Click to listen highlighted text!

Dariusz Bereski

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu, 1988

W Teatrze Polskim we Wrocławiu od 1.01.2017

Współpracował z Radiem Toruń i Radiem Gra, współpracuje z bankami głosów - m.in. z Mikrofoniką, Dobrym Głosem, Powitaniami, BOK SDPS, SoundProve, Polscylektorzy i Multitrack. Nagrywa audiobooki m.in. dla Audioteki i Wydawnictwa PWN - m.in. Głos Pana S. Lema, Dymna E. Baniewicz, Arena szczurów M. Krajewskiego, Umarli mają głos. Prawdziwe historie M. Krajewskiego, Wyznania hieny. Jak to się robi w brukowcu P. Mieśnika

Złota Iglica, 1989
Brązowa Iglica, 1991
Srebrna Iglica, 1992
Srebrny Kluczyk, 1993
Nagroda im. Romana Brandstaettera za interpretację tekstów biblijnych, Festiwal Sztuki Słowa "Verba Sacra" w Poznaniu, 2003
Mistrz Mowy Polskiej Vox Populi, Warszawa, 2012
Tytuł Człowieka Zasłużonego Kulturze Polskiej - Statuetka "Złota Skrzydła", nadany przez Głos Polskiej Kultury, Birmingham, 2014
Statuetka "Złoty Anioł" Stanisława Moniuszki, przyznany przez Centrum Kultury Polskiej im. S. Moniuszki w Wilnie, 2014
Nagroda literacka Ianiciusa im. Klemensa Janickiego za wzorowe interpretacje poezji polskiej i liryczną twórczość oryginalną, 2015
Super Diament Wrocławia za osiągnięcia teatralno-literackie, 2021

Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", 2012
Złoty Krzyż Zasługi, 2023

Role w Teatrze Polskim we Wrocławiu:

Poeta, Bar pod Zdechłym Psem na podstawie liryków i fragmentów pamiętników W. Broniewskiego, opieka reż. C. Morawski, 2017

Chirurg wojskowy, Chory z urojenia (słowami: Molière’a, Achmatowej, Audena, Strindberga, Eliota, Rilkego, Dickinson, Frosta, Księgi Hioba), reż. J. Wiśniewski, 2017

Kordian Stary, Kordian, czyli panoptikum strachów polskich na motywach dramatu J. Słowackiego, reż. A. Sroka, 2017

Clarence, Ryszard III W. Shakespeare’a, reż. A. Sroka, 2017

Ebenezer Scrooge, Opowieść wigilijna na motywach opowiadania Ch. Dickensa Opowieści wigilijne. Kolęda prozą, reż. B. Zając i C. Morawski, Teatr Polski we Wrocławiu w koprodukcji z Fundacją Wspierania Kultury Ruchu OCELOT w Legnicy, 2017

Fiodor Karamazow, Bracia Karamazow wg F. Dostojewskiego, reż. S. Melski, 2018

Józef (Bruno Schulz), Xięgi Schulza J. Szurmieja i W. Jankowiaka na motywach twórczości B. Schulza, reż. J. Szurmiej, 2018

William (Willie) Tracy, Filadelfijska opowieść Ph. Barry’ego, reż. S. Melski, 2019

Pan Milder, Ożenić się nie mogę A. Fredry, reż. G. Kempinsky, 2019

Błękitny Pies, Błękitny Pies na podstawie Opowieści o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci B. Majchrzak, reż. A. Skowrońska, 2020

Semen Gracz; Jeden z Chóru ślepców, Zmierzch – świtem… na motywach twórczości I. Babla, reż. J. Szurmiej, 2021

Patrycjusz Lucjusz, Kaligula A. Camusa, reż. R. Czechowski, 2021

Dale Harding, Lot nad kukułczym gniazdem D. Wassermana na podstawie powieści K. Keseya, reż. C. Iber, 2021

On, Czas na mnie wg T. Różewicza, reż. J. Szurmiej, 2021

Egeusz; William Shakespeare, Sen nocy letniej W. Shakespeare’a, reż. M. Piekorz, 2022

Sajetan Tempe, Szewcy S.I. Witkiewicza, reż. S. Melski, 2022

Piotr z Torunia, Pięć dni z życia Kopernika D. Bereskiego, reż. D. Bereski, 2023

Role dyplomowe:

Postać, Bal w Operze wg J. Tuwima, reż. M. Walczak-Deleżyńska i J. Kozłowski, PWST we Wrocławiu, 1987 w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze

Postać, Człowiek jak człowiek wg B. Brechta, reż. H. Herman-Cieślik, M. Walczak-Deleżyńska i J. Kozłowski, PWST we Wrocławiu, 1987 w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze

Kapitan Lebiadkin, Biesy wg F. Dostojewskiego, reż. K. Rogoż, PWST we Wrocławiu, 1988 w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze

Tezeusz; Elf trzeci, Sen nocy letniej W. Shakespeare’a, reż. W. Zawodziński, PWST we Wrocławiu, 1988 w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze

Role w Teatrze Telewizji:

Astronom, Życie Galileusza B. Brechta, reż. M. Prus, 1996

Reżyserie teatralne:

Hej kolędo. Widowisko Bożonarodzeniowe, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, 1995

Pięć dni z życia Kopernika D. Bereskiego, przedstawienie impresaryjne, 2000

Pięć dni z życia Kopernika D. Bereskiego, Teatr Polski we Wrocławiu, 2023

W latach 1987-1997 aktor Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, gdzie m.in. wystąpił jako:

Chłopiec II, Przygody pchły Szachrajki J. Brzechwy, reż. W. Sierpiński, 1988

Poeta, Promethidion wg C.K. Norwida, reż. A. Obidniak, 1988

Ajent XI, Gmach wg S. Lema, reż. J. Zoń, 1989

Cudak, Miłość do trzech pomarańczy C. Gozziego, reż. A. Jamróz, 1989

Pacjent, Noc Walpurgii albo Kroki Komandora W. Jerofiejewa, reż. J. Zoń, 1989

Marszałek, Misiaczek i magiczny garnek B. Rudnickiego, reż. B. Rudnicki, 1990

Edek, Tango S. Mrożka, reż. Z. Bielawski, 1990

Pilot, Romans Róży A. Weltschka wg A. de Saint-Exupéry’ego i G. de Lorrisa, reż. A. Weltschek, 1990

Beniamin, Wielkanoc A. Strindberga, reż. E. Myška, 1990

Rajmund, Monachomachia wg I. Krasickiego, reż. J. Zoń, 1990

Młodzieniec porwany przez wiatr; Proszka; Numerowy; Piotr Sawieliew Nieszanuj-Koryto; Urzędnik; Prokurator, Martwe dusze wg N. Gogola, reż. W. Hołdys, 1990

Walery, Świętoszek Molière’a, reż. Z. Bielawski, 1991

Mężczyzna, Muzeum A. Weltschka wg Umarłych ze Spoon River E.L. Mastersa, reż. A. Weltschek, 1991

Fletrycy Dymont, Gyubal Wahazar S.I. Witkiewicza, reż. J. Bunsch, 1991

Ryży (Niewolnik), Ciuciubabka albo ślepiec H. Clausa, reż. M. Bober, 1991

Dyrektor Cyrku; Woźny; Pierrot; Królik, Pinokio M. Staropolskiego na podstawie C. Collodiego, reż. J. Medwecki, 1992

Pan, konferansjer, Nie bójmy się uczuć. Kabaretowy wieczór w teatrze wg J. Przybory, reż. Z. Sobociński, 1992

On, Kontredans B. Rudnickiego, reż. J. Zoń, 1992

Pies Paradoks, Bambuko, czyli Skandal w krainie gier M. Wojtyszki, reż. J. Bielunas, 1992

Adam, Kolędnicy J. Skotnickiego, reż. J. Skotnicki i Z. Bielawski, 1992

Papkin, Zemsta A. Fredry, reż. Z. Bielawski, 1993

Alonso, Cyganie z Andaluzji J. Potockiego, reż. H. Adamek, 1993

Motyl; Kret 3; Biały Ptak 2, Calineczka M. Staropolskiego wg H. Ch. Andersena, reż. J. Medwecki, 1993

Postać, Historia żywota świętego Marcina, biskupa z Tours w Turyngii, reż. J. Skotnicki, 1993

Gość, Szklana menażeria T. Williamsa, reż. R. Czechowski, 1993

Belzebub, Igraszki z diabłem J. Drdy, reż. Z. Bielawski, 1993

Hortensjo, Poskromienie złośnicy W. Shakespeare’a, reż. J. Krasowski, 1994

Fletrycy, Glątwa nowa, czyli W sidłach nudy K. Kopki wg S.I. Witkiewicza, reż. A. Bubień, 1994

Ricardo; Cyrulik 1; Pan na Zamku, Straszny smok M. Staropolskiego, reż. J. Medwecki, 1994

Gustaw, Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca A. Fredry, reż. Z. Bielawski, 1995

Pan dystyngowany, Stara kobieta wysiaduje T. Różewicza, reż. A. Bubień, 1995

Iwan Kuźmicz Szpiekin, Rewizor N. Gogola, reż. J. Krasowski, 1995

Ptak; Kapelusznik; Karta, Alicja w Krainie Czarów M. Staropolskiego na motywach L. Carrolla, reż. J. Medwecki, 1995

Aktor, poeta, Norwid wg C.K. Norwida, reż. A. Obidniak, 1995

Postać, Hej kolędo. Widowisko Bożonarodzeniowe, reż. D. Bereski, 1995

Pilot, Mały Książę wg A. de Saint-Exupéry’ego, reż. C. Domagała, 1996

Angelo, Miarka za miarkę W. Shakespeare’a, reż. K. Pankiewicz, 1996

Mleczarz; Kruk; Zbój; Strażnik, Królowa Śniegu M. Staropolskiego wg H. Ch. Andersena, reż. J. Medwecki, 1996

Błażej, Gwałtu, co się dzieje! A. Fredry, reż. A. Bubień, 1997

W latach 1997-2011 aktor Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, gdzie m.in. wystąpił jako:

Młody cudzoziemiec, Agnès C. Anne, reż. A. Augustynowicz, 1997

Pierrot; Kruk; Włóczęga; Uczeń; Biesiadnik; Cyrkowiec, Pinokio, czyli Muzyczna opowieść o Dobrym Wychowaniu C. Domagały i T. Bajerskiego na podstawie C. Collodiego, reż. C. Domagała, 1997

Hrabia, Pan Tadeusz wg A. Mickiewicza, reż. I. Jun, 1998

Lord Hastings, Ryszard III W. Shakespeare’a, reż. A. Bubień, 1999

Anioł, Gra C. Domagały i T. Bajerskiego, reż. C. Domagała, 1999

Dziennikarz; Gazeciarz; Rajdowiec; Murzyn; Hindus; Aktor chińskiego teatru smoków; Pracownik biura w Japonii; Surfer; Indianin; Marynarz, W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa i M. Pospieszalskiego zainspirowane powieścią J. Verne’a, reż. J. Bielunas, 2000

Henry; Prior II, Anioły w Ameryce. Nowe tysiąclecie nadchodzi T. Kushnera, reż. M. Fiedor, 2000

Cyryl, Iwona, księżniczka Burgunda W. Gombrowicza, reż. A. Rozhin, 2001

Malarz, Kocham Paryż J. Bielunasa, reż. J. Bielunas, 2001

Postać, Franciszek Villon na dworcu kolejowym w mieście K. wg Wielkiego Testamentu F. Villona, reż. M. Stebnicka, 2002

Pacjent, Marat/Sade P. Weissa, reż. A. Bubień, 2003

Mieszczanin, Kopciuszek J. Brzechwy na motywach baśni braci Grimm, reż. W. Komasa, 2003

Karol, Woyzeck G. Büchnera, reż. I. Kempa, 2003

Jasza, Wiśniowy sad A. Czechowa, reż. A. Bubień, 2004

On, Zbrodnia i kara wg F. Dostojewskiego, reż. A. Bubień, 2005

Poul, Uroczystość T. Vinterberga i M. Rukova, reż. N. Rakowski, 2005

Spój, Sen nocy letniej W. Shakespeare’a, reż. P. Łysak, 2006

Posłaniec, Medea Eurypidesa, reż. M. Wierzchowski, 2006

Matt, Opera żebracza J. Gaya, reż. zespołowa, 2006

Elisza, Pakujemy manatki. Komedia na osiem pogrzebów H. Levina, reż. I. Kempa, 2007

Bąbel; Tenor, Niestworzona historia albo Ostatni tatuś M. Walczaka, reż. G. Gietzky, 2007

Kuzyn Fulberta; Uczeń; Mnich, In extremis. Historia Abelarda i Heloizy H. Brentona, reż. I. Kempa, 2008

Poseł; Ochroniarz, Hamlet W. Shakespeare’a, reż. M. Bogajewska, 2008

Postać, Obywatel. Historia z piosenkami Republiki wg G. Ciechowskiego, reż. J. Bończyk, 2008

Najstarszy Brat; Trener Tort, Kot w butach. Bajka z piosenkami J. Bończyka i Z. Krzywańskiego na motywach Ch. Perrault, reż. J. Bończyk, 2009

Role w innych teatrach:

Piotruś, Szaleństwo Macieja J. Hreczucha, reż. W. Ziemiański, Ośrodek Teatru Otwartego Kalambur we Wrocławiu, 1987

Kleant, Skąpiec Molière’a, reż. B. Semotiuk, przedstawienie impresaryjne, 1999

Piotr z Torunia, Pięć dni z życia Kopernika D. Bereskiego, reż. D. Bereski, przedstawienie impresaryjne, 2000

Narrator, Bolesław Śmiały L. Różyckiego, Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie, 2007 [wykonanie koncertowe]

Postać, Alternatywa ich czworo D. Bereskiego, przedstawienie impresaryjne, 2010

monodram, Bar pod Zdechłym Psem na podstawie liryków i fragmentów pamiętników W. Broniewskiego, reż. E. Kamiński, Teatr Kamienica w Warszawie, 2014

Niccolo Machiavelli, Machiavelli J. Wasowskiego, R.M. Grońskiego i A. Marianowicza, reż. B. Wyszomirski, Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu, 2015

monodram, Bar pod Zdechłym Psem na podstawie liryków i fragmentów pamiętników W. Broniewskiego, reż. E. Kamiński, Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu, 2015

Franciszek Sztajn, Open Chopin: upside-down. Komiks teatralno-muzyczny, reż. W. Graniczewski, Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu, 2015

Działacz społeczny; Król wyspy Tua-Tua, Panna Tutli-Putli S.I. Witkiewicza, reż. W. Szulc, Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu, 2015

Theo Reynolds, Gatunek żeński J. Murray-Smith, reż. B. Wyszomirski, Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu, 2016

Gustaw Schielke, 255 dni na podstawie Rozmów z katem K. Moczarskiego, reż. A. Skowrońska, Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu, 2019

Szymon Kossakowski, Horsztyński J. Słowackiego, reż. K. Prus, Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, 2024

Antonio Salieri, Amadeusz P. Shaffera, reż. A. Wieczur, Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, 2024

Role filmowe:

Fala zbrodni, 2006-2008 [serial TV]

Warto kochać, 2006 [serial TV]

M jak miłość, 2008 [serial TV]

Niesamowite historie, 2008 [serial TV]

Tancerze, 2010 [serial TV]

Galeria, 2012 [serial TV]

Pierwsza miłość, 2012 [serial TV]

Na własne ryzyko, 2012 [serial TV]

Lekarze, 2013 [serial TV]

Prawo Agaty, 2014 [serial TV]

Na sygnale, 2016 [serial TV]

Sprawiedliwi – Wydział Kryminalny, 2017 [serial TV]

Poeta, członek Związku Literatów Polskich, redaktor działu Teatr w kwartalniku „LiryDram”, członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej – Oddział Wielkopolski. Współpracuje z kwartalnikami „Metafory” i „Poezja Dzisiaj”. Wydał cztery tomiki wierszy: Alienacje (2012) w ramach XII Światowego Dnia Poezji UNESCO i V Festiwalu Poezji Słowiańskiej – Wydawnictwo Książkowe IBiS, Warszawa; Poza-czasem (2014) – Wydawnictwo Książkowe IBiS, Warszawa; Sztuka niemoralna (2015) – Wydawnictwo GRAFFITI BC, Toruń; Wóz Tespisa (2016) – Wydawnictwo M-druk, Wągrowiec. Jego wiersze znalazły się m.in. w antologii poezji współczesnej Niosący słowa (Londyn 2013), antologii poezji europejskiej EntZEITlicht (Bonn), antologii Polscy poeci Wieku XXI (Oficyna Wydawnicza Paradoks, 2014), antologii Piękni ludzie (Warszawa 2013), w almanachach XXXVI Międzynarodowego Listopada Poetyckiego „Słów szukajac dla żywego świata”, XXXVII Międzynarodowego Listopada Poetyckiego „Wasze życie biegło do mnie” (Wyd. Libra, ZLP oddział w Poznaniu), XXXVIII Międzynarodowego Listopada Poetyckiego „Słowem ocalić los” (Wyd. Libra, ZLP oddział w Poznaniu), w kwartalniku „Okolica Poetów”, kwartalniku „Poezja Dzisiaj”, antologii Łódź. Tkanina z wadami i wielu innych. Wiersze Bereskiego przetłumaczono na język angielski, rosyjski, niemiecki, bułgarski i ormiański. Współpracował z Festiwalem Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica”, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. Uczestniczy i prowadzi największe polskie i międzynarodowe festiwale poetyckie, m.in. Światowy Dzień Poezji UNESCO – inauguracja w Warszawie (Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza), w Londynie, Bonn i Kolonii oraz Wilnie. Prowadzi inauguracje oraz uczestniczy jako gość w Międzynarodowych Listopadach Poetyckich w Poznaniu. W Wielkiej Brytanii (Birmingham i Londyn) prowadził Międzynarodowe Spotkania Poetyckie „Piękni ludzie” oraz „Niosący słowa”. W Birmingham – autorskie wieczory w Domu Polskim. Występował wielokrotnie w Londynie na spotkaniach poetyckich (Polski Ośrodek Społeczno-Kulturalny), a także w Newcastle upon Tyne. W Belgii – w Antwerpii, Gandawie i Brukseli – w latach 2013-2015 odbył kilkanaście spotkań autorskich oraz prowadził wieczory poetyckie, koncerty słowno-muzyczne i warsztaty teatralne. W Niemczech był honorowym gościem na Światowym Dniu Poezji UNESCO w Bonn i Kolonii. Tam, oprócz współprowadzenia inauguracji festiwalu (uroczystość niemiecko-polska) również promował swoją poezję. W Oberhausen, Bottrop oraz Düsseldorfie jest regularnie gościem na polonijnych spotkaniach poetyckich. I wreszcie Wileńszczyzna, którą odwiedza systematycznie zapraszany przez Centrum Kultury Polskiej w Wilnie na poetyckie, autorskie spotkania, do Solecznik, Jaszun i Trok na Litwie.

Back
x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!