Click to listen highlighted text!

libretto JAN SZURMIEJ
reżyseria, inscenizacja i choreografia
JAN SZURMIEJ
muzyka i aranżacje MARCIN PARTYKA
scenografia MARTA HUBKA, DAMIAN BANASZ
kostiumy MARTA HUBKA
współpraca choreograficzna MAGDALENA MAJTYKA
przygotowanie wokalne MAŁGORZATA JAWORSKA-KACZMAREK
piosenki i ich przekłady ROMAN KOŁAKOWSKI, ANDRZEJ OZGA, JAN SZURMIEJ, ALEKSANDR WERTYŃSKI oraz utwory tradycyjne

wykonanie muzyki – orkiestra pod dyrekcją MARCINA PARTYKI
soliści:
VOYTEK PRONIEWICZ – skrzypce
PRZEMYSŁAW SKAŁUBA – klarnety
DANIEL ORLIKOWSKI – trąbka
MARCIN PARTYKA – fortepian

Zmierzch – świtem… to opowieść o tym, jak ginie świat Odessy sprzed stu lat. Jak żyli i jak umierają bohaterowie tego czasu. Zanurzamy się we wrzącym miłością i zbrodnią czasie przełomu. Kiedy Zmierzch odchodzi i staje się… Świtem. Akcja toczy się w zaułkach Mołdawanki, na ulicach, w traktierniach i szalonych kabaretach umierającego miasta. Bohaterów przedstawienia poznajemy przez fabularną opowieść, ale i przez wkomponowane w całość songi. Na scenie oglądamy kilkudziesięciu aktorów, którzy wprowadzają nas w zaskakujący dziś egzotyczny czas, kiedy stary i znany z doświadczenia świat ginął pod butem nieubłaganej, czerwonej rewolucji. Słuchamy też pieśni sprzed lat, ale i tych napisanych współcześnie, które pełniej pozwolą widzom poznać tamten świat. Przedstawienie Jana Szurmieja oparte jest na twórczości Izaaka Babla. Oprócz dramatu Zmierzch wykorzystane zostały wątki z Opowiadań odeskich i innych utworów. Na scenie w widowiskowej inscenizacji oglądamy ponad 30 aktorów Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Przedstawienie nabrało złowrogiej aktualności w obliczu obecnej bestialskiej napaści Rosji na Ukrainę, również na Odessę, miejsce akcji spektaklu. Minęło sto lat, a bezwzględne mechanizmy historii nadal funkcjonują bez zmian – nowa rzeczywistość za wszelką cenę usiłuje wyprzeć tę starą. Chcemy naszym przedstawieniem wyrazić solidarność z dzielnym narodem ukraińskim i podziw dla jego niezłomności.

licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa

609. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

Spektakl objęty patronatem Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plakat

Trailer

Spot

Trailer 2

Premiera online w Teatrze Polskim na Dużej Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
30 i 31 stycznia 2021

Pierwsze przedstawienia z publicznością w Teatrze Polskim na Dużej Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego
20 i 21 listopada 2021

Czas trwania: 190 minut (jedna przerwa)

UWAGA!
W spektaklu markowane jest spożywanie alkoholu, a także palone są papierosy

Ceny biletów:

strefa VIP: 100
I miejsca: 80 zł (norm.), 65 zł (ulg.)
II miejsca: 70 zł (norm.), 55 zł (ulg.)

Ceny biletów na spektakle online:

Streaming: 20
Retransmisja: 10

Obsada

Rodzina Krzyków
Mendel Krzyk STANISŁAW MELSKI/KRZYSZTOF KULIŃSKI
Benia Krzyk MARIUSZ KILJAN/BŁAŻEJ MICHALSKI
Nechama Krzyk GRAŻYNA KRUKÓWNA
Lowka Krzyk IGOR KOWALIK
Dwojra Krzyk MONIKA BOLLY

Mołdawanka, Symbol Żydowskiej Dzielnicy w Odessie ROKSANA VIKALUK (gościnnie)/KATARZYNA JANEKOWICZ
Marusia Jewtuszenko – kochanka Mendla ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK/JUSTYNA JELEŃ
Jewtuszenko – matka Marusi ALDONA STRUZIK
Arie-Lejb MAREK FELIKSIAK

Banda Beni Krzyka
Sieńka Tupacz ERNEST NITA
Monia Artylerzysta KRZYSZTOF BRZAZGOŃ
Sasza Sobkow BARTOSZ BUŁAWA
Sonia Blumfsztain – Złota Rączka EWELINA JAWORSKA (gościnnie)

Banda Semena Gracza
Semen Gracz DARIUSZ BERESKI
Lowka Kacap JAKUB GRĘBSKI
Sawka Bucis MACIEJ BAKA

Kabaret Monte Carlo
Lubka Kozak AGATA SKOWROŃSKA
Girlsy w kabarecie KATARZYNA BARAN (gościnnie)/JUSTYNA JELEŃ, ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK, KATARZYNA JANEKOWICZ, EWELINA JAWORSKA (gościnnie), MARIKA KLARMAN-GISMAN, AGATA OBŁĄKOWSKA-MAZURKIEWICZ, LUCYNA SZIEROK-GIEL, BEATA ŚLIWIŃSKA, KLEMENTYNA UMER

Traktiernia na Priwozie
Riabcow – właściciel traktierni MARIAN CZERSKI
Mitia – kelner w traktierni JAKUB GRĘBSKI
Fomin – dostawca ANDRZEJ OLEJNIK
Urusow – pokątny doradca KRZYSZTOF FRANIECZEK
Piatirubel – kowal, przyjaciel Mendla MARCIN ROGOZIŃSKI

Kłasza Zubariewa IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
Praczki w traktierni KATARZYNA BARAN (gościnnie)/JUSTYNA JELEŃ, ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK, KATARZYNA JANEKOWICZ, EWELINA JAWORSKA (gościnnie), MARIKA KLARMAN-GISMAN, AGATA OBŁĄKOWSKA-MAZURKIEWICZ, LUCYNA SZIEROK-GIEL, BEATA ŚLIWIŃSKA, KLEMENTYNA UMER
Grek BARTOSZ BUŁAWA
Marynarz MARCIN PIEJAŚ
Turek MICHAŁ BIAŁECKI
Chór ślepców MACIEJ BAKA, DARIUSZ BERESKI, KRZYSZTOF BRZAZGOŃ, ANDRZEJ GAŁŁA, MACIEJ GISMAN
Dziewczynka z akordeonem BASIA BARTOŁD (gościnnie)
Ruwim Tartakowski ANDRZEJ GAŁŁA
Bojarski MARCIN PIEJAŚ
Prystaw Sokowicz MICHAŁ BIAŁECKI
Kantor ROKSANA VIKALUK (gościnnie)/KATARZYNA JANEKOWICZ
Feldman – komendant Czeka ANDRZEJ OLEJNIK
Asja – Cyganka MARIKA KLARMAN-GISMAN
Josif Muginsztejn KRZYSZTOF FRANIECZEK
Księgowa IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
Referent – Paser-Farmazończyk MACIEJ GISMAN
Kobieta – Symbol Rewolucji (Śmierć) ALEKSANDRA CHAPKO-KLIMCZAK/BEATA ŚLIWIŃSKA
Kobieta – Czarny Clown (Wertyński) BEATA ŚLIWIŃSKA/KATARZYNA JANEKOWICZ
Rabin Ben Zcharia MARIAN CZERSKI
Madame Wajner KATARZYNA BARAN (gościnnie)/MARTYNA WITOWSKA
Mesje Wajner MACIEJ GISMAN
Ciocia Chaja ALDONA STRUZIK
Wancowski MARIAN CZERSKI
Handlarki KATARZYNA BARAN (gościnnie)/MARTYNA WITOWSKA, IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
oraz
Odeska finansjera; Goście kabaretu Monte Carlo; Bywalcy Casina; Goście traktierni na Priwozie; Szpicle; Goście na weselu; Mieszkańcy Mołdawanki

asystent reżysera IGOR KOWALIK
asystent scenografa JAN GŁĄB
asystent kostiumologa JADWIGA ZIEMIŃSKA
koordynator spektaklu KAROLINA GONERA
inspicjenci EWA WILK, WIESŁAWA GENEROWICZ
sufler MAGDALENA KABATA
charakteryzacja MARIANNA BARTNICKA, BARBARA PASKA, MATEUSZ STĘPNIAK, EWELINA ŁOŚKO, EWA SOSZYŃSKA, ANNA SOWA, WANDA ŚPIEWAK
garderobiane ANNA DOBOSZ, LUCYNA DOMAŃSKA, BEATA MAZURKIEWICZ, JOANNA ZBOROWSKA
montażyści ADAM BURACZEK, BOGDAN DYLĄG, MIROSŁAW GOŁĘBIOWSKI, MIROSŁAW KOT, RAFAŁ KRECZMER, KRZYSZTOF RYBACKI, PAWEŁ STANASZEK, MATEUSZ STASIUK, ANDRZEJ SUS, ŁUKASZ SZYSZKA
rekwizytorzy MAREK IWANASZKO, JAROSŁAW KEMPA
realizacja światła DARIUSZ BARTOŁD, WOJCIECH BRATOS, PAWEŁ OLSZEWSKI
realizacja projekcji DARIUSZ BARTOŁD, MAREK MATYSIAK, MAREK STUPKA
realizacja dźwięku PIOTR GMEREK

 

projekt plakatu ANDRZEJ PĄGOWSKI
zdjęcia JAREK KUŚMIERSKI

Obsada przedstawień 2 i 4 lutego 2024:

Mendel Krzyk STANISŁAW MELSKI
Benia Krzyk BŁAŻEJ MICHALSKI
Nechama Krzyk GRAŻYNA KRUKÓWNA
Lowka Krzyk IGOR KOWALIK
Dwojra Krzyk MONIKA BOLLY
Arie-Lejb MAREK FELIKSIAK
Referent – Paser-Farmazończyk; Mesje Wajner; Chór ślepców MACIEJ GISMAN
Sieńka Tupacz ERNEST NITA
Monia Artylerzysta; Chór ślepców KRZYSZTOF BRZAZGOŃ
Sasza Sobkow; Grek BARTOSZ BUŁAWA
Semen Gracz; Chór ślepców DARIUSZ BERESKI
Lowka Kacap; Mitia JAKUB GRĘBSKI
Sawka Bucis; Chór ślepców MACIEJ BAKA
Ruwim Tartakowski; Chór ślepców ANDRZEJ GAŁŁA
Bojarski; Marynarz MARCIN PIEJAŚ
Lubka Kozak AGATA SKOWROŃSKA
Marusia Jewtuszenko; Girlsa; Praczka JUSTYNA JELEŃ
Jewtuszenko – matka Marusi; Ciocia Chaja ALDONA STRUZIK
Riabcow; Rabin Ben Zcharia; Wancowski MARIAN CZERSKI
Fomin; Feldman ANDRZEJ OLEJNIK
Urusow; Josif Muginsztejn KRZYSZTOF FRANIECZEK
Piatirubel MARCIN ROGOZIŃSKI
Sonia Blumfsztain – Złota Rączka; Girlsa; Praczka EWELINA JAWORSKA
Mołdawanka; Kantor ROKSANA VIKALUK
Prystaw Sokowicz; Turek MICHAŁ BIAŁECKI
Kłasza Zubariewa; Handlarka; Księgowa IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
Madame Wajner; Handlarka MARTYNA WITOWSKA
Asja – Cyganka; Girlsa; Praczka MARIKA KLARMAN-GISMAN
Kobieta – Czarny Clown (Wertyński); Girlsa; Praczka KATARZYNA JANEKOWICZ
Kobieta – Symbol Rewolucji (Śmierć); Girlsa; Praczka BEATA ŚLIWIŃSKA
Girlsa; Praczka AGATA OBŁĄKOWSKA-MAZURKIEWICZ
Girlsa; Praczka LUCYNA SZIEROK-GIEL
Girlsa; Praczka KLEMENTYNA UMER
Dziewczynka z akordeonem BASIA BARTOŁD

Obsada przedstawienia 3 lutego 2024:

Mendel Krzyk KRZYSZTOF KULIŃSKI
Benia Krzyk BŁAŻEJ MICHALSKI
Nechama Krzyk GRAŻYNA KRUKÓWNA
Lowka Krzyk IGOR KOWALIK
Dwojra Krzyk MONIKA BOLLY
Arie-Lejb MAREK FELIKSIAK
Referent – Paser-Farmazończyk; Mesje Wajner; Chór ślepców MACIEJ GISMAN
Sieńka Tupacz ERNEST NITA
Monia Artylerzysta; Chór ślepców KRZYSZTOF BRZAZGOŃ
Sasza Sobkow; Grek BARTOSZ BUŁAWA
Semen Gracz; Chór ślepców DARIUSZ BERESKI
Lowka Kacap; Mitia JAKUB GRĘBSKI
Sawka Bucis; Chór ślepców MACIEJ BAKA
Ruwim Tartakowski; Chór ślepców ANDRZEJ GAŁŁA
Bojarski; Marynarz MARCIN PIEJAŚ
Lubka Kozak AGATA SKOWROŃSKA
Marusia Jewtuszenko; Girlsa; Praczka JUSTYNA JELEŃ
Jewtuszenko – matka Marusi; Ciocia Chaja ALDONA STRUZIK
Riabcow; Rabin Ben Zcharia; Wancowski MARIAN CZERSKI
Fomin; Feldman ANDRZEJ OLEJNIK
Urusow; Josif Muginsztejn KRZYSZTOF FRANIECZEK
Piatirubel MARCIN ROGOZIŃSKI
Sonia Blumfsztain – Złota Rączka; Girlsa; Praczka EWELINA JAWORSKA
Mołdawanka; Kantor ROKSANA VIKALUK
Prystaw Sokowicz; Turek MICHAŁ BIAŁECKI
Kłasza Zubariewa; Handlarka; Księgowa IWONA KUCHARZAK-DZIUDA
Madame Wajner; Handlarka MARTYNA WITOWSKA
Asja – Cyganka; Girlsa; Praczka MARIKA KLARMAN-GISMAN
Kobieta – Symbol Rewolucji (Śmierć); Girlsa; Praczka KATARZYNA JANEKOWICZ
Kobieta – Czarny Clown (Wertyński); Girlsa; Praczka BEATA ŚLIWIŃSKA
Girlsa; Praczka AGATA OBŁĄKOWSKA-MAZURKIEWICZ
Girlsa; Praczka LUCYNA SZIEROK-GIEL
Girlsa; Praczka KLEMENTYNA UMER
Dziewczynka z akordeonem BASIA BARTOŁD

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!