Click to listen highlighted text!

Akademia 1212 Online: Philip Barry – Broadway i Hollywood

Im bardziej rzeczy się zmieniają, tym bardziej pozostają takie same.*


Akademia 1212 Online

Ten tekst przeczytasz w ok. 4,5 minuty.
Materiały dodatkowe odnajdziesz na dole.

Netflix, Amazon Prime, Disney+. I wiele innych. Dziś, w czasie pandemii platformy streamingowe ściągają nawet premiery, które pierwotnie planowano pokazywać z wielką pompą w zamkniętych obecnie kinach. Kiedy te platformy zaczęły odnosić kilka lat temu sukcesy, wieszczono, że to koniec mediów jakie znamy. Nie zabiły one jednak kina i telewizji, tak jak telewizja nie zabiła kina. A kino nie zabiło teatru i literatury. Sztuki te zaczęły żyć obok siebie i ze sobą. Chciałoby się napisać: CoeXisT w świecie kultury i rozrywki.

Historia naszego bohatera to historia symbiozy teatralnego, nowojorskiego Boradwayu i produkcji filmowej w Hollywood, które wchodziło właśnie w swój złoty okres.  

Philip Barry to amerykański dramatopisarz, autor scenariusza oryginalnego, na podstawie którego w 2019 roku nasz Teatr wystawił w Polsce prapremierę „Filadelfijskiej Opowieści” na deskach Sceny Kameralnej. Spektakl ten cieszy się niesłabnącą popularnością, choć nie jest to łatwa i oczywista „komedyjka”. Zachowująca zresztą cechy broadwayowego oryginału.

Barry uchodził, obok  Samuelea Nathaniela Behrmana, za twórcę salonowej komedii amerykańskiej. Urodził się 18 czerwca 1896 roku w Rochester (stan Nowy Jork) jako Philip Jerome Quinn Barry. Był synem irlandzkich imigrantów. Pierwsze doświadczenia pisarskie Barry miał za sobą już w wieku 9 lat – lokalna gazeta opublikowała wówczas jego opowiadanie Tab the Cat. W kolejnych latach tworzył kolejne, niezbyt udane dzieła sceniczne, pisał także wiersze. W końcu zaczął tworzyć komedie satyryczne, później znów próbował sił w dramacie, dla odmiany biblijnym (o św. Janie, z Jacobem Ben-Ami w roli głównej, grającym również w jidisz), które znów okazał się porażką. Barry postanowił więc wrócić na stałe do zawodu komediopisarza, kreując liczne hity teatralne. Był Rayem Cooneyem** swoich czasów płodząc dziesiątki komedii. Z rzadka ulegał pokusie napisania dramatu niekomediowego. Podczas II wojny światowej powstała np. sztuka alegoryczna Liberty Jones (1941) o niebezpieczeństwie grożącym amerykańskiej demokracji. Najbardziej znane utwory dramatyczne Barry’ego to Holiday (1928), Królestwo zwierząt (1932) i Filadelfijska opowieść (1939). Wszystkie te dzieła „żyły” według jednego schematu: najpierw (udana) premiera teatralna na Broadway, potem, w krótkim czasie premiera filmowa, w doborowej obsadzie pary pierwszych ról: męskiej – Cary Grant, i damskiej – Katharine Hepburn (nie mylmy tej wspaniałej aktorki, z jeszcze sławniejszą Audrey). W wypadku Filadelfijskiej i Holiday nie dość, że obsada głównej roli, teatralna i filmowa, przypadła Hepburn (choć w tej drugiej sztuce, jako zaczynającej teatralną karierę aktorce, tylko w dublurze), to oba te tytuły doczekały się po jakimś czasie remake’ów. Pierwsza adaptacja filmowa Filadelfijskiej była też znakiem czasów. Oryginał teatralny pochodził z Nowego Yorku, ale premiera kinowa powstała już w studiach kalifornijskiego Los Angeles, które zdetronizowało Big Apple jako filmową stolicę świata. Podział ten utrzymał się w Stanach do czasów współczesnych, a więc teatr króluje nad rzeką Hudson a kino pod słynnymi wzgórzami z napisem Hollywood.

Barry zmarł na atak serca 3 grudnia 1949 roku, ale jego dzieła przeżyła twórcę. W 1956 roku na podstawie Filadelfijskiej powstała kolejna kultowa produkcja – kinowy musical “Wyższe Sfery” z gwiazdorską obsadą: Bingiem Crosbym (C.K. Dexter-Haven), Grace Kelly (Tracy Lord) i Frankiem Sinatrą (Mike Connor) oraz samym Louisem Armstrongiem (grał siebie).

W Polsce do czasu wrocławskiej prapremiery Filadelfijskiej opowieści (2019) realizowano wyłącznie Królestwo zwierząt. To również jedyna sztuka Barry’ego, która w Polsce ukazała się drukiem.

*W oryginale: „Plus ça change, plus c’est la même chose” – cytat, z francuskiego pisarza Jean-Baptiste Alphonse Karr.
**Ray Cooney – brytyjski król farsy drugiej połowy XX w., którego tytuły “Mayday” i “Okno na parlament” gramy na deskach Kameralnej od 25 lat.


Materiały dodatkowe:
  • Kipiący swoją naturalną teatralnością, genialny fragment Filadelfijskiej Opowieści z dialogiem doborowej obsady – Cary Grant, Katharine Hepburn i James Stewart:
  • Pełna wersja hollywodzkiego oryginału Filadelfijskiej Opowieści:
  • Frank Sinatra i Grace Kelly w musicalu Wyższe Sfery:
  • Oryginalny plakat teatralny:
  • Oryginalny plakat filmowy:
:
Powrót

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!