Krzysztof Szekalski – Sny Mariny Abramović
reżyseria – Aleksandra Jakubczak
<!–
dramaturgia – xx
–>
czytali: Małgorzata Gorol, Agnieszka Kwietniewska, Katarzyna Strączek, Michał Opaliński, Marcin Pempuś
Tekst inspirowany jest postacią Mariny Abramović, jej unikatową kondycją jako artystki i kobiety, która jako pionierka sztuki performansu przekraczała granicę własnego ciała oraz możliwości umysłu, a 25 lat później stała się ekskluzywną marką, królową świata sztuki i fetyszem popkultury. Jej wyjątkowa droga posłużyła za kanwę stworzenia fantazji na temat roli i pozycji artysty w sztuce i tęsknoty za radykalnie pełną, niezapośredniczoną obecnością i takim doświadczaniem.
Abramović jest tu fantazmatem, figurą uwalniającą tematy i motywy. Jest pytaniem o możliwość radykalnego bycia w sztuce i w życiu; o to, czym dzisiaj może być poświęcenie się dla sztuki. Czy sztuka teatru może być jeszcze wehikułem duchowego rozwoju, samodoskonalenia, zmiany, przestrzenią prawdziwego spotkania, uwalniającym od ograniczeń przekroczeniem samych siebie, jak marzyli o tym wielcy teatru, jak choćby Antonin Artaud czy Jerzy Grotowski?
<!–
Od reżyserki:
xx.
–>
Krzysztof Szekalski – aktor, dramatopisarz. Ukończył Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Był etatowym aktorem w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy w latach 2000–2006. Grał w spektaklach Krystiana Lupy (Auslöschung – Wymazywanie, Niedokończony utwór na aktora), Agnieszki Glińskiej, Jérôme’a Bela (The Show Must Go On). Jest autorem sztuk teatralnych. Trzy z nich zostały zakwalifikowane do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Współtworzył scenariusz spektaklu Zachem. Interwencja w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Jest autorem i reżyserem monodramu Samospalenie (premiera 14 października 2013 w Teatrze Praga w Warszawie). Kolejnym wystawionym tekstem był Serdeczny (premiera 29 listopada 2013 w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu). Na tegorocznej rezydencji Sopot Non-Fiction realizował jako reżyser projekt Poznań miasto otwarte.
Aleksandra Jakubczak – rocznik 1983. Absolwentka wiedzy o teatrze Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Studium Przekładu Literackiego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie studentka czwartego roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała m.in z Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze, Teatrem Na Woli w Warszawie, Malta Festival oraz Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie w październiku 2013 zrealizowała spektakl dokumentalny Zachem. Interwencja (reż. Jakubczak/Wdowik). Jako laureatka konkursu Off: Premiery / Prezentacje w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia wyreżyserowała przedstawienie Serdeczny wg tekstu Krzysztofa Szekalskiego (2013, prezentowany w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu oraz Teatrze Studio w Warszawie). Podczas Ruhrtriennale 2014 asystowała przy produkcjach Romea Castellucciego Le Sacre du Printemps oraz Neither. Odbyła także warsztat mistrzowski u Jana Lauwersa podczas Biennale Teatru w Wenecji 2013.
Czytanie przygotowane w ramach XVII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.
<!–
Wstęp wolny! Zapraszamy!
–>
W tym sezonie kontynuujemy plebiscyt na najlepsze Czytanie. Zachęcamy naszych widzów do głosowania na ulubione Czytania na naszej stronie internetowej. Możliwość głosowania i komentowania zostanie uruchomiona na podstronach kolejnych Czytań, od Snów Mariny Abramović począwszy, dwie godziny od rozpoczęcia każdej imprezy.
Publiczność „Czynnych poniedziałków” uznała, że w sezonie 2013/2014 najlepsze Czytanie przygotowała Małgorzata Siuda na podstawie sztuki Lukasa Bärfussa Seksualne neurozy naszych rodziców.