Click to listen highlighted text!

Nominacje do Paszportów „Polityki” za rok 2010

W środę 24 listopada 2010 po raz osiemnasty ogłoszono nominacje do Paszportów „Polityki”. Tak się składa, że wszyscy nominowani w roku 2010 w kategorii Teatr mają w dorobku artystycznym współpracę w Teatrem Polskim we Wrocławiu. Monika Strzępka i Paweł Demirski wystawili tu Dziady. Ekshumację i Śmierć podatnika, a 30 listopada 2010 zaczęli pracę nad nowym spektaklem pod roboczym tytułem 2012. Wojciech Kościelniak był między rokiem 1988 a 2001 aktorem w naszym teatrze. Sebastian Majewski pracował jako dramaturg z Janem Klatą przy Sprawie Dantona i Ziemi obiecanej.

Paszporty „Polityki” zostaną wręczone we wtorek 18 stycznia 2011 podczas uroczystej gali w warszawskim Teatrze Wielkim.

Tak o nominowanych napisała „Polityka”:

Paweł Demirski (ur. w 1979 r. w Gdańsku) i Monika Strzępka (ur. w 1976 r. w Tuchowie pod Tarnowem). Dramatopisarz i reżyserka, tandem w życiu i na scenie. Pierwszy wspólny spektakl – piętnujące narodową martyrologię Dziady. Ekshumacja – zrealizowali w 2007 r. we wrocławskim Teatrze Polskim. Najważniejsze przedstawienia stworzyli w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: burleskę polityczną Był sobie Polak Polak Polak i diabeł, czyli w heroicznych walkach narodu polskiego wszystkie sztachety zostały zużyte, zderzające Czechowowskiego Wujaszka Wanię z dogmatami neoliberalizmu Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty, zestawiający komunistyczną propagandę z serialu Czterej pancerni i pies z narracją na temat powstania warszawskiego spektakl Niech żyje wojna!!! oraz Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej, będący krytyką ślepo zapatrzonych w kapitalizm elit III RP. Uprawiają współczesną wersję sztuki dydaktycznej. Wykorzystując anarchistyczny potencjał śmiechu (ich ulubione gatunki sceniczne to burleska, slapstick i groteska), uczą, że kształt świata jest wynikiem walki interesów rozmaitych grup, że obok prawdy zwycięzców jest także prawda przegranych i na nią właśnie zwracają uwagę widzów.

Wojciech Kościelniak (ur. w 1965 r. we Wrocławiu). Aktor, reżyser teatralny, przede wszystkim jednak jeden z najciekawszych polskich reżyserów musicalowych. W latach 1988–2001 występował w Teatrze Polskim we Wrocławiu, będąc jednocześnie wykładowcą wrocławskiej PWST. W latach 2001–06 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Muzycznego – Operetki Wrocławskiej, który w międzyczasie zmienił nazwę na Teatr Muzyczny Capitol. Reżyserował tam zarówno widowiska muzyczne (m.in. spektakle z piosenkami Elvisa Presleya, Juliana Tuwima i Jacka Kaczmarskiego), jak i klasykę musicalu (West Side Story Leonarda Bernsteina) oraz musicalowe eksperymenty (musical bez słów Scat, czyli od pucybuta do milionera z muzyką Leszka Możdżera, adaptację Idioty Fiodora Dostojewskiego z muzyką Piotra Dziubka). Hitami były także wyreżyserowane przez niego: Hair Galta MacDermota (Teatr Muzyczny w Gdyni, 1999 r., i Gliwicki Teatr Muzyczny, 2010 r.), transopera Sen nocy letniej Shakespeare’a z muzyką Możdżera oraz najnowsza produkcja – Lalka Bolesława Prusa z muzyką Piotra Dziubka (Teatr Muzyczny w Gdyni).

Sebastian Majewski (ur. w 1971 r. we Wrocławiu). Dramatopisarz, dramaturg (stały współpracownik reżysera Jana Klaty), reżyser, twórca offowego wrocławskiego teatru Scena Witkacego, od 2008 r. twórca linii programowej Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Początkowo kontynuował rozpoczęty przez poprzednią dyrekcję dialog z wałbrzyszanami na temat ich miasta, by w kolejnych sezonach, zatytułowanych „Znamy, znamy” i „Znamy, znamy do kwadratu” rozszerzyć zakres tematyczny produkcji, proponując najciekawszym młodym reżyserom i dramaturgom naukowe ekspedycje w przestrzeń pokoleniowych mitologii. Ich efektem są m.in.: zdekonstruowana Zemsta Fredry w reż. Weroniki Szczawińskiej, rozgrywane w sali kinowej Gwiezdne wojny według sagi George’a Lucasa w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego oraz wielokrotnie nagradzane spektakle Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki: bazujące na serialu Czterej pancerni i pies, Niech żyje wojna!!! i wykorzystujące sceny z Człowieka z marmuru Andrzeja Wajdy Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej.

Paszporty Polityki

Back

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!