Z głębokim żalem informujemy, że 27 lipca 2009 zmarł Igor Przegrodzki – wybitny aktor teatralny i filmowy, reżyser, pedagog oraz wspaniały kolega i przyjaciel, postać-legenda Teatru Polskiego we Wrocławiu.
Dyrekcja i Zespół Teatru Polskiego we Wrocławiu
Msza pożegnalna odbyła się w poniedziałek 3 sierpnia 2009 o godz. 13:00 w Kościele Środowisk Twórczych, plac Teatralny 18 w Warszawie. Uroczystość pogrzebowa – we wtorek 4 sierpnia 2009 o godz. 11:00 na cmentarzu przy ulicy Bujwida 51 we Wrocławiu.
Igor Przegrodzki urodził się 15 IV 1926 roku w Landwarowie koło Wilna. Studiował architekturę w Wyższej Szkole Technicznej w Wilnie oraz był słuchaczem konspiracyjnego Studia Dramatycznego pod kierownictwem Mieczysława Szpakiewicza przy Polskim Teatrze Dramatycznym w Wilnie. Grał na scenach Wilna (1944-1945), Torunia (1945, 1946-1948), Olsztyna (1945-1946), Poznania (1948-1949), a od roku 1949 związany był z Teatrem Polskim we Wrocławiu. W latach 1981-1985 pełnił funkcję dyrektora i kierownika artystycznego tej sceny. Od roku 2000 współpracował na stałe z Teatrem Narodowym w Warszawie. Wykładał w Studium Dramatycznym przy Teatrze Polskim (1956-1959, 1976-1979). W latach 1979-1984 był pierwszym dziekanem Wydziału Aktorskiego wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Aktorstwa uczył także na Wydziale Wokalno-Aktorskim wrocławskiej Akademii Muzycznej, którego był współzałożycielem.
W Teatrze Polskim we Wrocławiu stworzył bardzo dużo niezapomnianych kreacji – od ról w przedstawieniach wyreżyserowanych przez Jakuba Rotbauma: Poeta w Weselu Stanisława Wyspiańskiego, Hamlet w tragedii Williama Shakespeare’a, Karol w Zbójcach Friedricha Schillera, Jago w Otellu Shakespeare’a czy Arturo Ui w Karierze Artura Ui Bertolta Brechta, przez role w przedstawieniach Jerzego Krasowskiego i Krystyny Skuszanki: Robespierre w Sprawie Dantona i Thermidorze Stanisławy Przybyszewskiej, Hrabia Fantazy Dafnicki w Fantazym Juliusza Słowackiego czy Prospero w Burzy Shakespeare’a, po role w przedstawieniach Jerzego Grzegorzewskiego: Ignacy (Ojciec i Król) w Ślubie Witolda Gombrowicza, Pankracy w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego, Postać w Złowionym według Tadeusza Różewicza, Król Bérenger I w spektaklu Król umiera, czyli Ceremonie Eugène’a Ionesco oraz Książę Himalaj w Operetce Gombrowicza. Ostatnią rolą w Teatrze Polskim we Wrocławiu był Leonid Gajew w Wiśniowym sadzie Antona Czechowa w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Poza tym współpracował między innymi z takimi reżyserami, jak: Wilam Horzyca, Edmund Wierciński, Tadeusz Minc, Henryk Tomaszewski, Jacek Bunsch czy Kazimierz Kutz.
Jego prace doceniali krytycy i jurorzy festiwali teatralnych, był laureatem niemal pięćdziesięciu nagród i wyróżnień, w tym: nagrody artystycznej miasta Wrocławia w dziedzinie teatru (1959), nagrody za rolę Poety w Weselu Wyspiańskiego (I Festiwal Teatrów Śląska i Opolszczyzny, 1960), nagrody za rolę Robespierre’a w Thermidorze Przybyszewskiej (XII Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych, 1971), nagrody ministra kultury i sztuki III stopnia za osiągnięcia aktorskie, w szczególności za role: Księcia w przedstawieniu Miarka za miarkę Shakespeare’a, Poety w Weselu Wyspiańskiego, Robespierre’a w Thermidorze Przybyszewskiej (1971), nagrody za rolę Ojca w Ślubie Gombrowicza (XVII Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych, 1976), nagrody za rolę Fizdejki w przedstawieniu Janulka, córka Fizdejki (XII Opolskie Konfrontacje Teatralne, 1986), Grand Prix za rolę Sira w Garderobianym Ronalda Harwooda (XXXII Kaliskie Spotkania Teatralne, 1992), nagrody za rolę Starego w Krzesłach Ionesco (VI Międzynarodowy Przegląd Teatrów Eksperymentalnych w Kairze, 1994), Nagrody Głównej za rolę Bérengera I w przedstawieniu Król umiera czyli Ceremonie Ionesco (XXXVII Kaliskie Spotkania Teatralne, 1997) oraz nagrody ministra kultury i sztuki za rok 1998 w dziedzinie sztuki aktorskiej (1999). Publiczność dolnośląska obdarowała go kilkunastoma Iglicami – Srebrnymi, Złotymi i Honorowymi. Jego osiągnięcia artystyczne uhonorowano miedzy innymi: Złotym Krzyżem Zasługi (1953), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2004) i Złotym Medalem Gloria Artis (2006).
Szanowni Państwo,
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2021r. od 15 grudnia 2021 r. będę obowiązywały nowe limity osób.
Limit obłożenia przez osoby niezaszczepione (zwiększenie limitu możliwe tylko dla osób zaszczepionych i zweryfikowanych za pomocą certyfikatu COVID-19) w teatrach został zmniejszony z 50% do 30%. W związku z powyższym prosimy wszystkie osoby posiadające certyfikat, o dobrowolne okazanie go przy wejściu na widownie.
Widzowie, którzy kupili bilety dla osób zaszczepionych, zadeklarowali posiadanie certyfikatu Covid, od 15 grudnia poddadzą się możliwości sprawdzenia certyfikatu. Okazanie certyfikatu jest dobrowolne ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu. Certyfikaty weryfikowane są za pomocą aplikacji Ministerstwa Zdrowia „Skaner Certyfikatów Covid”, w związku z czym dane nie są zapisywane i przechowywane w urządzeniu skanującym, a Teatr nie utrwala i nie przechowuje ich w jakikolwiek inny sposób. Możliwość sprawdzenia Certyfikatu jest jedyną opcją weryfikacji zachowania obowiązujących proporcji przy obowiązujących limitach.