Click to listen highlighted text!

Czternasta rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego

Encyklopedia teatru polskiego www.encyklopediateatru.pl cytuje informację PAP z 10 kwietnia 2005 roku.

Warszawa. Jerzy Grzegorzewski, wybitny reżyser teatralny, który współpracował z teatrami w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Warszawie zmarł wczoraj [9 kwietnia] rano w Warszawie w wieku 66 lat.

Ostatnim spektaklem, wyreżyserowanym przez Grzegorzewskiego był On. Drugi powrót Odysa na podstawie jego własnego scenariusza, w znacznej mierze opartego na trzecim akcie Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego, połączonego z monologiem autorstwa córki reżysera.

Urodzony w 1939 roku Jerzy Grzegorzewski był reżyserem i scenografem. Ukończył łódzką Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych i Wydział Reżyserii Dramatu warszawskiej PWST. Po studiach związał się z łódzkim Teatrem im. Stefana Jaracza. W 1976 roku Jerzy Grzegorzewski zaczął pracę w Starym Teatrze w Krakowie. Dwa lata później, nie przerywając pracy w Łodzi i Krakowie, został dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego we Wrocławiu. W roku 1982 przeniósł się do Warszawy i objął stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Studio po Józefie Szajnie. W warszawskim teatrze powstały m.in. Parawany Jeana Geneta, Pułapka Tadeusza Różewicza czy Opera za trzy grosze Bertolta Brechta.

W kolejnych latach reżyser powracał do autorów i utworów wystawianych wcześniej w Teatrze im. Stefana Jaracza – teksty Witkacego, Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza i Zygmunta Krasińskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Antoniego Czechowa, Jeana Geneta oraz Tadeusza Różewicza pojawiały się w coraz to nowych interpretacjach. Większość spektakli stworzonych na podstawie własnych scenariuszy, to składanki z Lowry’ego, Szekspira, Wyspiańskiego, Witkiewicza czy Mickiewicza.

– Dość uparcie, chociaż może nieefektownie, realizowałem swoją wersję pojmowania sztuki jako dziedziny niezależnej, a jeśli były jakieś odniesienia do rzeczywistości, to wynikały one z tego, co niosła literatura i napięcia czasu – powiedział Grzegorzewski w roku 1990.

W 1997 roku został dyrektorem artystycznym Teatru Narodowego w Warszawie. Nominacja ta wzbudziła kontrowersje wśród krytyków, którzy zarzucali dotychczasowym przedstawieniom Grzegorzewskiego manieryzm i hermetyczność, byli przeciwni temu, by scenę z zasady akademicką objął artysta z natury awangardowy. Grzegorzewski zrezygnował z tej funkcji w 2003 roku, pozostając w tym teatrze reżyserem.

Jerzy Grzegorzewski był Kawalerem Krzyża Komandorskiego Orderu Odrodzenia Polski i doktorem honoris causa łódzkiej ASP. Był też laureatem wielu nagród, w tym nagrody krytyki im. Tadeusza Boya Żeleńskiego. Dwukrotnie otrzymał wyróżnienie w Konkursie na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira. W zeszłym roku otrzymał nagrodę specjalną kapituły Feliksów Warszawskich. Otrzymał również m.in. nagrodę za reżyserię i inscenizację Ślubu Gombrowicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu na 17. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych i nagrodę za całokształt osiągnięć artystycznych w dziedzinie reżyserii, przyznaną przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. MKiS przyznało mu także nagrodę za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie reżyserii i scenografii sztuk teatralnych. Ponadto na 24. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych nagrodzono go za reżyserię Pułapki Różewicza w Teatrze Studio w Warszawie. W 1991 roku otrzymał nagrodę im. Konrada Swinarskiego za inscenizację Śmierci Iwana Iljicza wg Lwa Tołstoja w Teatrze Studio w Warszawie i Starym Teatrze w Krakowie.

Śmierć przerwała próby Jerzego Grzegorzewskiego do Krzeseł Eugene’a Ionesco w Starym Teatrze w Krakowie.

:
Back

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!