Click to listen highlighted text!

Orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2019

Zamieszczamy orędzie egipskiej tancerki, choreografki i pedagożki Karimy Mansour na tegoroczny Międzynarodowy Dzień Tańca, który świętowany jest 29 kwietnia. Wrocławski Teatr Tańca, obchodząc to święto, zagra w ramach cyklu ŚWIEBODZKI OFF spektakl Klatka z łez. Pokazy 27 i 28 kwietnia 2019 na Scenie na Świebodzkim.

Karima Mansour: Orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca 2019

Na początku był ruch… Od zarania dziejów taniec był silnym środkiem wyrazu i sposobem celebracji. Odnaleziony już na malowidłach egipskich faraonów, inspiruje twórców tańca do dnia dzisiejszego. Tańcząc, ludzie przywoływali boginie i bogów tańca wraz ze wszystkimi ich przymiotami, takimi jak równowaga, z której wywodzi się sprawiedliwość, a także muzykalność, ton, indywidualna i kosmiczna świadomość oraz wiele więcej.

Kiedyś przeczytałam zdanie: „W czasach faraonów uważano, że taniec uwzniośla ducha tancerza, widzów oraz wszystkich uczestników wydarzenia. Muzyka i taniec pobudzały w najwyższym stopniu ludzką wrażliwość, przynosząc jednocześnie pocieszenie po rozczarowaniach i niepowodzeniach”.

Ruch jest językiem, którym mówimy wszyscy. Ruch jest językiem uniwersalnym, językiem każdego człowieka, jeśli tylko otworzymy nasze zmysły i będziemy chcieli posłuchać. Musimy tylko słuchać. Słuchać bez zakłóceń, bez osądu, słuchać w ciszy i pozwolić, by ruch opanował nasze ciało, ponieważ wszystko w nas i dookoła nas jest w ruchu, nieustannym ruchu. W tańcu ciało nie kłamie, ponieważ wsłuchuje się w swoją prawdę i ukazuje ją. Słuchając bicia naszego serca, możemy tańczyć taniec życia, który wymaga ruchu, zwinności i zdolności adaptacji, ciągle zmieniającej się choreografii.

W dzisiejszych czasach, gdy nasza zdolność do jednoczenia się jest słabsza niż kiedykolwiek, słowa połączenie i łączność nabrały nowych znaczeń. Taniec pozostaje najwłaściwszym działaniem, aby pomóc nam odzyskać utraconą jedność. Taniec przywraca nas do naszych kulturowych korzeni, ale również bezpośrednio do rdzenia ludzkiej istoty w sensie osobistym, indywidualnym, jednocześnie umożliwiając nam bycie zwierzętami społecznymi. Tylko pozostając w zgodzie ze swoim wewnętrznym rytmem, będziemy w stanie nawiązać prawdziwe relacje z drugim człowiekiem.

Taniec jest tam, gdzie kultura jest współdzielona, a poprzez niewypowiedziany język uniwersalności granice zanikają w przestrzeni inkluzji i jedności. Ciało jest narzędziem ekspresji, naczyniem dla naszego głosu, naszymi myślami, naszymi uczuciami, naszą historią, naszym bytem i egzystencją, naszą tęsknotą za wyrażaniem się i łączeniem, co manifestuje się poprzez ruch.

Taniec jest przestrzenią, w której jednostka może połączyć się ze swoją prawdą, a warunkiem tego jest odnalezienie w sobie ciszy. Taniec pozwala nam łączyć się i odczuwać pełnię, tylko w tym stanie odnajdujemy pokój. Wraz z ciszą przychodzi spokój ducha. Dzięki ciszy możemy usłyszeć, słuchać, mówić, a poprzez bezruch uczymy się tańczyć naszą wewnętrzną prawdę. Wtedy właśnie taniec staje się autentyczny.

Ruch i taniec to obszary, w których możemy przechodzić od tego, co wertykalne, do tego, co horyzontalne, z góry do dołu i odwrotnie. Ruch i taniec jest tam, gdzie chaos daje się (lub nie) kreować i układać na nowo. Jest tam, gdzie możemy tworzyć, raz po raz, naszą własną rzeczywistość oraz ulotne, efemeryczne chwile. Chwile, które mogą nas dotknąć i pozostać w naszych wspomnieniach, inspirować, zmieniać nas i innych na całe życie. To jest moc prawdziwej ekspresji, moc tańca.

Taniec to uzdrowiciel. W tańcu ludzkość może się spotkać.

Zapraszam ludzi do przekraczania granic, poza kryzys tożsamości, poza nacjonalizm i poza wszelkie ramy. Do uwolnienia się od ograniczeń i odnalezienia w tym uniwersalnym języku ruchu i pędu. Zapraszam wszystkich do tańca w rytmie bicia własnego serca, wewnętrznej prawdy, ponieważ tylko ruch wewnątrz nas samych prowadzi do wewnętrznej rewolucji, z której może wyniknąć prawdziwa zmiana.

Przekład z angielskiego – Olga Spirewska, Polski Ośrodek
Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI (PO ITI)

***

Karima Mansour ukończyła filmowe studia licencjackie w Instytucie Filmowym na Akademii Sztuki w Kairze. Następnie przeniosła się do Londynu, gdzie ukończyła studia licencjackie i magisterskie na wydziale tańca współczesnego w London Contemporary Dance School. W 1999 roku, po powrocie do Egiptu, założyła zespół MAAT for Contemporary Dance, będący pierwszą niezależną kompanią taneczną w Egipcie. Od momentu powstania MAAT for Contemporary Dance Mansour stworzyła ponad 20 pełnowymiarowych choreografii, które regularnie prezentowane są na międzynarodowych festiwalach. Oprócz dzieł choreograficznych, artystka zrealizowała także ponad 20 projektów teatralnych i filmowych. Mansour powołała także do życia inicjatywę wspierającą rozwój tańca współczesnego w Egipcie, działającą pod szyldem MAAT for Contemporary Art. Działalność MAAT for Contemporary Art obejmuje realizację nowych produkcji choreograficznych, organizowanie warsztatów tanecznych prowadzonych przez Mansour i zapraszanych przez nią artystów, a także pokazy filmów tańca i dyskusje na temat sztuki tanecznej i choreografii.

Mansour pracowała jako nauczycielka tańca w Cairo Opera Dance Theatre Company (1998). Ma także na swoim koncie doświadczenie jako adiunkt w Instytucie Baletu na Akademii Sztuki w Kairze (1999–2000) i wykładowczyni kontraktowa na Wydziale Sztuk Performatywnych i Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Amerykańskim w Kairze (2010). Mansour jest także założycielką i dyrektor artystyczną Centrum Tańca Współczesnego w Kairze (CCDC), które działa w ramach struktury MAAT for Contemporary Art.

Na co dzień Mansour pracuje jako niezależna choreografka, tancerka i pedagog, zapraszana przez ośrodki, festiwale i kompanie taneczne w kraju i za granicą. Nieustannie tworzy nowe dzieła choreograficzne i rozwija swój język kreacji.

Tłumaczenie biogramu – Katarzyna Pastuszak, Instytut Muzyki i Tańca

***

Międzynarodowy Dzień Tańca (IDD)

W 1982 roku Komitet Tańca ITI ustanowił 29 kwietnia – dzień, w którym chrzest przyjął twórca nowoczesnego baletu Jean-Georges Noverre (1727–1810) – Międzynarodowym Dniem Tańca. Przesłaniem Międzynarodowego Dania Tańca jest celebrowanie tańca, czerpanie radości z uniwersalnego charakteru tej formy sztuki, przekraczanie granic politycznych, kulturowych i etnicznych oraz łączenie ludzi za pomocą uniwersalnego języka tańca. Co roku w świat wysyłane jest przesłanie wybitnego choreografa lub tancerza wybranego przez Międzynarodowy Komitet Tańca ITI we współpracy ze stowarzyszeniem World Dance Alliance, które współpracuje z ITI.

:
Back

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!