Click to listen highlighted text!

Bożena Baranowska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, 1977

W Teatrze Polskim we Wrocławiu od 1.09.1977 do 31.08.2018 i od 1.04.2021 z przerwą w latach 1988-1998 (pobyt za granicą)

Była pedagogiem PWST we Wrocławiu
Od roku 1994 pedagog, a w latach 1997-2000 dodatkowo dziekan Wydziału Aktorskiego ETI w Berlinie

Laureatka Złotej Iglicy, 1986

Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", 2011

Przygotowała w Teatrze Polskim we Wrocławiu w ramach cyklu "Czynne poniedziałki" czytania Kwartetu Heinera Müllera (29 I 2007) oraz Wszystkich rodzajów śmierci Artura Pałygi (16 XII 2013), a w Berlinie czytania współczesnych polskich sztuk w tłumaczeniu Andreasa Volka - do tej pory m.in. Piaskownicy Michała Walczaka, From Poland with Love Pawła Demirskiego, Uśmiechu grejpruta Jana Klaty, Od jutra będziemy dobrzy Pawła Sali, Trash Story Magdy Fertacz, Nad Mariusza Bielińskiego czy Szajby Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk

Role w Teatrze Polskim we Wrocławiu:

Tania, Rozstanie w czerwcu A. Wampiłowa, reż. G. Mrówczyński, 1977

Szlachcianka; Panna; Subretka; Zosia; Pani; Córka; Modelka; Andruska, Kram z piosenkami L. Schillera, reż. T. Kozłowski, 1978

Helena, Pan Jowialski A. Fredry, reż. W. Zatorski, 1979 (nagroda aktorska, VI Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska”, 1980)

Maja Ochołowska, Opętani wg W. Gombrowicza, reż. T. Minc, 1980

Zofia Plejtus, Matka S.I. Witkiewicza, reż. P. Paradowski, 1980

Uczestniczka Rewii, Yo-Yo M. Piwowskiego wg Paragrafu 22 J. Hellera, reż. T. Minc, 1981

Haneczka, Wesele S. Wyspiańskiego, reż. I. Przegrodzki, 1981

Klarysa, Fircyk w zalotach F. Zabłockiego, reż. J. Bunsch, 1982

Elmira, Świętoszek Molière’a, reż. A.J. Dąbrowski, 1983

Żona, Krokodyl wg F. Dostojewskiego, reż. E. Korin, 1983

Ismena, Antygona Sofoklesa, reż. E. Bułhak, 1984

Zerzabella, Parady J. Potockiego, reż. J. Bunsch, 1984

Dziewczyna; Wdowa II, Na czworakach T. Różewicza, reż. T. Minc, 1985

Cyganeczka, Bar Świat wg B. Hrabala, reż. I. Krobot, 1985

Kunegunda; Służąca IV; Rufa, Kandyd, czyli Optymizm wg Voltaire’a, reż. M. Wojtyszko, 1986

Baba; Jedna z Chóru; Babcia klozetowa, Historia PRL wg Mrożka, reż. J. Jarocki, 1998 [również realizacja TV]

Matka, Krwawe gody F.G. Lorki, reż. J. Szurmiej, 1999

Erna, Prezydentki W. Schwaba, reż. K. Lupa, 1999 (nagroda aktorska, XL Kaliskie Spotkania Teatralne, 2000)

Elżbieta, Przypadek Klary D. Loher, reż. P. Miśkiewicz, 2001 [transmisja w TVP Kultura]

Kwasznia, Azyl wg M. Gorkiego, reż. K. Lupa, 2003

Olga, ONE według Trzech sióstr Antona Czechowa, reż. M. Pęcikiewicz, 2006

Matka; Siostra Przełożona; Pierwsza Kobieta; Gospodyni, Don Juan wraca z wojny Ö. von Horvátha, reż. G. Roll, 2007

Zinajda Sawiszna; Marina, Samsara Disco na podstawie Iwanowa A. Czechowa i Życia owadów W. Pielewina, reż. A. Olsten, 2009

Bożena, Mitologie T. Jękota pod pretekstem Mitologii R. Barthes’a, reż. P. Świątek, 2013

Anna Schreker, Wycinka Holzfällen T. Bernharda, reż. K. Lupa, 2014

Matka, Białe małżeństwo T. Różewicza, reż. M. Łyko, 2021

Matka, Kasta la vista S. Thiéry’ego, reż. J. Bończyk, 2021

Matka, Czas na mnie wg T. Różewicza, reż. J. Szurmiej, 2021

Debiutowała po maturze jako adeptka w Teatrze im. A. Węgierki w Białymstoku:

Lucy, Opera za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla, reż. R. Kubiak, 1973

Role dyplomowe:

Sylwia; Laura; Rusela, Gra interesów J. Buonawentego, reż. M. Kaniewska, PWSFTviT w Łodzi, 1976

Nastia, Na dnie M. Gorkiego, reż. T. Aleksandrowicz, PWSFTviT w Łodzi, 1977

W latach 1990-1997 była aktorką Teatru Kreatur w Berlinie, gdzie m.in. wystąpiła jako:

Poldina, Sklepy cynamonowe wg B. Schulza, reż. A. Woron, 1990

Isabela, Koniec przytułku wg I. Babla, reż. A. Woron, 1991

Postać, K. wg Procesu F. Kafki, reż. A. Woron, 1993

Matka, Pociąg Łazarza R. Schapera, reż. A. Woron, 1994

Baba, Prorok Ilja T. Słobodzianka, reż. A. Woron, 1995

Role w innych teatrach:

Aktorka, Hamlet W. Shakespeare’a, reż. M. Simon, Staatsschauspiel w Dreźnie w koprodukcji z Teatrem Polskim we Wrocławiu, 2006

Pani Grubach, Proces wg F. Kafki, reż. K. Lupa, Nowy Teatr w Warszawie w koprodukcji ze STUDIEM teatremgalerią w Warszawie, Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie, TR Warszawa i Le Quai – Centre Dramatique National Angers Pays de la Loire, 2017

Role w Teatrze Telewizji:

Anna, Doktor medycyny J. Korzeniowskiego, reż. T. Aleksandrowicz, 1977

Stara kobieta, Miłość na Madagaskarze P. Turriniego, reż. W. Krzystek, 2000

Matka Pawła, Piękna pani Seidenman wg Początku A. Szczypiorskiego, reż. J. Kijowski, 2003

Role filmowe:

Kung-fu, reż. J. Kijowski, 1979

Kobieta samotna, reż. A. Holland, 1981 [film TV]

Rdza, reż. R. Załuski, 1981

Wielki bieg, reż. J. Domaradzki, 1981 [film TV]

Wielki Szu, reż. S. Chęciński, 1982

Trapez, 1984 [serial TV]

Baryton, reż. J. Zaorski, 1985

Daleki dystans, reż. M. Bork, 1985 [film TV]

Głód serca, reż. R. Załuski, 1986 [film TV]

Mewy (Fragmenty życiorysu), reż. J. Passendorfer, 1988

Mau Mau, reż. U. Schrader, 1992

Obcy musi fruwać, reż. W. Saniewski, 1993

Der Showmaster, reż. H. Griesmayr, 1993 [film TV]

Stich ins Herz, reż. H. Griesmayr, 1993 [film TV]

Im Namen des Gesetzes, 1998 [serial TV]

Lichter, reż. H.-Ch. Schmid, 2003

Wolff’s Turf, 2003 [serial TV]

Kanzleramt, 2005 [serial TV]

Abschnitt 40, 2005 [serial TV]

Warto kochać, 2005-2006 [serial TV]

Polska Love Serenade, reż. M.A. Wojtyłło, 2008

Prawo Agaty, 2013 [serial TV]

Komisja morderstw, 2016 [serial TV]

Komisarz Alex, 2017 [serial TV]

Gwiazdy, reż. J. Kidawa-Błoński, 2017

Wojenne dziewczyny, 2018 [serial TV]

Reżyserie teatralne:

Pokojówki J. Geneta, ETI [Europäische TheaterInstitut] w Berlinie, 1997 [przedstawienie dyplomowe]

Operetka W. Gombrowicza, ETI w Berlinie, 2000 [przedstawienie dyplomowe]

Letnicy M. Gorkiego, PWST [Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna] we Wrocławiu, 2001 [przedstawienie dyplomowe studentów Wydziału Aktorskiego]

Sextett wg Niebezpiecznych związków Ch. Hamptona i Kwartetu H. Müllera, ETI w Berlinie, 2005 [przedstawienie dyplomowe]

Między Wenus a Ziemią… wg J. Hartwig, A. Szczęsnej, M. Borowiec i H. Samson, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, 2005 (nagroda „Gazety Współczesnej”, XIX Międzynarodowy Festiwal Teatralny Walizka w Łomży, 2006)

Don Juan wg Zwodziciela z Sewilli T. de Moliny i Kamiennego gościa A. Puszkina, PWST we Wrocławiu, 2006 [przedstawienie dyplomowe studentów Wydziału Aktorskiego; reżyseria wspólnie z A. Pangallo]

Orkiestra J. Anouilha, ETI w Berlinie, 2006 [przedstawienie dyplomowe]

Don Juan wraca wg sztuk Don Juan wraca z wojny Ö. von Horvátha i Don Juan, czyli Umiłowanie geometrii M. Frischa, ETI w Berlinie, 2009 [przedstawienie dyplomowe]

Choroba młodości F. Brucknera, ETI w Berlinie, 2015 [przedstawienie dyplomowe]

Niemandsland / Terra de Ningúem na podstawie Niewiny i Życia na Praça Roosevelt D. Loher, ETI w Berlinie, 2018 [przedstawienie dyplomowe]

Powrót
x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!