Click to listen highlighted text!

Podsumowanie roku 2021 w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Dobiegł końca podwójnie jubileuszowy rok w Teatrze Polskim we Wrocławiu, wyznaczony dwiema bardzo ważnymi dla nas rocznicami – 75-leciem rozpoczęcia działalności artystycznej przez nasz teatr oraz setną rocznicą urodzin naszego patrona duchowego Tadeusza Różewicza. Rok ten, podobnie jak poprzedni, był bardzo trudny z racji pandemicznych ograniczeń. Mimo to udało nam się przygotować i pokazać aż jedenaście premier, zaczynając od monumentalnego Zmierzchu – świtem… na podstawie twórczości Izaaka Babla w reżyserii Jana Szurmieja (30–31 stycznia 2021) – pierwszy raz w historii Teatru Polskiego we Wrocławiu premiery w dwóch obsadach odbyły się online. Dodajmy, że premiery Zmierzchu – świtem… z udziałem widzów zorganizowaliśmy 20 i 21 listopada 2021. Specjalnie dla potrzeb Internetu zrealizowana została premiera adaptacji wybranych scen Kroniki wypadków miłosnych Tadeusza Konwickiego w reżyserii Igora Kowalika i Agaty Skowrońskiej (20 lutego 2021). Inaugurujące obchody Roku Różewiczowskiego Białe małżeństwo w reżyserii Martyny Łyko (13 marca 2021) zdołaliśmy kilka razy zagrać z publicznością, czego nie można już było zrobić z pokazami Kaliguli Alberta Camusa w reżyserii Roberta Czechowskiego (26 marca 2021), znowu transmitowanymi tylko przez Sieć, ten tytuł doczekał się jednak premiery z widzami 26 czerwca 2021. Wyłącznie za pośrednictwem komputerów widzowie mogli uczestniczyć w jednorazowym spektaklu work in progress Ślubów panieńskich, czyli ELEKTROmagnetyzmu serca Patrycji Babickiej vs. Aleksandra Fredry w reżyserii Macieja Wiktora (30 kwietnia 2021), ale premiera i kolejne pokazy Kasta la vista Sébastiena Thiéry’ego w reżyserii Jacka Bończyka (29 maja 2021) zostały zagrane w obecności publiczności, podobnie jak wszystkie dalsze premierowe realizacje: koprodukowane z Fundacją ArtTrakcja przedstawienie teatru tańca SKIN HUNGER w reżyserii i choreografii Joego Altera, współorganizowane przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2021 (20 sierpnia 2021), następnie Lot nad kukułczym gniazdem Dale’a Wassermana na podstawie powieści Kena Keseya w reżyserii Cezarego Ibera (10 września 2021), Stara kobieta wysiaduje Tadeusza Różewicza w reżyserii Grzegorza Brala (9 października 2021 – w setną rocznicę urodzin Autora), Listy… i wszystkie lądy i wszystkie morza świata na podstawie wierszy i listów Janusza Różewicza z książki Tadeusza Różewicza Nasz starszy brat w reżyserii i choreografii Bożeny Klimczak, z udziałem na żywo zespołu Dagadana (6 listopada 2021), oraz wystawiony na finał obchodów Roku Różewiczowskiego spektakl muzyczny Czas na mnie na podstawie poezji Tadeusza Różewicza w reżyserii Jana Szurmieja (17 grudnia 2021).

Rok Różewiczowski stał u nas nie tylko pod znakiem premier – odbyło się też siedem pokazów w ramach cyklu Teatr na ekranie: cztery w Internecie (Gliwickie lata Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Korwin-Piotrowskiego, Do piachu w reżyserii Kazimierza Kutza, Rajski ogródek w reżyserii Pawła Miśkiewicza i Kartoteka w reżyserii Konrada Swinarskiego) i trzy z widzami na Scenie Kameralnej (Duszyczka w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego, Kartoteka rozrzucona. Próby w reżyserii Tadeusza Różewicza oraz Urodziny Poety w reżyserii Kazimierza Kutza), a dodatkowo zaprosiliśmy na dwie wystawy: fotografii Adama Hawałeja Różewicz w przestrzeni Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz prac plastycznych Kingi Melki, studentki trzeciego roku scenografii na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, zainspirowanych lekturą dramatu Tadeusza Różewicza Stara kobieta wysiaduje.

W październiku Białe małżeństwo wzięło udział w VII Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie – LIX Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych i przywiozło stamtąd Nagrodę Główną im. Joanny Puzyny-Chojki „za zrealizowanie we współczesnej formie w sposób czytelny i dynamiczny przedstawienia podejmującego problem przemocy niezależnie od płci oraz temat kształtowania się osobowości, a także za znakomitą grę zespołową i indywidualną”. Kaligula ze scenografią Wojciecha Stefaniaka i kostiumami Adama Królikowskiego znalazł się natomiast w finale konkursu VI Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022. Indywidualne laury zdobyli aktorzy naszego teatru: Aldona Struzik i Mariusz Kiljan otrzymali nagrodę marszałka województwa dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury, Mariuszowi Kiljanowi dodatkowo przyznano Emocje Radia Wrocław Kultura w kategorii Teatr, Dariusza Bereskiego zaś nagrodzono Super Diamentem Wrocławia za osiągnięcia teatralno-literackie.

Premierą sztuki Stara kobieta wysiaduje świętowaliśmy jubileusz 45-lecia pracy artystycznej Marcina Rogozińskiego, a przedstawienie Czas na mnie okazało się setną premierą w dorobku Dariusza Bereskiego. Nasz zespół aktorski powiększył się w roku 2021 o Annę Habę, Katarzynę Janekowicz, Agatę Obłąkowską, Magdalenę Różańską, Bartosza Buławę, Macieja Gismana, Huberta Kowalczysa i Ernesta Nitę. Powróciły do grona aktorów Tpl Bożena Baranowska i Grażyna Krukówna. Opuścili nasz teatr Agnieszka Kwietniewska, Halina Rasiakówna, Piotr Chomik, Marek Korzeniowski, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Mrozek i Michał Opaliński. Niestety, pożegnaliśmy też naszych dawnych aktorów, którzy zmarli w ciągu minionego roku: Ryszarda Kotysa, Ferdynanda Matysika, Ludomira Olszewskiego, Miłogosta Reczka i Tadeusza Wojtycha.

Powrót

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!