Zapraszamy do kina w teatrze, na zarejestrowane na filmowej taśmie wspaniałe przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu. I nie tylko naszego teatru.

Przedstawienie teatralne ma w swojej naturze ulotność. Po zapadnięciu kurtyny kończy się coś bezpowrotnie – zostają wspomnienia, mniej lub bardziej trwałe wrażenia. W formie materialnej zostają plakaty, afisze, programy, fotografie oraz zapis wideo.

Historia Teatru Polskiego we Wrocławiu rozpoczęła się zimą 1945 roku. Pracowali tu wybitni aktorzy, reżyserzy, scenografowie i inni wspaniali twórcy. W archiwach mamy filmy, na których zarejestrowano ich pracę. I właśnie chcemy pokazać Państwu zapisy sztuk, których już nie moglibyście z różnych, obiektywnych względów zobaczyć.

Raz w miesiącu organizujemy pokazy przedstawień w ramach cyklu Teatr na ekranie (wcześniej Opowieść teatralna Tpl), spektakli zarejestrowanych przez Teatr Telewizji – zarówno tych, które powstały w Teatrze Polskim we Wrocławiu, jak i takich, w które zaangażowani byli artyści naszego miasta, regionu, kraju.

W najbliższy wtorek 19 lutego o godz. 19:00 na Scenie Kameralnej będzie można zobaczyć przedstawienie na podstawie słynnego dzieła Raymonda Chandlera Świadek oskarżenia z 1980 roku w reżyserii Marka Piestraka.

– Jak łatwo zrobić kapitalizm we Wrocławiu – zachwycali się realizatorzy przedstawienia, kiedy zobaczyli scenografię do sztuki autorstwa Michała Jędrzejewskiego, dziś profesora ASP we Wrocławiu, i Wojciecha Jankowiaka.

– Wie pani – ulicę San Francisco kręciliśmy na tyłach Polskiego Radia we Wrocławiu, a przejazd samochodu pod wiaduktem na Psim Polu – to był wówczas jedyny wiadukt w całym Wrocławiu – mówi profesor Michał Jędrzejewski.

– Proszę sobie wyobrazić, że nie było w Polsce wówczas żadnej autostrady, żeby nakręcić tak szerokie ulice, jakie mamy w USA – dodaje Wojciech Jankowiak.

Sceny powstawały w wielu różnych miejscach, m.in. na zamku Mosznej, ani jedna nie była nakręcona w studiu telewizyjnym!

W sztuce „grają” oryginale amerykańskie samochody – aż sześć – przyjechały do Wrocławia z całej Polski.

Prawdziwym wyzwaniem było przerobienie jednego z nich na taksówkę, bo nie można było niczym przyczepić „koguta” do dachu auta. Później odklejanie go, by nie uszkodzić samochodu, trwało sześć godzin – śmieją się autorzy scenografii.

Równie sporą przygodą okazało się znalezienie aparatu telefonicznego na wzór amerykański, a nie polski. Przecież na biurku Philipa Marlowe’a nie mógł stać nasz rodzimy telefon… Widzowie byli bardzo wyczuleni na takie detale.

W bohaterów wcielili się znakomici aktorzy: Mieczysław Janowski (Marlowe), Igor Przegrodzki (Prokurator), Stanisław Igar (Dorr), Ewa Pokas (Glem), Zbigniew Lesień (Harger), Zygmunt Bielawski (Ohls), Eugeniusz Kujawski (Snade), Bolesław Abart (Canales), Andrzej Bielski (Krupier), Ryszard Kotys (Beasley), Kazimierz Gończa (Siwy), Edwin Petrykat (Barman), Halina Skoczyńska (Recepcjonistka), Tadeusz Skorulski (Dyspozytor).

W kolejnych odsłonach Teatru na ekranie przedstawimy:

  • Eurypides – Medea, tłum. Stanisław Dygat, reżyseria Stanisław Brejdygant, 1974
  • Aleksandr Suchowo-Kobylin – Sprawa, tłum. Bohdan Korzeniewski, reżyseria Wiesław Wodecki, 1977
  • Wiesław Wodecki – Rzecz o zagładzie miasta, reżyseria Wiesław Wodecki, 1970
  • Wieczór autorskich poetów Stanisława I. Witkiewicza według utworów St. I. Witkiewicza pt. Wariat i zakonnica, Szewcy, Sonata Belzebuba oraz wierszy, reżyseria Cezary Łagiewski, 1977. Podsumowanie całego cyklu.

Uwaga!

Pierwsze cztery osoby, które w komentarzu wymienią trzy tytuły opowiadań z Philipem Marlowe’em w roli głównej, otrzymają od nas podwójne wejściówki na wtorkowe spotkanie z cyklu Teatr na ekranie. Zwycięzców poinformujemy bezpośrednio.

Do zobaczenia w Teatrze

:
Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa