Click to listen highlighted text!

reżyseria MARTA STREKER
dramaturgia AGNIESZKA WOLNY-HAMKAŁO
scenografia ANNA TRZPIS-McLEAN
kostiumy JULIA KOSMYNKA
muzyka SEBASTIAN ŁADYŻYŃSKI
światło/wideo MICHAŁ JANKOWSKI

Dramaturgia tekstów, które autor Kartoteki pisał na scenę i dla kina, nie miała mocnej struktury, nie skupiała się na konfliktach, budowaniu postaci. Czasem kolejne wątki czy obrazy łączyła postać bohatera. Czasem te formy opisywano wręcz jako „kolażowe”. Spektakl Leśni. Apokryf ma podobną strukturę, która przez kolejne „obrazy” nawiązuje do Do piachu i tworzy pejzaż intelektualny, jaki znamy z partyzanckich tekstów Różewicza. Odbija się w nim szereg postulatów poety, który uparcie odrzucał metaforę, był przeciwny estetyzacji i budowaniu mitów, także tych związanych z obrazem polskiego żołnierza. Bo bohaterowie byli prawdziwi.

Apokryf to tekst niekanoniczny. Nieuznany, nienatchniony i niezgodny z doktryną. Jego autentyczność jest dyskusyjna. Często jest to tekst „wydobyty z ukrycia”, ujawniony, ale skazany na funkcjonowanie na marginesie kanonu, a czasem stojący wobec niego w opozycji. Partyzanckie teksty Tadeusza Różewicza (dramat Do piachu, ale także opowiadania ze zbiorów Echa leśne, Opadły liście z drzew i Przerwany egzamin) mają taki status. Daleko im do literatury heroicznej czy patriotycznej. Ciekawe, że to właśnie ich prostota wydaje się niektórym okrutna.

Dlaczego uważamy, że warto wejść z dialog z partyzanckimi utworami poety? Kilka argumentów już padło: nie zgadzamy się na wybiórcze traktowanie jego tekstów. Nie zgadzamy się na pomijanie tych, które w danej sytuacji politycznej czy społecznej wydają się komuś niewygodne. Sytuację partyzantów odbieramy jako uniwersalną, nawet wtedy, kiedy dotyczy sporów w teatrze. Zadajemy kłam opinii, że „idiom Różewicza stał się nieproduktywny i wypadł z literackiego obiegu”. Ale jest coś jeszcze, coś bardziej osobistego: Różewicz opisał moralny i cywilizacyjny kataklizm, jakim była wojna.

Jubileusz 50-lecia pracy artystycznej Edwina Petrykata

licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa

605. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

Prapremiera polska w Teatrze Polskim na Scenie na Świebodzkim 3 października 2019

Czas trwania: 105 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

40 zł (norm.), 30 zł (ulg.)

Obsada

Smukły GRZEGORZ BOROWSKI (gościnnie)
Gustaw KRZYSZTOF BRZAZGOŃ
Konar TOMASZ LULEK
Komendant IGOR KUJAWSKI
Kwiatek PIOTR DOWNAR-ZAPOLSKI (gościnnie)
Sfinks DARIUSZ MAJ (gościnnie)
Grzmot MICHAŁ MROZEK
Ułan MICHAŁ OPALIŃSKI
Niemiec; Wąsik EDWIN PETRYKAT

asystent reżysera RAFAŁ KACZMAREK
inspicjent i sufler IWONA RÓLCZYŃSKA
charakteryzacja MARIANNA BARTNICKA, MATEUSZ STĘPNIAK
garderobiana GRAŻYNA MARCINKIEWICZ
montażyści BOGDAN DYLĄG, MIROSŁAW KOT, JEREMI MAJCZYK, MATEUSZ STASIUK
rekwizytor JACEK SZPINKO
realizacja światła i projekcji DARIUSZ BARTOŁD, KAZIMIERZ BLACHARSKI, MAREK MATYSIAK, MAREK STUPKA
realizacja dźwięku MARCIN NIEBOJEWSKI, MAKSIM PIECZKO

 

zdjęcia TOBIASZ PAPUCZYS

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!