24 czerwca 2020 o godzinie 18:00 zapraszamy na wyjątkowe, bo internetowe spotkanie w ramach cyklu Teatr na ekranie. Zobaczymy przedstawienie Ósmy krąg w reżyserii obecnego dyrektora artystycznego Teatru Polskiego we Wrocławiu Jana Szurmieja.
TEATR NA EKRANIE
Spotkanie 24
Pokaz przedstawienia Teatru Telewizji
24 czerwca 2020 (środa), godz. 18:00
Pokaz online na kanale YouTube Teatru: https://www.youtube.com/channel/UCZ2sktmutryzvh_eKS1O2fw/featured
ÓSMY KRĄG
Pieśni Włodzimierza Wysockiego, Aleksandra Galicza, Borysa Pasternaka, Aleksandra Rozenbauma, Mikaela Tariwerdijewa oraz teksty polskie: Ziemowita Fedeckiego, Michała Jagiełły, Romana Kołakowskiego, Jerzego Księskiego, Wojciecha Młynarskiego, Bogusława Wróblewskiego, Andrzeja Zaorskiego
Reżyseria: Jan Szurmiej
Scenariusz: Bogusław Klimsa, Jan Szurmiej, Jan Szuster, Andrzej Zaorski
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Opracowanie muzyczne: Bogusław Klimsa, Zbigniew Piotrowski
Przy fortepianach: Bogusław Klimsa, Leszek Skibicki
Realizacja TV: Jan Szuster
Występują: Halina Śmiela-Jacobson, Jolanta Góralczyk, Krzysztof Dracz, Igor Kujawski, Wojciech Kościelniak, Paweł Okoński, Edwin Petrykat
Dźwięk: Hubert Bregulla, Stanisław Kołodziej, Erazm Sławiński
Światło: Marek Łopata, Kazimierz Piątek
Kamery: Piotr Gorzkowicz, Jerzy Niemojewski, Janusz Roczniak
Zdjęcia filmowe: Piotr Gorzkowicz
Montaż: Tomasz Konstantyniuk, Robert Piechnik
Kierownik produkcji: Sławomira Lipowska
Producent: Telewizja Wrocław przy współpracy Teatru Polskiego we Wrocławiu w oparciu na fragmentach przedstawienia Ósmy krąg
Premiera TV: 14 lutego 1991, TVP 2
Twórczość Włodzimierza Wysockiego i podobnych mu „nieprawomyślnych” poetów rosyjskich, przez długi czas zakazana, trafiła na sceny estradowe i teatralne. W Teatrze Polskim we Wrocławiu przygotowano w 1989 roku spektakl zatytułowany Ósmy krąg, złożony z piosenek Wysockiego, Pasternaka, Rozenbauma, Galicza i innych poetów anonimowych. Inspiracją dla przedstawienia była pieśń Jacka Kaczmarskiego Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego, napisana w roku 1980, tuż po tragicznej śmierci poety. „To moja droga z piekła do piekła” – mówi bohater Epitafium i siedem razy przekracza zaklęte kręgi rzeczywistości, w której przyszło mu żyć. Siedem obrazów: syberyjskich zesłańców, podmiejskiej nędzy, upiornego miasta, zniewolonej sztuki, wódki-pocieszycielki, zdeptanej sprawiedliwości i moralnego upadku. Za ostatnim, ósmym piekielnym kręgiem jest samotność, rozpacz, gorycz i strach. I taka jest konstrukcja spektaklu. Towarowa, żelazna winda zwozi widzów siedem pięter w dół, zatrzymując się na każdym. Jest coraz śmieszniej i coraz straszniej, aż pozostaje dla nas, tylko dla nas, krąg ostatni. Telewizyjne przeniesienie spektaklu zrealizowano techniką mieszaną: część zdjęć wykonano w plenerze, a część w teatrze, podczas przedstawienia.
Bardzo dobry, stylowo nonszalancki, z właściwym grymasem śpiewał Krzysztof Dracz (Benia). Surowo, skromnie, ale sugestywnie wyśpiewał i zagrał postać Ktosia Edwin Petrykat. Żałować tylko można, że do tej pory nie ma własnego recitalu niezwykle sugestywna i precyzyjna w interpretacji Halina Śmiela-Jacobson (Czarna). Nieco może słabiej w pantomimiczno-aktorskich scenkach wypadła występująca gościnnie Jolanta Góralczyk, ale śpiewała lepiej.
Ten muzyczno-wokalny sukces nie byłby możliwy pewnie, gdyby nie znana wszystkim pasja i profesjonalna perfekcja zasiadających przy fortepianach panów: Bogusława Klimsy i Zbigniewa Piotrowskiego, którzy do tego spektaklu przygotowali aktorów.
Nareszcie we Wrocławiu powstał spektakl, który uzasadnia fakt odbywania się tutaj właśnie Przeglądów Piosenki Aktorskiej.
Krzysztof Kucharski, W kręgu Wysockiego, Magazyn „Gazety Robotniczej”
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.