Na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego i Teatr ZAR w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 odbył się wykład Diamandy Galás połączony z pokazem filmu Schrei 27 w reżyserii Galás i Davide Pepe oraz spotkaniem z artystką.

 

Schrei 27

Wykład Diamandy Galás połączony z pokazem filmu Schrei 27 i spotkaniem z artystką

Wstęp wolny

Mój wykład dotyczy ewolucji SCHREI 27, od zamówienia radiowego do filmu poprzez występ na żywo i kwadrofoniczną instalację. Przedstawiam w nim historię dzieła i tłumaczę, dlaczego chciałam, by znalazło ono wyraz w formie filmu – chęć pokazania nie tylko dźwięków wydawanych przez torturowanych, ale także ich fizjonomii.

Diamanda Galás

Diamanda Galás uważana jest za jedną z najważniejszych wokalistek naszych czasów. Międzynarodowe uznanie przyniosły jej bardzo oryginalne, politycznie zaangażowane dzieła sceniczne. Wśród nich ważne miejsce zajmują: Plague Mass, Defixiones: Orders from the Dead, Vena Cava, Schrei X oraz The Refugee. Ostatnio przygotowuje aranżacje muzyczne do tekstów poetów i pisarzy tworzących na emigracji. Jest pierwszą laureatką nagrody Demetrio Stratosa, przyznawanej we Włoszech za nowatorskie dokonania muzyczne.

W 2010 roku, wraz z reżyserem filmowym Davidem Pepem, Galás stworzyła eksperymentalne dzieło dźwiękowo-filmowe Schrei 27 – bezkompromisowy portret odosobnionego, poddanego torturom ciała. W 2012 roku rozpoczęła współpracę z aranżerem Jonem Øivindem Nessem, zwieńczoną nowatorskim koncertem z Orkiestrą Norweskiego Radia w Kanonhallen. W tym samym roku, na sympozjum „Weaving Politics” w Sztokholmie, zaprezentowała, wraz z Julią Kristevą i choreografem Williamem Forsythem, wykład-spektakl In the Mouth of the Crocodile, którym otworzyła także Meltdown Festival w londyńskim Southbank Centre.

Jej solo Espergesia (praca w toku), w której wykorzystuje słowa wiersza Cesara Vallejo Czarni heroldzi, została niedawno zaprezentowana w Mauzoleum Emanuela Vigelanda w Oslo. Artystka wykonała ją a capella, bez towarzyszenia instrumentów elektronicznych i bez wzmocnienia, w sali z 25-sekundowym pogłosem, w zupełnej ciemności. Premiera tej 17-minutowej pracy zainicjowała cykl prezentacji artystki w obiektach sakralnych, w których czas pogłosu wynosi co najmniej 20 sekund. Obecnie pracuje m.in. nad performansem muzycznym Das Fieberspital na podstawie poezji Georga Heyma. Równolegle do koncertów, prezentacji wykładu-spektaklu i eksperymentów w obszarze sztuk wizualnych Galás kończy pracę nad cyklem nowych nagrań oraz wersji wcześniejszych utworów, które są odświeżane cyfrowo i remiksowane.

Więcej informacji: www.diamandagalas.com

 

Schrei 27


Klip filmowy

Reżyseria: Diamanda Galás, Davide Pepe; występują: Salvatore Bevilacqua, Diamanda Galás; scenariusz: Davide Pepe, Diamanda Galás; zdjęcia i montaż: Davide Pepe; muzyka: Diamanda Galás; dźwięk: Blaise Dupuy; producent: Davide Pepe; produkcja: Intravenal Sound Operations, Barbican Theatre, SPILL Festival of Performance; Wielka Brytania 2012; 27′

Z polskimi i angielskimi napisami.

Surrealistyczny, gotycki, pełen przedziwnych kontrastów i ciał testowanych na ból Schrei 27 to filmowy klip oparty na radiowych i scenicznych utworach Diamandy Galás Schrei 27 i Schrei X. To także pierwszy owoc jej współpracy z włoskim filmowcem Davidem Pepem. Artystka twierdzi, że czekała 20 lat na kogoś, kto zwizualizuje jej krzyk przeciw instytucjonalizacji jednostki. Kto uwieczni jej wołanie przeciw poddawaniu ludzkiej psychiki społecznym torturom; jej sugestywną interpretację badań, jakim CIA poddawało umysł Ewena Camerona, oraz wizje eksperymentów przeprowadzanych zarówno na Staten Island, jak i w greckich obozach śmierci. Schrei 27 powstał z ekstatycznych snów i słów, które zazębiają się, biją o pierwszeństwo lub perwersyjnie lepią do siebie oraz do ciała poddawanego mechanicznym i chemicznym torturom. Ciała, które szepcze, krzyczy, wyje i piszczy z bólu; z którego ewoluuje wizerunek umęczonego boga, abstrakcyjny pejzaż gwałconej ludzkości i rzeczywistość umaczana w ziarnistej czerni i bieli. Hipnotyczne wizje umierają tu i rodzą się na nowo, wywołują halucynacje bliskie tym, jakie tworzyły mordowane ludzkie umysły, spuchnięte od bólu mózgi i ludzie zamienieni w zwierzęta, którym kończy się tlen.

Wykład jest częścią seminarium praktycznego VoicEncounters organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego i Teatr ZAR w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

VoicEncounters wyrasta z przekonania, że głos jest narzędziem komunikacji przekraczającym język i różnice kulturowe. To spotkania poświęcone refleksji nad zjawiskiem ludzkiego głosu i muzykalności oraz ich kulturowym realizacjom. Tegoroczną edycję seminarium praktycznego tworzą cztery linie programowe: Meditterraneas, Giving Voice, My Voice is My Country, Traces, które obejmują: warsztaty, koncerty, spotkania, wykłady, a także międzynarodowa konferencja Pedagogika głosu.

 

Więcej informacji:

www.grotowski-institute.art.pl

www.voicencounters.art.pl

 

Wykład Diamandy Galás połączony z pokazem filmu Schrei 27

Schrei 27

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa