opracowanie tekstu i reżyseria JACEK BUNSCH
scenografia i kostiumy ROBERT RUMAS
muzyka PIOTR KLIMEK
wideo PIOTR WYRZYKOWSKI
światło DARIUSZ BARTOŁD
praca nad słowem MAŁGORZATA KRÓL-SOZAŃSKA
układ pojedynku na sztylety TOMASZ ABRAMSKI
Ksiądz Marek Juliusza Słowackiego to wielki teatr wojny – każdej wojny. Przestrzeń spektaklu to miasto niekończących się walk, miasto przywodzące na myśl zarówno współczesne Aleppo, jak i ruiny, w których toczyły się historyczne zmagania XX wieku. Ukazane przez autora w poetyckiej wizji o wielkiej sile obrazu piekło wojny jest bezwzględne, pełne podłości i zdrad, okrucieństwa i szaleńczych ambicji. Niemożliwa do spełnienia namiętność Judyty i Kosakowskiego ulega zniszczeniu w ogniu nierozstrzygalnego konfliktu.
Jak w tym świecie zaburzonych wartości jawi się postać Księdza Marka? Pytania są tu fundamentalne – czy Calderonowski Książę Niezłomny w habicie dokonuje ofiary ze swojego życia, aby nadać sens zmaganiom ludzi, uwiarygodnić je wobec historii? Staje się prorokiem, kierowanym wolą Opatrzności? A może ma w sobie niebezpieczny fanatyzm ortodoksyjnego przywódcy? Czy pragnie ich uwznioślić, podnieść z błota i krwi, swoim poświęceniem ukształtować do wymiaru obrońców Ojczyzny? Postać tytułowego bohatera wzorowana została na karmelicie Marku Jandołowiczu, charyzmatycznym, natchnionym proroku.
Inscenizacja mieści się w nurcie reinterpretacji klasyki, który dochowuje wierności myśli autora, szukając zarazem nowoczesnej formy ekspresji scenicznej. Przedstawienie rozgrywające się w bezpośrednim kontakcie z widzem, w konfiguracji przestrzeni znoszącej dystans, nasycone otaczającymi widownię obrazami oraz z budującą napięcia w sposób zbliżony do narracji epickiej muzyką, zyskuje wymiar metaforyczny, a jednocześnie, mimo uwspółcześnienia, staje się areną spotkania skrajnie różnych osobowości, dorównujących swą siłą innym postaciom z kanonu romantycznych bohaterów.
W dramacie mistycznym Juliusza Słowackiego nie sposób szukać jednoznacznych odpowiedzi, lecz należy postawić najważniejsze pytanie, czy w strasznych czasach przesileń historii da się ocalić człowieczeństwo. I czy ofiara Księdza Marka ma sens w wymiarach współczesności?
licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa
622. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano 360 000,00 zł. Całkowita wartość 360 000, 00 zł
Czas trwania: 135 minut (jedna przerwa)
50 zł (norm.), 40 zł (ulg.)
Streaming: 20 zł
Retransmisja: 10 zł
Ksiądz Marek MACIEJ TOMASZEWSKI (gościnnie)
Kosakowski ERNEST NITA
Judyta MAGDALENA RÓŻAŃSKA
Rabin KRZYSZTOF KULIŃSKI
Starościc BŁAŻEJ MICHALSKI
Towarzysz BARTOSZ BUŁAWA
Regimentarz EDWIN PETRYKAT
Marszałek MARIAN CZERSKI
Bojwił MACIEJ GISMAN
Kreczetnikow MICHAŁ BIAŁECKI
Adiutant JAKUB GIEL
Branecki MARCIN ROGOZIŃSKI
Pułaski ANDRZEJ OLEJNIK
Jozafat MACIEJ BAKA
Raportowy JAKUB GRĘBSKI
Papież MARCIN PIEJAŚ (rola na filmie)
asystent reżysera MICHAŁ BIAŁECKI
asystent scenografa i kostiumografa MATEUSZ STĘPNIAK
koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjent i sufler IWONA RÓLCZYŃSKA
charakteryzacja MARIANNA BARTNICKA, MATEUSZ STĘPNIAK
garderobiana GRAŻYNA MARCINKIEWICZ
montażyści ADAM BURACZEK, BOGDAN DYLĄG, MATEUSZ GAWLIŃSKI, MIROSŁAW KOT, ADRIAN NOSARZEWSKI, MATEUSZ STASIUK, ANDRZEJ SUS, ŁUKASZ SZYSZKA
rekwizytor MARCIN WITKOWSKI
realizacja światła MAREK STUPKA
realizacja projekcji MAREK MATYSIAK
realizacja dźwięku EMIL SMARDZEWSKI
projekt plakatu ANDRZEJ PĄGOWSKI
zdjęcia MIKOŁAJ PŁYWACZ
Podziękowania za udostępnienie materiałów filmowych do spektaklu dla:
ESSE House
Evidence of Russian Aggression
Khashchi
Artyom Litvinenko
FILM.UA
Vladimir Zapryagalov
Vitalii Sheremetiev
Obsada ról zdublowanych w przedstawieniach X i X marca 2024:
X X
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.