opracowanie tekstu i reżyseria MARTYNA ŁYKO
scenografia i kostiumy ANNA MARIA KARCZMARSKA, MIKOŁAJ MAŁEK
muzyka MAURYCY RACZYŃSKI
choreografia TOBIASZ SEBASTIAN BERG
Bianka i Paulinka dorastają. Dziewczyny opowiadają nam swój świat pełen absurdalnych, czasem obrzydliwych sytuacji i nadużyć, których są obserwatorkami i uczestniczkami. Wchodząc w dorosłość, poznając prawa, jakie nią rządzą, zmagają się ze swoimi lękami i frustracjami oraz kompleksami bliskich. W świecie pełnym obłudy i fałszu próbują odnaleźć siebie i swój sposób na życie. Odkrywają uwikłania gry płci w zderzeniu ze spotykaną do dziś purytańską mentalnością. Ich wybory są graniczne. Bianka, w geście buntu, ratuje się ideą białego małżeństwa, a Paulinka, widząc podatny grunt, handluje, czym może. Brzmi znajomo, prawda? Można sobie jeszcze zadać pytanie, dlaczego tak decydują.
Albo… Gdzie są ich rodzice? Co robią ich bliscy? W jakim stopniu projektują na młode pokolenie własne obsesje i porażki? Białe małżeństwo to tragiczny, karykaturalny, groteskowy, ale też zabawny portret rodziny, która nie przełamuje tabu, a na siłę wobec dorastających dziewczynek i siebie utrzymuje status quo.
Różewicz w prowokacyjnej formie rozprawia się ze stereotypami polskiej obyczajowości, szczególnie tymi, które związane są z kobiecością, męskością i erotyzmem. Główna bohaterka, dochodząc do swojej tożsamości, musi zdławić w sobie brzemię odziedziczonych norm:
Bianka niszczy te swoje „akcesoria”, te formy, w które została wepchnięta przez obyczaj domowy, przez tradycję, przez to wszystko, co było przekleństwem, co wywołało kompleksy i obsesje – niszczy to, czyli niszczy formy, w które została „wrzucona” i robi krok…
Na temat i nie na temat. Z Tadeuszem Różewiczem z okazji premiery „Białego małżeństwa” w Sztokholmie (Józef Kelera), [w:] Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem, oprac. J. Stolarczyk, Wrocław 2011, s. 119.
Spektakl dla widzów od 16. roku życia
Nagroda Główna im. Joanny Puzyny-Chojki „za zrealizowanie we współczesnej formie w sposób czytelny i dynamiczny przedstawienia podejmującego problem przemocy niezależnie od płci oraz temat kształtowania się osobowości, a także za znakomitą grę zespołową i indywidualną” – VII Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie – LIX Rzeszowskie Spotkania Teatralne (2021)
licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa
610. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Przedstawienie 15 października 2021 odbędzie się z tłumaczeniem na Polski Język Migowy i audiodeskrypcją przy współpracy z Fundacją Katarynka.
tłumacz na Polski Język Migowy – Agata Mazieńczuk
audiodeskrypcja – Magdalena Lange
Czas trwania: 95 minut (bez przerwy)
Spektakle z napisami w języku angielskim
50 zł (norm.), 40 zł (ulg.)
Streaming: 20 zł
Retransmisja: 10 zł
Bianka ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK/JUSTYNA JELEŃ
Paulina BEATA ŚLIWIŃSKA
Matka BOŻENA BARANOWSKA
Ciotka AGATA SKOWROŃSKA
Ojciec JOLANTA ZALEWSKA
Dziadek MONIKA BOLLY
Beniamin IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
Kucharcia KATARZYNA BARAN (gościnnie)/MARTYNA WITOWSKA
Obsada ról zdublowanych w przedstawieniach 28 lutego, 1 i 2 marca 2025 oraz 17 i 18 maja 2025:
Bianka JUSTYNA JELEŃ
Kucharcia MARTYNA WITOWSKA
Obsada ról zdublowanych w przedstawieniu 16 maja 2025:
Bianka ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK
Kucharcia MARTYNA WITOWSKA
Obsada ról zdublowanych w przedstawieniach XX maja 2025:
Bianka ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK/JUSTYNA JELEŃ
Kucharcia KATARZYNA BARAN/MARTYNA WITOWSKA
Recenzja Dominiki Bierczak, portal dlastudenta.pl
Recenzja Dagmary Chojnackiej, Radio RAM
Recenzja Michała Hernesa, portal tuWroclaw.com
Recenzja Huberta Michalaka, portal teatrologia.pl
Recenzja Adama Zawadzkiego, Nowa Siła Krytyczna
Recenzja Andrzeja Piątka, Dziennik Teatralny
koordynator spektaklu PATRYCJA WRÓBEL
inspicjent i sufler IWONA RÓLCZYŃSKA
charakteryzacja MARIANNA BARTNICKA, BARBARA PASKA
garderobiana GRAŻYNA MARCINKIEWICZ
montażyści BOGDAN DYLĄG, MICHAŁ KUROPATWA, TOMASZ SKRZYNIARZ, MATEUSZ STASIUK
rekwizytor JACEK SZPINKO
światło DARIUSZ BARTOŁD
realizacja światła DARIUSZ BARTOŁD, MAREK MATYSIAK, MAREK STUPKA
realizacja dźwięku MAKSIM PIECZKO, MARCIN NIEBOJEWSKI
projekt plakatu MIKOŁAJ MAŁEK
zdjęcia KLAUDYNA SCHUBERT
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.