Click to listen highlighted text!

Kongenialny Tomaszewski wraca do Polskiego

Ze strony Wrocławskiego Teatru Pantomimy:

W recenzjach z jego (Henryka Tomaszewskiego – przyp. aut.) spektakli często padało określenie arcydzieło. Jego realizacja Gry w zabijanego E. Ionesco w Teatrze Polskim we Wrocławiu uznana została za dzieło kongenialne. 

Był jednym z najważniejszych artystów teatralnych drugiej połowy XX wieku. Tancerz, mim, choreograf, reżyser, pedagog.

Henryk Tomaszewski wraca do Teatru Polskiego w 100. rocznicę urodzin. Zapraszamy na spotkanie z nim w ramach cyklu „Teatr na ekranie”.

To będzie już 22. wtorkowe spotkanie z wybitnymi dziełami Teatru Telewizji. We wtorek, 26 listopada o godz. 18:00 na Scenie Kameralnej zaprezentujemy dwa dzieła Henryka Tomaszewskiego.

W części pierwszej wieczoru będzie to SALOME. XII Ilustracji z muzyką

  • Scenariusz – Andrzej Brzozowski, Henryk Tomaszewski
  • Pomysł, pantomima, choreografia – Henryk Tomaszewski
  • Muzyka – Augustyn Bloch
  • Zdjęcia – Jan Hesse
  • Reżyseria – Andrzej Brzozowski

Obsada:

  • Salome – Danuta Kisielówna
  • Herodiada – Mette Sem
  • Herod – Stanisław Brzozowski
  • Jan – Paweł Rouba oraz Zespół Pantomimy Wrocławskiej
  • Śpiew – Halina Łukomska

Dźwięk: Jan Czerwiński, Marta Broczkowska. Kostiumy: Władysław Wigura. Charakteryzacja: Teresa Tomaszewska, Irena Czerwińska. Montaż: Barbara Kosidowska. Kierownik zdjęć – Halina Kawecka, Stanisław Abrantowicz. Redaktor – Grzegorz Lasota.

Rok produkcji 1968, czas: 28 minut, 4 akty

Henryk Tomaszewski w rozmowie z Andrzejem Hausbrandtem: Andrzej Hausbrandt, Koncert mima, „Polityka” nr 20, 13.05.1972

W Salome mamy do czynienia z dramatem żywiołów, płodnym w konsekwencje ruchowe. Jest to walka wody (czystość, harmonia, spokój) i ognia (chaos, grzech, niepokój), walka między Janem Chrzcicielem a Herodiadą, działającą poprzez swą córkę Salome. I na ten, zarazem fizyczny, psychologiczny, jak filozoficzny, konflikt nakładają się inne tematy. Trochę przypomina to ikonę. Na deskę obrazu nakłada się jeszcze metalową, ozdobną koszulkę. Niekiedy wdziera się w dramat ruchu moich choreodramów nieoczekiwane, tajemnicze, nieuświadamiane sobie na wstępie X w równaniu inscenizacyjnym. W Salome było nim cudowne wnętrze barokowego kościoła. Samo stało się ruchem zaklętym w kamieniu. Samo dynamizowało konflikt, odsłaniając nieoczekiwane i nowe jego warstwy.

Część II to pokaz z udziałem reżysera Henryk Tomaszewski: w poszukiwaniu Eurydyki.


Scenariusz i reżyseria – Tadeusz Żukowski. Zdjęcia – Mirosław Skrzypczak. Muzyka – Zbigniew Karnecki. Producent – Mieczysław Grębowicz.

produkcji 1999, czas: 40 minut

„Pantomima jest sztuką naiwną – mówi bohater filmu. Pokazuje człowieka, który działa spontanicznie, korzysta ze swego ciała i wszelkich możliwości ruchu, by opowiedzieć o swoim życiu.”

Mistrzem tej sztuki był Charlie Chaplin. Założyciel Wrocławskiego Teatru Pantomimy był przez kilka lat tancerzem i solistą Opery Wrocławskiej. W późnych latach pięćdziesiątych zaczęły się krystalizować jego plany i marzenia o innym teatrze. Takim marzeniem była pantomima. Początki były trudne. Tomaszewski od podstaw stworzył metodę, kształcił mimów i uczył się sam. Publiczność i krytyka z entuzjazmem przyjęły nową sztukę. Przez czterdzieści lat powstało kilkadziesiąt spektakli Henryka Tomaszewskiego. Autorzy filmu prezentują fragmenty przedstawień: Woyzeck, Gra w zabijanego, Księżniczka Turandot, Menażeria cesarzowej Filissy, Salome, Odejścia Fausta, Rycerze króla Artura, Traktat o Marionetkach.

O Wrocławskim Teatrze Pantomimy mówią: jego twórca oraz: Tadeusz Różewicz, Krystian Lupa, Jerzy Koenig.

W foyer teatru będą mogli Państwo zobaczyć wystawę plakatów Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Zapraszamy, wtorek 26 listopada, godz. 18.00 Scena Kameralna. Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasach teatru.

:
Back

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!