Click to listen highlighted text!

Instytut Grotowskiego

scenariusz i reżyseria ADA TABISZ
muzyka PAULINA DERSKA
projekt grafiki MAGDALENA GŁADYSIEWICZ
opiekun artystyczny KRZYSZTOF KOPKA

Opowieść o mężczyźnie, którego żona odeszła. O człowieku samotnym, pozbawionym woli życia. Każdego dnia spędza na cmentarzu, przy grobie ukochanej, każdą wolną chwilę…

Kim jesteśmy w obliczu śmierci bliskich?

Kim oni pozostają dla nas?

Hercia to uniwersalna opowieść o samotności, utracie kogoś bliskiego, budowaniu relacji i zaangażowaniu w pomoc słabszym. Dwójka bohaterów, dojrzały mężczyzna oraz nastolatka, spotykają się przy grobie tytułowej Herci. Ich historie oparte zostały na autentycznych wypowiedziach i żadne słowo nie zostało zmyślone.

Spektakl zrealizowany w ramach „Teatru na faktach” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.

Fragmenty recenzji:

Najmocniejsze wrażenie – pod względem pomysłowości dramaturgii, jakości scenicznego rzemiosła i emocjonalnego przebiegu – zostawił wreszcie najmniejszy, najbardziej intymny spektakl przeglądu. W Herci Ady Tabisz spotyka się na scenie dwoje bohaterów: podstarzały, opuszczony mężczyzna, codziennie odwiedzający cmentarz, i pełna życia nastolatka, szukająca dla siebie miejsca, w którym mogłaby ulokować uczucia. Kiedy okaże się, że dziewczynka zaangażowała się w wolontaryjną pomoc w schronisku dla zwierząt, a mężczyzna odwiedza nie zmarłą żonę – ta odeszła z innym – ale ukochaną sukę pochowaną na cmentarzu dla zwierząt, owo proste odwrócenie znaczeń chwyta za gardło i na długo pozostawia refleksje dotyczące przywiązania i odpowiedzialności.

Adam Karol Drozdowski, „Teatr”

[…] Z kolei oddanie głosu aktorom okazało się dobrym pomysłem w przypadku […] historii mężczyzny rozpaczającego po stracie ukochanego psa – tytułowej Herci – wyreżyserowanej przez Adę Tabisz. Słowa wypowiedziane przez bohaterów tych opowieści tym razem zyskały profesjonalną, aktorską interpretację Magdaleny Gładysiewicz, Marcina Czerskiego – […] świetnie dopracowaną. […] wybrane do opowiedzenia na scenie historie mogłyby z powodzeniem stanowić inspirację do powstania na ich podstawie powieści lub filmu, choć pewnie wplotłaby się w nie wówczas w ramach pewnego artystycznego uzupełnienia fikcja – literacka lub filmowa. W przypadku interpretacji teatralnej nie dostrzegam żadnych braków, które należałoby zastąpić jakimś fikcyjnym substytutem.

Katarzyna Mikołajewska, mieszamwkulturze.pl

Skromną mądrość i magię kryjącą się w egzystencji „zwykłych” ludzi odnalazłem chociażby w spektaklu Hercia w reżyserii Ady Tabisz. […] Nie byłoby jednak tego spektaklu, gdyby nie bohaterowie, o których opowiada i artyści, którzy dotarli do ich pierwowzorów. Co ważne, aktorzy podeszli do granych przez siebie postaci z empatią i miłością – Marian Czerski jest w tej roli zarówno przejmujący, jak i rozczulający, a Magdalena Gładysiewicz pokazała wulkan pozytywnej energii, ciepła, miłości i właśnie empatii. Hercia to historia niewiarygodna, ale prawdziwa. W czasach, gdy w teatrze często dominują patologie i pseudoeksperymenty, chciałbym częściej oglądać takie małe-wielkie historie, które ściskają za serce i potrafią wprawić człowieka w pozytywny nastrój, przywracając mu wiarę w ludzi. Dzięki temu spektaklowi na mojej twarzy zagościł uśmiech. Grzechem byłoby prosić o więcej.

Michał Hernes, TuWrocław.pl

Więcej o przedstawieniu

Premiera: 15 lutego 2019, Instytut Grotowskiego, Wrocław

Czas trwania: 45 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

25 zł (norm.) i 20 zł (ulg.)

Obsada

MAGDALENA GŁADYSIEWICZ
MARIAN CZERSKI

zdjęcia DARIA PAWLAK

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!