektakli zarejestrowanych przez Teatr Telewizji TVP – zarówno tych, które powstały w Teatrze Polskim we Wrocławiu jak i takich, w które zaangażowani byli artyści naszego miasta, regionu, kraju.

W najbliższy wtorek, 19 lutego o godz. 19.00 na Scenie Kameralnej będzie można zobaczyć przedstawienie na podstawie słynnego dzieła Raymonda Chandlera Świadek oskarżenia” z 1980 roku, w reżyserii Marka Piestraka.

– Jak łatwo zrobić kapitalizm we Wrocławiu – zachwycali się realizatorzy przedstawienia, kiedy zobaczyli scenografię do sztuki autorstwa Michała Jędrzejewskiego, dziś profesora ASP we Wrocławiu i Wojciecha Jankowiaka.

– Wie pani – ulicę San Francisco kręciliśmy na tyłach Polskiego Radia we Wrocławiu, a przejazd samochodu pod wiaduktem na Psim Polu – to był wówczas jedyny wiadukt w całym Wrocławiu – mówi profesor Michał Jędrzejewski.

– Proszę sobie wyobrazić, że nie było w Polsce wówczas żadnej autostrady, żeby nakręcić tak szerokie ulice jakie mamy w USA – dodaje Wojciech Jankowiak.

Sceny powstawały w wielu różnych miejscach m. in. na zamku Mosznej, ani jedna nie była nakręcona w studiu telewizyjnym!

W sztuce „grają” oryginale amerykańskie samochody – aż sześć – przyjechały do Wrocławia z całej Polski.

Prawdziwym wyzwaniem było przerobienie jednego z nich na taksówkę, bo nie można było niczym przyczepić „koguta” do dachu auta. Później odklejanie go, by nie uszkodzić samochodu trwało sześć godzin – śmieją się autorzy scenografii.

Równie sporą przygodą okazało się znalezienie aparatu telefonicznego na wzór amerykański, a nie polski. Przecież na biurku Phillipa Marlowe`a nie mógł stać nasz rodzimy telefon…. Widzowie byli bardzo wyczuleni na takie detale.

W bohaterów wcielili się znakomici aktorzy: Mieczysław Janowski (Marlowe), Igor Przegrodzki (Prokurator), Stanisław Igar (Dorr), Ewa Pokas (Glem), Zbigniew Lesień (Harger), Zygmunt Bielawski (Ohls), Eugeniusz Kujawski (Snade), Bolesław Abart (Canales), Andrzej Bielski (Krupier), Ryszard Kotys (Beasley), Kazimierz Gończa (Siwy), Edwin Petrykat (Barman), Halina Skoczyńska (Recepcjonistka), Tadeusz Skorulski ( Dyspozytor).

W kolejnych odsłonach Teatru na ekranie przedstawimy:

Eurypides – „Medea”, tłum. Stanisław Dygat, reżyseria Stanisław Brejdygant, 1974

Aleksander Suchowo-Kobylin – „Sprawa”, tłum. Bohdan Korzeniewski, reżyseria Wiesław Wodecki, 1977

Wiesław Wodecki – „Rzecz o zagładzie miasta”, reżyseria Wiesław Wodecki, 1970

„Wieczór autorskich poetów Stanisława I. Witkiewicza” według utworów St. I. Witkiewicza pt. „Wariat i zakonnica..”, „Szewcy”, „Sonata Belzebuba..” oraz wierszy, reżyseria Cezary Łagiewski, 1977. Podsumowanie całego cyklu.

Do zobaczenia w Teatrze

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa