Danton triumfuje na katowickich Interpretacjach

Laur Konrada, główną nagrodę zakończonego w sobotę 14 marca 2009 XI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach, otrzymał Jan Klata za wystawioną w naszym teatrze Sprawę Dantona Stanisławy Przybyszewskiej. Klata wygrał przeważającą częścią głosów jurorów: wyróżniły go cztery z pięciu osób. Reżyser zdobył też nagrody publiczności i dziennikarzy.

W konkursie rywalizowało sześciu reżyserów, którzy debiutowali nie dawniej niż 15 lat temu. Klatę wybrali: dyrektorka poznańskiego Teatru Ósmego Dnia i aktorka Ewa Wójciak, kompozytor teatralny Stanisław Radwan, reżyser i dyrektor Teatru Wierszalin Piotr Tomaszuk oraz scenograf Andrzej Witkowski.

Każdy z jurorów dysponował mieszkiem z 10 tysiącami zł, przyznając go twórcy najlepszego – w jego ocenie – przedstawienia. Tyle samo wynosi nagroda publiczności. Klata jako zdobywca największej liczby mieszków uzyskał też Laur Konrada, statuetkę upamiętniającą wybitnego reżysera Konrada Swinarskiego.

– Było 8 przedstawień – 6 konkursowych i 2 mistrzowskie. Odnieśliśmy wraz z kolegami wrażenie, że w Katowicach pojawił się teatr w całej swojej rozmaitości, różnorodności i bogactwie form i interpretacji. Nie jest łatwo, kiedy wśród takiej rozmaitości trzeba dokonać wyboru. Serce mieliśmy rozdarte, bo mieliśmy poczucie, że to bardzo interesujący festiwal i jest tutaj rzeczywiście wiele bardzo ważnych i ciekawych, nowatorskich przedstawień – powiedziała Ewa Wójciak.

Wyjaśniając swój wybór, mówiła, że Klata podjął bardzo ważny, polityczny i historyczny temat i „na nowo dla nas oswoił”, a uczynił to m.in. dzięki niezwykłej grze zespołu aktorskiego. – To jest taki spacer po ostrzu brzytwy, między wysokim a niskim, między humorem, dystansem i ironią – powiedziała Wójciak.

Stanisław Radwan ocenił przedstawienie Klaty jako „wielkie” i podkreślał, że katowicki festiwal „naprawdę tworzy i otwiera drogę mistrzów”. – W epoce, którą przedstawia Przybyszewska, tuż przed tymi wydarzeniami, dla ludzi była tylko jedna alternatywa – monarchia absolutna. Wymyślali, że może być monarchia absolutna oświecona. To, czego bał się Klata, czytając tekst Przybyszewskiej, i co nam przekazał w fantastyczny sposób, to tęsknoty do dyktatury. Ale on jako reżyser jest fantastycznym dyktatorem oświeconym – zaznaczył.

Andrzej Witkowski wyróżnił Klatę za „kultywowanie tradycyjnego żywiołu teatralnego, za bardzo odważną interpretację bez nonszalancji i twórcze wykorzystanie potencjału aktorskiego”. Piotr Tomaszuk ocenił, że Jan Klata „po prostu zrobił najlepsze przedstawienie w tej edycji festiwalu”. – Ani się do mnie jako do widza nie mizdrzył, ani nie schlebiał. Całkowicie swoim językiem opowiedział przedstawienie, historię, dramat, ludzi mielonych przez historię – powiedział.

Po raz pierwszy Interpretacje odbyły się w Katowicach w roku 1998. Zwyciężyła wówczas Anna Augustynowicz. Kolejni laureaci to: Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz Grzegorzek i Iwona Kempa.

Powrót

Najnowsze Wideo

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa