godz. 12.00

Wykład prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej: Wojciech Bogusławski – aktor, dyrektor, autor

Wojciech Bogusławski – ur. 9 kwietnia 1757 w Glinnie, zm. 23 lipca 1829 w Warszawie. „Ojcec teatru polskiego” – aktor, śpiewak operowy, reżyser, dramatopisarz, tłumacz, propagator ideologii oświecenia. Autor m.in. sztuki Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale. W roku 1811 założył w Warszawie pierwszą polską szkołę dramatyczną. Wydał również podręcznik gry aktorskiej Dramaturgia w dwóch częściach: I – Nauka sztuki scenicznej, II – Mimika, w którym instruował, jak zagrać strach, radość czy złość.

Prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska – historyczka teatru, kieruje Katedrą Dramatu i Teatru w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Specjalistka od teatru oświeceniowego. Autorka m.in. książek Trudne początki. Teatr łódzki w latach 1844-1863 oraz Scena obiecana. Teatr polski w Łodzi 1844-1918. Publikowała m.in. w „Pamiętniku Teatralnym”, „Dialogu” i „Teatrze”.


godz. 13.00

Dyskusja panelowa: Polski teatr: wojna czy zawieszenie broni?

z udziałem reżyserów: Zbigniewa Brzozy i Michała Borczucha oraz redaktorki „Notatnika Teatralnego” Marzeny Sadochy.

Zbigniew Brzoza – reżyser teatralny, dyrektor artystyczny Teatru Nowego w Łodzi. W 1992 roku odbył staż u Petera Brooka. Za czasów jego dyrekcji w Teatrze Studio w Warszawie na tej scene reżyserowali Piotr Cieplak, Krzysztof Warlikowski,Oskaras Koršunovas, Magdalena Łazarkiewicz, Piotr Łazarkiewicz czy Mariusz Grzegorzek. Preferuje teatr eksperymantalny, poszukuje nowego języka teatralnego, nowego sposobu opowiadania. Z powodzeniem reżyserował sztuki klasyczne, nadając im współczesny wydźwięk. Nagradzono go m.in. za Przemianę wg Franza Kafki i Zbrodnię z premedytacją wg Witolda Gombrowicza. Jest również wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi. Zakwalifikowany przez Piotra Gruszczyńskiego do pokolenia „młodszych zdolniejszych”.

Michał Borczuch – reżyser teatralny młodego pokolenia. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PaństwowejWyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Wyreżyserował m.in. KOMPOnenty wg tekstu Małgorzaty Owsiany, Ciemno wszędzie Pawła Sali, Wielkiego człowieka do małych interesów Aleksandra Fredry, Leonce’a i Lenę Georga Büchnera, a także Lulu Franka Wedekinda. Był też asystentem Kazimierza Kutza i Pawła Miśkiewicza. W roku 2006 w Theater an der Wien asystował Krystianowi Lupie przy realizacji Czarodziejskiego fletu. Zakwalifikowany przez Piotra Gruszczyńskiego do grona „młodych niezadowolonych”.

Marzena Sadocha – redaktorka „Notatnika Teatralnego”, dramaturg przy spektaklach Teatru Polskiego we Wrocławiu LINCZ: Pani Aoi. Wachlarz. Szafa w reżyserii Agnieszki Olsten oraz Hamlet w reżyserii Moniki Pęcikiewicz. Doktorantka Uniwersytetu Wrocławskiego.


godz. 14.00

Warsztat dla osób niepełnosprawnych umysłowo

Zajęcia prowadził aktor Teatru Polskiego Mirosław Haniszewski.

Mirosław Haniszewski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Aktor Teatru Polskiego znany z ról w spektaklach: Terrordrom Breslau wg Tima Staffela w reżyserii Wiktora Rubina, Zaśnij teraz w ogniu autorstwa i reżyserii Przemysława Wojcieszka, Juliusz Cezar Williama Shakespeare’a w reżyseii Remigiusza Brzyka, Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reżyserii Jana Klaty oraz Hamlet W. Shakespeare’a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz. Podziwialiśmy go również w filmie Oda do radości – w części Morze, reżyserowanej przez Macieja Migasa.

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa