Click to listen highlighted text!

reżyseria ERYCZE HERBUT (AST Wrocław)
adaptacja i dramaturgia KLAUDIA GĘBSKA (AST Kraków)
scenografia, kostiumy i reżyseria światła KACPER ŁYSZCZARZ (ASP)
muzyka SZYMON WANTUŁA (AM)
multimedia IGA ELERTOWICZ (ASP)
media i wideo MIKOŁAJ PŁYWACZ (TP)

opieka ze strony AM MARCIN RUPOCIŃSKI
opieka ze strony ASP MARIANNA LISIECKA-SYSKA i ZACHARIASZ JĘDRZEJCZYK
opieka ze strony AST HUBERT SULIMA
opieka graficzna ze strony Teatru Polskiego we Wrocławiu ANNA BASIAK

Ósmy dzień tygodnia Marka Hłaski – patrona roku 2024 – opowiada o brakach, z jakimi mierzą się młodzi ludzie – ich stłamszonych relacjach uczuciowych, pragnieniach cielesnych, poczuciu niezrozumienia, bezradności, tęsknocie do lepszego świata oraz braku intymnej przestrzeni. Opowiadanie, ze względu na uniwersalność podejmowanych tematów, stanowi płodny grunt do współczesnej interpretacji scenicznej. Toksyczne relacje rodzinne, dziedziczenie zachowań, światopoglądów i traum, walka o dominację i bycie widocznym w społecznej hierarchii ukazane są w aktach poszukiwania odwagi do wyrażania uczuć i potrzeb emocjonalnych. Czasami jednak, wbrew racjonalności i dobrym zamiarom, instynkty ujawniają się, zaburzając ugruntowany społecznie i kulturowo porządek. Główną osią inscenizacji jest artystyczne przepracowanie zagadnień dziedziczenia rodzinnych traum, problemów seksualności, relacji uczuciowych oraz dziewictwa.
Znieczulona strachem przed zmianą rodzina, w której żyje główna bohaterka – Agnieszka, nie rozumie jej potrzeby rozwoju i samostanowienia. Młoda kobieta poddaje krytycznej obserwacji otaczający ją świat. Pogrążona w depresji matka, oskarżając córkę o „puszczanie się”, projektuje na nią własne doświadczenia i nie umie znaleźć z Agnieszką wspólnego języka. Zdominowany przez żonę ojciec beznadzieję codzienności leczy myślą o wyjeździe na ryby. Brat Grzegorz pił, pije i będzie pił. Chłopak Agnieszki Pietrek, przygnieciony doświadczeniem pobytu w więzieniu, nie jest w stanie oderwać się od bolesnych wspomnień i koncentrując się na własnej traumie, nie umie zrozumieć lęków i pragnień swojej partnerki. Mieszkający kątem w domu Agnieszki Zawadzki, pozując na brutalnego twardziela, chce udowodnić swoją męskość, której ucieleśnieniem jest wciąż naprawiany przez niego motor; ostatecznie jednak nie jest w stanie przełamać własnej nieśmiałości i naiwnie głosi czystość i niewinność zdradzającej go narzeczonej. Agnieszka, zrozumiawszy, że otaczający ją mężczyźni kochają mit kobiety, postanawia dokonać rytuału przejścia – utraty dziewictwa z przypadkowo poznanym mężczyzną. Chce doświadczyć świata na własnych zasadach bez męskiego, nieudacznego przewodnictwa. Czy da jej to poczucie wolności?

Patriarchalne społeczeństwo u Hłaski jawi się jako nienaruszalny, szary kamień – trudno jest zmienić jego stan, jest matowe, pozbawione życiowych funkcji i emocji. Bezradność znajduje ujście w przemocy, obecnej na poziomie języka i czynów. Jeśli pojawia się w jego otoczeniu ktoś, kto wymyka się wytyczonej przez nie ścieżce – zostaje ukarany. Na różne sposoby.

Tytuł utworu jest symboliczny: oznacza oczekiwanie na wyrwanie się z opresyjności relacji rodzinnych, traum cielesnych, przygniatającej tandety i degrengolady codzienności – co się wydarza, kiedy ósmy dzień tygodnia jednak nadchodzi?

licencjodawcy – Agnieszka Czyżewska, Małgorzata Wolf

627. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

Projekt realizowany we współpracy: Teatru Polskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu


 

Główny sponsor wydarzenia: PZU Powszechny Zakład Ubezpieczeń

www.pzu.pl

Patronat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenie im. Marka Hłaski

 

Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”

PLAKAT

TRAILER

Premiera w Teatrze Polskim
na Scenie na Świebodzkim
11 października 2024

Czas trwania: 85 minut (bez przerwy)

UWAGA!
W spektaklu wykorzystywane są efekty stroboskopowe

Ceny biletów:

50 zł (norm.), 40 zł (ulg.)

Ceny biletów na spektakle online:

Streaming: 20
Retransmisja: 10

Obsada

Aga SOFIA GRZYBACZ (AST)
Pietrek MICHAŁ SKIBA (AST)
Grzegorz MICHAŁ ŁUKASIK (AST)
Matka MAGDALENA RÓŻAŃSKA
Ojciec ANDRZEJ OLEJNIK
Zawadzki MATEUSZ GUZOWSKI (AST)
Facet/Roman ERNEST NITA
Marysia ANASTAZJA KOWALSKA (AST; rola na filmie)

koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjent EWA WILK
sufler MAGDALENA KABATA

 

projekt plakatu IGA ELERTOWICZ
zdjęcia MIKOŁAJ PŁYWACZ

Obsada ról zdublowanych w przedstawieniach X i X października 2024:

X X

Recenzje

x

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!