przekład JACEK ST. BURAS
reżyseria PAWEŁ MIŚKIEWICZ
scenografia i kostiumy BARBARA HANICKA
muzyka MAJA KLESZCZ i WOJCIECH KRZAK
reżyseria światła JĘDRZEJ JĘCIKOWSKI
Spektakl na podstawie sztuki Thomasa Bernharda Komediant (Der Theatermacher), będącej ironicznym rozważaniem na temat kondycji zawodu aktorskiego. Kim jest aktor – kapłanem sztuki czy błaznem? Główny bohater dramatu, zasłużony artysta teatru i zarazem wielki megaloman, przybywa z rodziną do zapyziałej miejscowości na prowincji, aby zagrać tam przedstawienie. Staje się to impulsem do rozpamiętywania jego życia, dorobku i refleksji nad istotą jego zawodu. Przedstawienie Pawła Miśkiewicza jest wywoływaniem duchów teatru – przywołujemy realizację ze Sceny na Świebodzkim sprzed ćwierćwiecza, pamiętny spektakl Krystiana Lupy Immanuel Kant według innej sztuki austriackiego autora, z wybitnymi rolami Krzesisławy Dubielówny i Wojciecha Ziemiańskiego, którzy grają również w obecnej premierze.
W groteskowym przedstawieniu Lupy słynny filozof podróżował na pokładzie transatlantyku do Ameryki, gdzie miał przejść operację ratującą mu wzrok. Immanuel Kant nigdy nie opuścił Królewca. Jeżeli Pani Kant patrzyła na morze, to mógł to być zaledwie jakiś skrawek Bałtyku.
Wkraczając w świat Bernharda, wchodzimy w przestrzeń pełną umowności, niejednoznaczności, gmatwania światów… W magiczny obszar teatru.
W najprawdziwszym sensie tego słowa jesteśmy dziećmi teatru. Natura jest teatrem samym w sobie. Ludzie są na łonie tej natury jak teatru samego w sobie aktorami, po których niewiele się już można spodziewać.
Thomas Bernhard, „Autobiografie”
O czym jest spektakl? O naturze teatru, jego ulotności, nietrwałości, uwodzicielskim pięknie, ale też o jego okrucieństwie, niewierności i pozornej realności. Jest też opowieścią o świecie i ludziach, którzy tworzą to niedoskonałe uniwersum. Świecie wartości pozornych, pozbawionym stałych punktów oparcia, kapryśnym i pełnym przemocy.
licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa
619. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu
Przestrzeń spektaklu inspirowana jest scenografią do przedstawienia Immanuel Kant Thomasa Bernharda zrealizowanego w Teatrze Polskim we Wrocławiu w 1996 roku w reżyserii i scenografii Krystiana Lupy. W spektaklu wykorzystano też fragmenty archiwalnego zapisu dźwiękowego tego przedstawienia. Specjalne podziękowania dla Haliny Rasiakówny za zgodę na wykorzystanie zapisu dźwiękowego fragmentu Jej roli.
Czas trwania: 95 minut (bez przerwy)
50 zł (norm.), 40 zł (ulg.)
Streaming: 20 zł
Retransmisja: 10 zł
K KRZESISŁAWA DUBIELÓWNA
Gospodarz MARIAN CZERSKI
Młoda aktorka ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK/LUCYNA SZIEROK-GIEL
Kant WOJCIECH ZIEMIAŃSKI (gościnnie)
muzycy:
MAJA KLESZCZ – śpiew
WOJCIECH KRZAK – gitara, perkusjonalia
koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjent IWONA RÓLCZYŃSKA
sufler WIESŁAWA GENEROWICZ
charakteryzacja MARIANNA BARTNICKA
garderobiane MILENA KUKLA, GRAŻYNA MARCINKIEWICZ
montażyści ADAM BURACZEK, BOGDAN DYLĄG, MIROSŁAW KOT, ADRIAN NOSARZEWSKI, ŁUKASZ SZYSZKA
rekwizytor MARCIN WITKOWSKI
realizacja światła DARIUSZ BARTOŁD, DAMIAN DUCZMALEWSKI, MAREK STUPKA
realizacja dźwięku EMIL SMARDZEWSKI
projekt plakatu KINGA MELKA
zdjęcia MIKOŁAJ PŁYWACZ
Obsada roli zdublowanej w przedstawieniach 23, 24, 25 i 26 maja 2024:
Młoda aktorka LUCYNA SZIEROK-GIEL
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.