Zakończył się sezon 2019/2020 w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Sezon nietypowy, bo niepełny, przerwany przez pandemię koronawirusa, która uniemożliwiła zaplanowaną na 14 marca 2020 premierę spektaklu familijnego „Błękitny Pies” wg prozy Beaty Majchrzak w reżyserii Agaty Skowrońskiej, a także przerwała próby do „Zmierzchu – świtem…” wg Izaaka Babla w reżyserii Jana Szurmieja (planowanego na maj 2020). Mimo to jesienią 2019 roku odbyły się trzy premiery: „Leśni. Apokryf” Agnieszki Wolny-Hamkało na podstawie partyzanckich opowiadań Tadeusza Różewicza (reżyseria Marta Streker), „Tatuś” pilgrima/majewskiego inspirowany powieścią Henry’ego Farrella „Co się zdarzyło Baby Jane?” oraz filmem Roberta Aldricha pod tym samym tytułem (reżyseria Seb Majewski), a także „Smutki tropików” Mateusza Pakuły (reżyseria Katarzyna Łęcka).

Miniony sezon obfitował w liczne wydarzenia. Aktorzy Teatru Polskiego wzięli udział w VIII Narodowym Czytaniu, prezentując we wrocławskim Ossolineum fragment spektaklu „Xięgi Schulza” w reżyserii Jana Szurmieja (scenę ze strażakami). Premierą „Leśnych. Apokryfu” świętowany był jubileusz 50-lecia pracy artystycznej aktora Edwina Petrykata. Na Dużej Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego Teatr gościł VIII Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa, a także polsko-gruzińską „Klasyczną koprodukcję” Katarzyny Knychalskiej w reżyserii Jacka Głomba (wspólną produkcję Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Państwowego Teatru Dramatycznego im. Ilii Czawczawadzego w Batumi). „Emigranci” Sławomira Mrożka w reżyserii Stanisława Melskiego wzięli 3 listopada 2019 roku udział w I Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „DIALOGI” w Moskwie. „Ożenić się nie mogę” Aleksandra Fredry w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego zostało zagrane z audiodeskrypcją i tłumaczeniem PJM. „Smutki tropików” zakwalifikowały się do 26. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Od marca 2020 roku na dyrektora Teatru Polskiego powołany został Jacek Gawroński, a na jego zastępcę ds. artystycznych Jan Szurmiej. Aktorowi Bogusławowi Danielewskiemu przyznano w czerwcu 2020 roku jedną z Nagród Miasta Wrocławia. Kontynuowane były cykle Teatr na ekranie i ŚWIEBODZKI OFF. Ten pierwszy to projekcje zapisów dawnych przedstawień Teatru Polskiego we Wrocławiu z archiwum Teatru Telewizji lub dawnych spektakli Teatru Telewizji powstałych we wrocławskim ośrodku Telewizji Polskiej. Odbyły się cztery pokazy z publicznością i jeden online („Gyubal Wahazar” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jacka Bunscha, „Sprawa” Aleksandra Suchowo-Kobylina w reżyserii Wiesława Wodeckiego, wieczór w 100. rocznicę urodzin Henryka Tomaszewskiego, „Szalona lokomotywa” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jacka Bunscha oraz „Ósmy krąg”. Pieśni Władimira Wysockiego, Mariny Cwietajewej, Aleksandra Galicza, Borisa Pasternaka, Aleksandra Rozenbauma oraz poetów anonimowych w reżyserii Jana Szurmieja [online]). W ramach cyklu ŚWIEBODZKI OFF Teatr gościł przedstawienia Instytutu Grotowskiego („Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” Krzysztofa Kopki i Jakuba Tabisza w ich reżyserii; „Hercia” Ady Tabisz w jej reżyserii), Wrocławskiego Teatru Tańca („Poradnik młodości” w reżyserii Tomasza Mana; „Palimpsest” w reżyserii Bożeny Klimczak; „Wyniosła” w reżyserii Bożeny Klimczak), PSYCHOTEATRU („Miejsce” Angeliki Pytel w jej reżyserii), Stowarzyszenia Spiżarnia Form Artystycznie Nieoczywistych („Męskie perspektywy miłości” Mateusza Brodowskiego i Roberta Traczyka w reżyserii Mateusza Brodowskiego), Novy Ruch Teatr („Macht mir Spaß” w reżyserii Piotra Soroki) oraz Teatru Kombinat („Oriana. Utwór” Rity Jankowskiej pod opieką reżyserską Katarzyny Dudzic-Grabińskiej).

Niestety, Teatr pożegnał również trójkę aktorów-seniorów: Danutę Balicką, Andrzeja Hrydzewicza i Andrzeja Mrozka.

Teatr Polski prowadził w tym sezonie intensywnie działania edukacyjne. Prawie 4 tysiące uczestników wzięło udział w 137 wydarzeniach. Dziesiątki warsztatów teatralnych Akademii 1212, które prowadzono w szkołach na całym Dolnym Śląsku (w Wałbrzychu, Legnicy, Kłodzku, Sycowie, Dzierżoniowie i oczywiście Wrocławiu), występy Sceny Seniora, podczas których nasi znakomici Seniorzy zaprezentowali dwie premiery („Kot w butach” Jana Brzechwy oraz „Początek przygody z Iwoną, księżniczką Burgunda” na podstawie Witolda Gombrowicza), zwiedzania teatru w ramach Teatru od kulis, spotkania z aktorami i reżyserami w ramach Klubu 1212 oraz próby otwarte, program w wsparcia premier grup amatorskich Teatr jest Wasz – to wszystko przerwała pandemia. W nowej rzeczywistości odnaleźliśmy się z Akademią 1212 Online, dzięki której nasi dotychczasowi odbiorcy mogli dalej poznawać teatr – zarówno poprzez materiały edukacyjne udostępniane na naszej stronie internetowej, jak i dzięki warsztatom prowadzonym przez nas za pomocą wideoczatu.

Wobec koronawirusowego zawieszenia Teatr przystąpił do działalności online. W czerwcu 2020 roku zrealizowano zdjęcia do pierwszej z premier zaplanowanych w Internecie – „Kroniki wypadków miłosnych” wg Tadeusza Konwickiego w reżyserii Igora Kowalika i Agaty Skowrońskiej (obecnie trwa montaż nakręconych ujęć). Od 19 marca 2020 roku na teatralnym fanpage’u (Facebook) zamieszczane były profesjonalne czytania różnych tekstów (m.in. W. Gombrowicza, J. Słowackiego, L.J. Kerna, J. Przebindowskiego, J. Brzechwy, E. Szelburg-Zarembiny, J.K. Rowling, Malcolma XD, T. Dołęgi-Mostowicza, J. Tuwima, B. Majchrzak, H. Poświatowskiej, E. Ionesco, E. Kishona) przez aktorów etatowych i z teatrem współpracujących, fragmenty archiwalnych premier („Pierwsza młodość” Ch. Giudicellego, „Zemsta” A. Fredry, „Ania z Zielonego Wzgórza” wg L.M. Montgomery), cztery odcinki cyklu „Choreografia w 4 ścianach”, film „Igorek” w reżyserii Agnieszki Curyłło, wspomnienie w 4. rocznicę śmierci Haliny Skoczyńskiej, a także fragmenty monodramu Moniki Bolly „10 przykazań dla Kaliny” w reżyserii Stanisława Melskiego. Dodatkowo w ramach obchodów Dnia Teatru Publicznego 2020, w tym roku online, przygotowano fragment „Nienawidzę” Marka Koterskiego oraz dwa fragmenty „Pana Tadeusza, czyli ostatniego zajazdu na Litwie” wg Adama Mickiewicza. Również czerwcowy pokaz w ramach cyklu Teatr na ekranie odbył się internetowo. Łącznie przez ponad trzy miesiące wyemitowano online 32 materiały filmowe, które w sumie obejrzały 172 044 osoby.

Na zakończenie sezonu 2019/2020, od 26 czerwca 2020 roku, udało się w obostrzeniach sanitarnych zagrać sześć spektakli z publicznością. Łącznie przez cały sezon odbyły się 170 przedstawienia, które w sumie obejrzało 32 697 widzów. Frekwencja za sezon 2019/2020 wyniosła 81,5%.

Powrót

Najnowsze wpisy

Tagi

Archiwa