Kończy się kolejny sezon w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Szczęśliwie obyło się w nim bez przerw w pracy artystycznej i lockdownów, choć do końca lutego 2022 roku na spektaklach obowiązywał limit widzów. Udało nam się w tym czasie pokazać pięć premier, zaczynając od hitowego Lotu nad kukułczym gniazdem Dale’a Wassermana na podstawie powieści Kena Keseya w reżyserii Cezarego Ibera (10 września 2021).
Setną rocznicę urodzin Tadeusza Różewicza uczciliśmy realizacją jego sztuki Stara kobieta wysiaduje w reżyserii Grzegorza Brala i z graną na żywo muzyką Macieja Rychłego i Daniela Grupy (9 października 2022). Jubileusz 45-lecia pracy artystycznej obchodził rolą Ślepca w tym spektaklu Marcin Rogoziński. Była to kulminacyjna premiera naszych obchodów Roku Różewiczowskiego. Z okazji tego święta w kolejnym miesiącu przypomnieliśmy postać Janusza Różewicza – poety, oficera Armii Krajowej, pierwszego krytyka i artystycznego powiernika młodszego brata Tadeusza. Okazją ku temu była premiera przedstawienia Listy… i wszystkie lądy i wszystkie morza świata na podstawie wierszy i listów Janusza Różewicza w reżyserii i choreografii Bożeny Klimczak i z udziałem na żywo zespołu Dagadana (6 listopada 2021). Obchody Roku Różewiczowskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu zamknął poetycko-muzyczny spektakl *** [Czas na mnie] w reżyserii Jana Szurmieja (17 grudnia 2021). Wykonywaną w nim na żywo muzykę przygotowało aż czworo kompozytorów: Roksana Vikaluk, Marcin Partyka, Wolfram Spyra i Kuba Stankiewicz. *** [Czas na mnie] okazał się setną premierą w dorobku aktorskim Dariusza Bereskiego. Na koniec wiosną 2022 roku do Teatru Polskiego powrócił jego były dyrektor artystyczny Paweł Miśkiewicz, przygotowując premierę przedstawienia PANI Ka PATRZY NA MORZE według Komedianta Thomasa Bernharda (28 kwietnia 2022) z wielką kreacją nestorki naszego zespołu aktorskiego Krzesisławy Dubielówny, która rolą K świętowała jubileusz 65-lecia pracy artystycznej. I tym razem muzyka była grana na żywo przez kompozytorów – Maję Kleszcz i Wojciecha Krzaka. Spektaklem PANI Ka PATRZY NA MORZE wywoływaliśmy duchy naszego teatru – przywołaliśmy realizację ze Sceny na Świebodzkim sprzed ćwierćwiecza, pamiętną premierę Krystiana Lupy Immanuel Kant według innej sztuki Bernharda.
Telewizyjny zapis archiwalny Immanuela Kanta przypomnieliśmy w ramach cyklu Teatr na ekranie. Zaprosiliśmy też widzów na dwie wystawy: fotografii Adama Hawałeja Różewicz w przestrzeni Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz prac plastycznych Kingi Melki, studentki trzeciego roku scenografii na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, zainspirowanych lekturą dramatu Stara kobieta wysiaduje. Ta ostatnia ekspozycja nosiła tytuł Czytając Różewicza.
W październiku 2021 roku Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza w reżyserii Martyny Łyko wzięło udział w VII Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie – LIX Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych i przywiozło stamtąd Nagrodę Główną im. Joanny Puzyny-Chojki „za zrealizowanie we współczesnej formie w sposób czytelny i dynamiczny przedstawienia podejmującego problem przemocy niezależnie od płci oraz temat kształtowania się osobowości, a także za znakomitą grę zespołową i indywidualną”. Kaligula Alberta Camusa w reżyserii Roberta Czechowskiego ze scenografią Wojciecha Stefaniaka i kostiumami Adama Królikowskiego znalazł się w finale konkursu VI Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022 w Lublinie. Zmierzch – świtem… na podstawie twórczości Izaaka Babla w reżyserii Jana Szurmieja zdobył natomiast nominację w kategorii Najlepszy spektakl w 16. edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury, organizowanych przez Mazowiecki Teatr Muzyczny. Indywidualne laury trafiły do aktorów naszego teatru: Aldona Struzik i Mariusz Kiljan otrzymali nagrodę marszałka województwa dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
W lutym 2022 roku szczególny jubileusz przypadł granej w naszym teatrze od 30 już lat farsie Mayday Raya Cooneya w reżyserii Wojciecha Pokory – została ona zagrana po raz tysiąc czterechsetny! Dodać warto, że kilka miesięcy wcześniej tytuł ten został wznowiony po pandemicznej przerwie w zauważalnie zmienionej obsadzie. Podobną renowację przeszła inna popularna, dwa lata młodsza farsa Cooneya w reżyserii Pokory, Okno na parlament. Jeżeli mowa o powrotach po latach, w mijającym sezonie ponownie pojawiły się w naszym repertuarze również Bracia Karamazow na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego i Filadelfijska opowieść Philipa Barry’ego – oba w reżyserii Stanisława Melskiego, a także recital Mariusza Kiljana Dwadzieścia najśmieszniejszych piosenek na świecie w reżyserii Jerzego Satanowskiego, Małe zbrodnie małżeńskie Erica-Emmanuela Schmitta w reżyserii Bogdana Toszy oraz Ożenić się nie mogę Aleksandra Fredry w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego.
Dodatkowo spektakl Błękitny Pies na podstawie książki Beaty Majchrzak w reżyserii Agaty Skowrońskiej, familijna opowieść muzyczna dla dzieci, był symultanicznie tłumaczony na język ukraiński, żeby zrozumiała go najmłodsza publiczność z Ukrainy, uchodźcy wojenni. Teatr rozpoczął ponadto polsko-norweski projekt międzynarodowy „Including Minority – włączyć mniejszość”, przygotowywany w partnerstwie z norweskim niezależnym teatrem Company B. Valiente. Punktem wyjścia dla dwóch premier scenicznych we Wrocławiu i w Oslo jest klasyczny dramat Luigiego Pirandella Tak jest, jak się państwu zdaje. Na podstawie badań społecznych przeprowadzonych w Norwegii i Polsce powstają dwa warianty scenariusza ukazujące relacje mniejszości ukraińskiej w Polsce i polskiej w Norwegii ze społecznościami lokalnymi. Na projekt złożą się również wydarzenia edukacyjne, wydawnictwa, produkcja filmowa, sesje i panele dyskusyjne. Projekt jest realizowany i finansowany z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2014–2021 oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jego zwieńczeniem będą premiery w 2023 roku. Spektakl wrocławski wyreżyseruje Gianluca Iumiento, a norweski Marcelino Martin Valiente. We wrocławskiej premierze oprócz aktorów Teatru Polskiego we Wrocławiu weźmie udział wyłoniona w castingu grupa obywateli Ukrainy.
Sezon zakończył wyjątkowy przegląd spektakli komediowych z naszego repertuaru – Komediogranie. Od 19 maja do 26 czerwca 2022 roku na dwóch scenach pokazaliśmy siedem tytułów z Francji, Wielkiej Brytanii, Polski oraz USA – tych świetnie już znanych oraz produkcji z ostatnich lat. Frekwencja dopisała.
Trwają intensywne próby do premier powakacyjnych – sezon 2022/2023 zaczniemy od mocnego uderzenia za sprawą klasyki polskiej i światowej. Na początek, już 9 września 2022, ceniona reżyserka filmowa i teatralna Magdalena Piekorz przedstawi swoją wizję Snu nocy letniej Williama Shakespeare’a. W kolejnych miesiącach zapraszamy na premiery Szewców Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Stanisława Melskiego oraz Księdza Marka Juliusza Słowackiego w reżyserii Jacka Bunscha. Tydzień po premierze Snu nocy letniej odbędzie się wreszcie przełożona z ubiegłego roku uroczysta gala jubileuszowa z okazji 75-lecia Teatru Polskiego we Wrocławiu. Przed nami również wyjazdy: spektakle Kasta la vista Sébastiena Thiéry’ego w reżyserii Jacka Bończyka pojadą we wrześniu do Nowego Sącza, PANI Ka PATRZY NA MORZE została zaproszona do Rzeszowa, przedstawienie taneczne SKIN HUNGER w reżyserii i choreografii Joego Altera, wyprodukowane w koprodukcji Teatru Polskiego we Wrocławiu i Fundacji ArtTrakcja, współorganizowane przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2021, dzięki dofinansowaniu z programu Kultura Inspirująca Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pojedzie natomiast na tournée po USA (The Ohio State Univeristy, The University of California w Davis, San Diego State Univeristy, Nowy Jork) i Meksyku (Tijuana). Głównymi miejscami prezentacji spektaklu będą ośrodki akademickie. Partnerem strategicznym jest San Diego State University. Tournée planowane jest między marcem a majem 2023 roku.
Nasz zespół aktorski powiększył się w sezonie 2021/2022 o Magdalenę Różańską, Lucynę Szierok-Giel, Klementynę Umer, Macieja Gismana, Huberta Kowalczysa i Ernesta Nitę. Opuścili nasz teatr Agnieszka Kwietniewska, Janka Woźnicka, Michał Mrozek i Michał Opaliński. Niestety, pożegnaliśmy też naszych dawnych aktorów, którzy zmarli w ciągu minionego sezonu: Antoninę Girycz, Barbarę Krafftównę, Rafała Mickiewicza, Ludomira Olszewskiego, Miłogosta Reczka i Jerzego Zassa.
Dziękujemy Wam Drodzy Widzowie za to, że byliście z nami w tym sezonie. I już dziś zapraszamy na kolejny, który zapewne będzie równie obfity.
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.