W sobotę 12 maja 2018 o godzinie 19:00 na Scenie na Świebodzkim w ramach Dnia Teatru Publicznego gościnnie zagrane zostało polsko-rosyjskie przedstawienie Emigrantów Sławomira Mrożka w reżyserii aktora Teatru Polskiego we Wrocławiu Stanisława Melskiego, który zarazem w tym spektaklu występował wraz z Wsiewołodem Czubenką. Bilety tego dnia kosztowały tylko 300 gr. Ich sprzedaż była prowadzona wyłącznie w dniu spektaklu w kasach teatru (nie w Internecie!). Jedna osoba mogła nabyć maksymalnie dwa bilety. Nie było też rezerwacji na to przedstawienie.
Teatr Polski we Wrocławiu już po raz trzeci uczestniczył w Dniu Teatru Publicznego – w roku 2015 pokazywaliśmy Szosę Wołokołamską, a w 2016 Prezydentki.
Czwarty Dzień Teatru Publicznego obchodziliśmy pod znakiem ekonomii. Cena tegorocznego biletu – 300 gr (3 zł) – nawiązywała do wyników specjalnego badania, które w 2017 roku – jako pilotaż – przeprowadził dla Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego profesor Szkoły Głównej Handlowej Rafał Kasprzak. Za pomocą policzenia efektów bezpośrednich oddziaływania ekonomicznego stale działającej instytucji artystycznej udowodnione zostało niezbicie, że teatr publiczny się opłaca! Jedna złotówka dotacji generuje przychód w wysokości średnio 3,36 zł dla regionu, w którym teatr stale działa. To bardzo ważna wiadomość dla organizatorów i wszelkich gremiów podejmujących decyzję o finansowaniu teatrów publicznych.
Czy warto inwestować publiczne pieniądze w publiczne teatry? Tak, zdecydowanie tak, ponieważ poza bezcenną wartością artystyczną 1 złotówka dotacji samorządowej generuje aż 3,36 złotego przychodu dla gospodarki regionu, w którym teatr stale pracuje!!!
Teatr to oczywiście przede wszystkim miejsce działań i przeżyć artystycznych, w którym ważne dla społeczności i pojedynczego człowieka tematy/sprawy poddane zostają performatywnemu przetworzeniu. Wytwarzane w ten sposób wartości są trudno „wycenialne”, więc organizatorzy teatrów ograniczają się często do oceny wydatkowanych przez teatr publicznych dotacji wyłącznie według mierników ilościowych, które uzasadniają „poniesiony z budżetu koszt/wydatek”. Można jednak udowodnić, że teatr publiczny nie jest generatorem straty, ale wręcz przynosi zysk! Nie musi być „kłopotem” i „problemem”, ale może być prawdziwą „inwestycją”. [Rafał Kasprzak]
Wyniki pilotażu, w którym brało udział osiem instytucji, razem z opisem metodologii i wynikami dla poszczególnych teatrów, zostały opublikowane w roczniku Teatr w Polsce 2017.
***
W tegorocznej akcji „Bilet do teatru za grosze” wzięło udział 100 teatrów publicznych z 39 polskich miast.
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.