Click to listen highlighted text!

scenariusz i reżyseria TOMASZ MAN (AST)
opieka artystyczna JAN SZURMIEJ
scenografia i kostiumy ANNA ZANIEWICZ (ASP)
muzyka IGNACY WOJCIECHOWSKI (AM)
choreografia ZBIGNIEW KARBOWSKI (AST)
przygotowanie wokalne MARZENNA WOJAK (AM, AST)
przestrzeń wizualna STUDENCI I WYKŁADOWCY ASP WROCŁAW

OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W PROJEKCIE ZE STRONY AM:
opieka artystyczna oraz koordynacja projektu: dr MARCIN RUPOCIŃSKI
kompozytor, gitara elektryczna: mgr IGNACY WOJCIECHOWSKI
realizacja nagrań: dr PRZEMYSŁAW JAROSZ, HORACY JAROSZ
studenci:
HANNA RUPOCIŃSKA – współpraca przy redagowaniu materiałów nutowych
KATARZYNA DŁUGASIEWICZ, GABRIELA MATUSIEWICZ, WIKTORIA OLSZEWSKA, EMILIA PRZYBYLIK, KINGA PÓŁTORAK – skrzypce
ANNA WAŁEK, KINGA DRĄG – altówki
MICHAŁ BIEŃ, ANTONI WOJCIECHOWSKI, MICHALINA ŻURAWSKA – wiolonczele
WERONIKA DUBIEL – fortepian

OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W PROJEKCIE ZE STRONY ASP:
koordynacja projektu: dr PAWEŁ LISEK
opieka scenograficzna: dr MATEUSZ MIROWSKI
wykładowcy: dr BARTOSZ RADZIKOWSKI, mgr ZACHARIASZ JĘDRZEJCZYK
studenci:
JADWIGA BEŃ – projekt plakatu
ANNA ZANIEWICZ – scenografia, maski, kostiumy
IGA ELERTOWICZ, WERONIKA KOWALCZYK, PATRYCJA MACHOTA, MARIA MIKOŁAJEWSKA, MAŁGORZATA MUSZYŃSKA, WIKTORIA RICHEL, MILENA STĘPIEŃ, EWA ZIELONKA – wizualizacje

OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W PROJEKCIE ZE STRONY AST:
koordynacja projektu i reżyseria: dr TOMASZ MAN
choreografia: mgr ZBIGNIEW KARBOWSKI
przygotowanie wokalne: dr MARZENNA WOJAK
studenci występujący w obsadzie: NATALIA DUDZIAK, JACEK LIS, SZYMON OZYMKO, JOANNA URBANYI, KAROL WNUK, JAGODA ZIMAŁA

Wydarzenie wieńczące obchody Roku Wisławy Szymborskiej, realizowane jako projekt Teatru Polskiego we Wrocławiu we współpracy z trzema artystycznymi uczelniami wyższymi Wrocławia w partnerstwie z wrocławskim ZOO.

Teatr Polski występuje w roli przestrzeni, w której młodzi plastycy, aktorzy i muzycy spotykają się, aby przez swoje indywidualne interpretacje twórczości Wisławy Szymborskiej stworzyć wydarzenie teatralno-muzyczno-plastyczne. W spektaklu obok studentów z AST uczestniczą również doświadczeni aktorzy Teatru Polskiego: Krzesisława Dubielówna i Bartosz Buława.

Wybrane do interpretacji artystycznej teksty Wisławy Szymborskiej jako temat przewodni mają motywy świata zwierzęcego, które wkomponowano w narrację korespondencji poetki z Kornelem Filipowiczem. Wiersze „zwierzęce” noblistki odsłaniają groteskowość i zagrożenia wynikające z antropocentrycznego zadufania człowieka, odkrywają naturę relacji ludzko-pozaludzkich oraz kondycję samego człowieka w bioróżnorodnym świecie. Pozostają one apelem o podmiotowe traktowanie zwierząt i o nierozpychanie się człowieka na planecie, którą zdominował. Ta dominacja nie może pozostawać jedynie źródłem przywilejów, ale przede wszystkim jest zobowiązaniem do odpowiedzialności. W jednym z wywiadów poetka stwierdziła: „Ale naprawdę, powtarzam, tego świata, na którym żyjemy, my nie znamy, poruszamy się po nim po omacku, naprawdę nie wiemy, co to wszystko znaczy, więc nie trzeba pomijać komara. Tyle tylko mogę powiedzieć”. Tłem dla songów, powstałych na podstawie wierszy Szymborskiej, jest przyjaźń noblistki z pisarzem Kornelem Filipowiczem, ich bliskość oraz smutek osamotnienia po śmierci partnera.

Premiera poprzedzona została debatą o statusie zwierząt w social mediach, która z udziałem Anity Jarzyny, profesora w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Łódzkiego, oraz Patryka Pufelskiego, inspektora ds. hodowli w Wydziale Ssaków Naczelnych ZOO Wrocław, odbyła się 13 grudnia 2023 roku w audytorium wrocławskiego ZOO.

licencjodawcy – Fundacja Wisławy Szymborskiej oraz spadkobiercy Kornela Filipowicza

626. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

W przedstawieniu wykorzystano następujące wiersze Wisławy Szymborskiej: W zatrzęsieniu (fragment), Kiziostychy, Zwierzęta cyrkowe, Monolog psa zaplątanego w dzieje, Łańcuchy, Dwie małpy Bruegla, Małpa, Tarsjusz, Sen starego żółwia, Żółw, Szkielet jaszczura, Widziane z góry, Niespodziewane spotkanie, Pszczoła i szyba, Przylot oraz Kot w pustym mieszkaniu

Spektaklowi towarzyszy sprzedaż książki Kornela Filipowicza i Wisławy Szymborskiej Najlepiej w życiu ma twój kot. Listy, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2016

Projekt realizowany we współpracy: Teatru Polskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu


 

Partner: ZOO Wrocław

 

 

Patronaty: Fundacja Wisławy Szymborskiej oraz Wrocław Miasto Literatury UNESCO

 

 

Główny sponsor wydarzenia: PZU Powszechny Zakład Ubezpieczeń

www.pzu.pl

PLAKAT

Premiera w Teatrze Polskim na Scenie na Świebodzkim
26 stycznia 2024

Czas trwania: 80 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

50 zł (norm.), 40 zł (ulg.)

Ceny biletów na spektakle online:

Streaming: 20
Retransmisja: 10

Obsada

Wisława Szymborska KRZESISŁAWA DUBIELÓWNA
Kizia JAGODA ZIMAŁA (AST)
Żuk BARTOSZ BUŁAWA
Ptak MARZENNA WOJAK (gościnnie)
Jaszczur NATALIA DUDZIAK (AST)
Żółw JACEK LIS (AST)
Kot SZYMON OZYMKO (AST)
Przemocowa JOANNA URBANYI (AST)
Pies KAROL WNUK (AST)
Małpa JOANNA URBANYI (AST)

asystent reżysera BARTOSZ BUŁAWA
koordynator projektu JOANNA DEGLER
koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjent i sufler IWONA RÓLCZYŃSKA

 

projekt plakatu JADWIGA BEŃ (ASP)
zdjęcia MIKOŁAJ PŁYWACZ

Obsada ról zdublowanych w przedstawieniach X i X kwietnia 2024:

X X

Recenzje

x

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!