Click to listen highlighted text!

Wszechnica Teatralna 27-11-2012 – Duchy Mickiewicza. Romantycy wobec teatru

Wykład przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przeprowadził prof. Marian Ursel, historyk literatury Uniwersytetu Wrocławskiego.

Romantycy wobec teatru

Na przełomie XVIII I XIX wieku oraz w dobie romantyzmu teatr europejski był miejscem burzliwych przemian w zakresie technik aktorskich, inscenizacyjnych i repertuarowych. W wyniku przemian historycznych i społecznych, takich jak m.in. Wielka Rewolucja Francuska czy wojny napoleońskie, nastąpiła demokratyzacja sztuki, w wyniku czego zasadniczo poszerzyły się kręgi i twórców, i odbiorców. Miejsce dotychczasowego mecenasa indywidualnego zajął mecenas zbiorowy, mieszczański. Jego cenzus społeczny, kulturowy i intelektualny stworzyły dylematy i problemy, które są także dzisiaj udziałem twórców szeroko rozumianej sztuki. Niski początkowo poziom intelektualny mieszczaństwa, jego specyficzne – bo obliczone na efektowność, a nawet niewybredne efekciarstwo – preferencje i oczekiwania kulturalne ugruntowały i spotęgowały dynamiczny rozwój kultury popularnej, kierującej się zasadami komercji. W tej nowej sytuacji społeczno-kulturowej najszybciej odnalazł się teatr. Nastąpił lawinowy wręcz rozwój przemysłu teatralnego, który miał zaspokajać niskie gusty mieszczańskiego mecenasa. Rozpoczęła się pogoń za ekscytującymi pomysłami scenograficznym, prześcigano się w pogoni za nowinkami technicznymi i inscenizacyjnymi, mającymi przywabiać na prawach sensacji i niezwykłości. Stąd w teatrze pojawiło się m.in. oświetlenie gazowe, a później elektryczne, dzięki czemu można było osiągać efekty (także specjalne) wcześniej widzom nieznane (np. nocne, wybuch wulkanu, burza z błyskawicami itp.). Stąd rozwój malarstwa teatralnego z jego panoramami, georamami, cykloramami czy dioramami. Stąd rozwój muzyki teatralnej ilustrującej wydarzenia fabularne. Stąd wreszcie dominacja w repertuarze sztuk w guście farsowym, komediowym, melodramatycznym czy wodewilowym oraz konieczność – niekiedy bardzo mozolnego i trudnego – zdobywania sobie miejsca i uznania przez dramaty romantyczne.

W wykładzie poruszone zostaną cztery zasadnicze kwestie związane z rozwojem teatru europejskiego w pierwszej połowie XIX wieku:

  • odbiorca masowy i jego kulturotwórcze oddziaływanie na teatr,
  • teatr i techniki inscenizacyjno-scenograficzne,
  • zjawisko gwiazdorstwa i aktoromanii,
  • romantycy wobec teatru, polski dramat romantyczny a tzw. niesceniczność.

Marian Ursel

 

Back

Najnowsze Wideo

Ostatnie wpisy

Tagi

Archiwa

x

Szanowni Państwo,

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób. Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.

Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.

Akceptuję i przechodzę dalej

Click to listen highlighted text!