Trzy spektakle XLII Międzynarodowych Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora zostały zagrane na scenach Teatru Polskiego we Wrocławiu.

W poniedziałek 24 listopada 2008 na Scenie na Świebodzkim zobaczyliśmy dwa przedstawienia zagraniczne: o godzinie 14:30 Wojnę Klamma Kaia Hensela w wykonaniu Pétera Scherera z Węgier (reż. János Novák), a o godzinie 16:00 Kicię według powieści Władimira Kunina zagrał Wsiewołod Czubenko z Rosji (reż. Jakow Rubin). Bilety na te dwa spektakle kosztowały 20 zł (normalne) i 10 zł (ulgowe).

Festiwal zakończyła we wtorek 25 listopada 2008 o godzinie 19:30 Smycz Bartosza Porczyka, pokazywana tam, gdzie zawsze, czyli na Scenie Kameralnej.

O zagranicznych przedstawieniach napisano:

Wojna Klamma to pochodzące z „głębi okopów” wyznania nauczyciela przegrywającego wojnę toczoną w szkolnym światku. Akcja spektaklu rozgrywa się nie pośród teatralnych dekoracji, ale w rzeczywistości pozascenicznej. Aktorzy muszą stworzyć artystyczny odpowiednik, który tę rzeczywistość odwzorowuje i wyolbrzymia.
Gra Péter Scherera, trwająca tak długo jak poszczególne lekcje i podzielona dzwonkami na przerwy, to nowatorski gatunek, który ma przemawiać do nastolatków i stawiać uczniów przed problemami, z jakimi mogą spotkać się w życiu szkolnym. Bawiąc i zmuszając do myślenia, stara się rozbudzić empatię. Niezwykły dialog sztuki, w którym na słowa Klamma za każdym razem odpowiada milczenie, kończy się – niczym greckie tragedie – upadkiem bohatera.
Czy czujemy katharsis lub jakiekolwiek wyrzuty sumienia, słuchając dziwnych przeprosin Klamma? Czy choć w nikłym stopniu przerażająca szczerość bohatera wzbudza nasz podziw?

„Aktor reaguje na najmniejszy odruch widzów. W ten sposób czyni z nas aktywną część spektaklu. Śmiejemy się głośno, ale czasem nasz głos gdzieś w nas więźnie. Bawi nas szkolne słownictwo, lecz ten śmiech zamiera, kiedy stajemy się świadkami nieobliczalnych zachowań nauczyciela”.

„Fehér Elephánt”

„Historię kierowcy tirów i kota dachowca autor nasycił intymnymi wynurzeniami, często nie stroniąc od „brudnych” szczegółów.
Reżyser i aktor skupiają się na tym, co w tym tekście najważniejsze. Opowiadają skomplikowaną historię stosunków pomiędzy dwoma istnieniami, przez samą naturę oddzielonych od siebie brakiem wspólnego języka. Proces stopniowego przezwyciężenia tej bariery, wzajemne zrozumienie, współczucie, wierność – odsuwają na dalszy plan sensacyjny charakter fabuły.
Czubenko, aktor, który musi samodzielnie odzwierciedlić całą różnobarwność opowieści, wywiązuje się z zadania wspaniale. Sprawia, że świat, widziany oczami kota oraz intuicyjnie odczuwany przez zagadkową kocią duszę, dla widza staje się namacalny, rzeczywiście dający doznawać się zmysłami. Trudno nie ulec wrażeniu, że aktor, operujący słowem i głosem niczym malarz bogatą paletą barw, tworzy kolorowe, mieniące się ujęcia rzeczywistości. Przez cały czas stawia na ekspresję zbliżeń, nie pozwalając widzom oderwać wzroku od swojej twarzy. Każdy akcent plastyczny jest tu wyważony, nierozerwalnie związany ze słowem i stanem wewnętrznym narratora, a tutaj energia nie zostaje roztrwoniona na przypadkowe gesty. Jest skupiona i wraz z nią skupieniu ulega cały spektakl”.

Rimma Koczetowa, Znajomość niespodziewana, „Tieatralnaja żyzń” 2005 nr 3, Moskwa

Péter Scherer

Urodzony w roku 1961 w Ajka na Węgrzech. Założyciel Teatru Bárka (1997) oraz członek Towarzystwa Krétakör (od 2002). Laureat wielu nagród, m.in. za spektakl Wojna Klamma na Festiwalu Monodramów w Egerze. Premiera Wojny Klamma odbyła się 19 stycznia 2008.

Péter Scherer

 

Wsiewołod Czubenko

Honorowy artysta Federacji Rosyjskiej i laureat licznych nagród. Aktor Teatru Dramatycznego w Wołogdzie, z zespołem którego wziął udział w wielu festiwalach, m.in. w Tunezji, Luksemburgu, na Białorusi i Ukrainie, w Macedonii, Egipcie i Rosji. W latach 1992-2001 pracował w Teatrze dla Dzieci i Młodych Widzów. Spektakl Kicia był pokazywany m.in. w Moskwie, Sankt Petersburgu, Paryżu, Kairze i Hanowerze. Premiera Kici odbyła się 7 marca 2001.

Wsiewołod Czubenko

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa